• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-11-17 21:32:38 följande:

Måste bara fråga. Är era respektive involverad i inköp och visar intresse kring bebisen? Min sambo är inte det minsta intresserad av varken inköp av grejer eller av bebisen känns det som. Aldrig följt med till bm, försökt prata med han att vi måste planera och kolla på inköp av barnvagn, spjälsäng mm, känt på min mage 2 ggr på alla dessa månader för att jag bett han göra det, aldrig gjort det spontant. Har aldrig tid eller intresse av att sitta å prata om bebisen, grejer till bebisen, namn till bebisen eller nåt... Gör mig så jävla stressad, ledsen och ensam... :( han säger att han bryr sig men visar det aldrig på NÅT sätt. Vad gör man..?! Känns som han hela tiden undviker att prata om allt...trodde verkligen inte att det skulle bli så här. Är ju bara 2-3mån kvar, tiden rinner iväg.

Jättetråkigt att din sambo så lite intresse för att införskaffa saker till barnet, det är ju inte lång tid kvar.... Sätt dig ner och prata ut med honom och berätta hur ensam du känner dig. Ni ska ju vara två om detta, inte meningen att du ensam ska planera och fixa allt ! Hoppas han åtminstone visar större intresse efter barnet kommit, så du slipper sköta allt som har med barnet att göra själv då också. Prata med honom.
  • UndrandeSökare

Grodan- Hur lång tid tar det att få svar på Nipttestet? Är det en vecka? Fördelen med Nipt är att ni får också veta könet på fostret, om ni vill veta, det är en bieffekt av Nipt.

• UndrandeSökare

Grodan- Synd om de bara testar dessa 3 trisomier. Finns ju så mycket mer man kan testa. Förstår att det är jobbigt att leva i ovisshet och vänta i ca 2 veckor på svaret. Vilket datum tog du provet?

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-24 08:42:57 följande:

Sitter just nu och är lycklig! Ser reprisen av Malou sen igår där en kvinna berättar om sin ÄD resa. Ääääntligen tas det upp om ÄD!! Har verkligen saknat att detta tas upp, har alltid varit om vanlig ivf med egna ägg. Tack Malou!

Tack för tipset. Finns det på tv4 play?
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-24 19:22:57 följande:

Har varit väldigt onyttig senaste veckorna... ätit mkt sött, främst choklad, samt fick ett il att baka under två veckor och åt mkt sånt då... kan det trigga så man får gallsten?

De flesta som drabbas av gallstena är gravida, samt personer över 40års ålder. Graviditet i sig är en stor riskfaktor för gallsten. Aven om man tar magsyredämpande läkemedel så ökar risken. Samt ärftlighet. Gallstenar består bla av kolesterol, så ja, äter man det som innehåller mycket sånt så ökar nstuligtvis risken för att man får gallsten.
  • UndrandeSökare

Grodan- Hur högt tsh har du? För jag har tidigare läst att det inte alls är bra med högt tsh undet graviditeten, kan ge fosterskador.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-27 14:03:43 följande:

Ska in på specmödravården nu, hon tyckte det lät som gallan så dom ska kolla nu

Bra att de kollar om det är gallan, om det är den, brukar de operera bort den efter förlossningen för att förhindra att man får mer problem med den.
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-11-27 18:54:05 följande:
    Jobbigt! Alvedon hjälper ju inte så mycket alls. Hjälper det något med magsyrehämmande? När jag hade problem fick jag diklofenak , samma som Voltaren Men starkare. Antar att du inte får ta det under graviditeten? Det kan nämligen vara bra med något lite antiinflamatoriskt och muskelavslappnande. Det muskelavslappnande kan hjälpa stenarna att passera.

Skönt att bebben mådde bra! Trist att inte du också får göra det!
    Magsyrehämande ska man nog inte ta om man har problem med gallan, eftersom det är en av orsakerna till att man kan få gallproblem.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017