• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-10-06 19:14:48 följande:

Tror inte att jag har fel på njurarna. Trycket var lite högt sist jag mätte men det var ju när jag var in akut så det var nog för att jag var lite uppstressad. Men det var inget alarmerande. Annars brukar jag ha bra blodtryck vad jag vet. Hb var också bra.

Nä, det är nog bara graviditeten. Tänk mest höra mig för om ni visste om trombylen kan ge yrsel eftersom jag inte haft det i tidigare graviditeter vad jag kan komma ihåg.

Kan symtomen påverkas av ägget, att det är från någon annan menar jag? Tidigare graviditeter har ju varit med mina egna ägg. Nyfiken, det finns så mycket nytt att lära sig.

Nää, tror inte symtomen kommer från ägget. Man får helt enkelt olika symptom vid olika graviditeter. Första graviditeten med egna ägg hade jag yrsel, inte vid någon av de efterföljande graviditeterna oavsett naturlig eller donerat ägg.

Men jag har nu kollat på fass.se under Trombyls biverkningar
    Det står " Yrsel och öronsusningar kan vara symtom på överdosering."
    Så hur många trombyl tabletter per dag tar du? Man ska ta max 1 om dan.

Men det är ju möjligt att du är överkänslig mot acetylsalicylsyra.
    Har du tagit acetylsalicylsyra tidigare så du vet om du är känslig mot det?
    Acetylsalicylsyra finns i huvudvärkstabletter.

"Om du får biverkningar, tala med läkare eller apotekspersonal. Detta gäller även eventuella biverkningar som inte nämns i denna information".

Jag föreslår att du kontaktar din klinik och berättar om detta.

4. Eventuella biverkningar                                        

Ytterligare biverkningar hos barn och ungdomar

Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 100): Magbesvär, ökad risk för blödningar.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 1000): Överkänslighetsreaktioner såsom nässelfeber, allergisk snuva och astma.

Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 patient av 1000): Blödningar i mag-tarmkanalen, hjärnblödning. Njurpåverkan. Svåra hudreaktioner.

Personer med känd allergi eller astma löper ökad risk för överkänslighetsreaktioner.

Mindre blodförluster kan i enstaka fall leda till blodbrist

Yrsel och öronsusningar kan vara symtom på överdosering.

Om du får biverkningar, tala med läkare eller apotekspersonal. Detta gäller även eventuella biverkningar som inte nämns i denna information.

www.fass.se/LIF/product&nplId=19910906000043

• UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-10-06 20:52:34 följande:

Undrandesöker - vilket uppslagsverk du är!

Äter 1 tabl per dag så överdoserar inte. Tar enligt klinikens rekommendation. Tror inte heller att jag är allergisk mot acetylsalicylsyra. Men yrseln har ju kommit senare, inte när jag började med tabletterna.

Maran - ja du, det är mycket vi står ut med under denna karusell. Tänker ofta att det är tur att det inte är min man som ska gå igenom samma behandling med alla mediciner.

Tackar ! Man lär sig ju en hel del när man sysslat på med detta i några år.

Om du tagit tabletter tidigare utan yrsel och yrseln endast kommit nu så skulle jag nog betrakta det som ett graviditetssymtom endast. Men berätta gärna för din klinik så de vet vad som händer med dig, och om det skulle bli värre så kontakta en läkare på din vårdcentral eller sjukhus (om du tex inte kan jobba för att yrseln blivit för stark). Yrsel kan ju bero på andra orsaker/sjukdomar också.
    Sitter yrseln i hela dygnet? varje dag? eller bara ibland?

Ta hand om dig !

• UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2017-10-07 22:00:47 följande:

Rookie som man är så har jag lite frågor till er som kommit en bit på vägen:) Man gör sitt första VUL i 8:e veckan? Vart gick ni då? Jag har ju fått hjälp med alla mediciner och VUL på min gamla Ivf klinik, dom hjälper mig säkert igen. Eller ska man kontakta MVC direkt?

Sen hur räknar man??? Kliniken sa att min första dag var 8/9 och det är efter det datumet man räknar efter eller? Dvs VUL om ca 4 v? Mycket nytt nu, tur ni finns<3

Ja, gör du vul i v. 8 så ser man hjärtslag om embryot lever.
    Vul kan du göra hos t ex privat gyn eller på Kvinnokliniken på sjukhuset.
    MVC brukar inte göra tidiga vul (iaf enligt min erfarenhet).
    Så gör tidigt vul på annat ställe först, och om man ser hjärtslag så kan man sen kontakta MVC för inskrivning.
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-10-08 19:04:56 följande:

Asså man får då alla krämpor... nu har det sen i förrgår kliat över HELA kroppen hela tiden, blir galen... började med att klia på brösten sen har det bara eskalerat. Huvud, ansikte, armar, rygg, mage ben... har atopisk eksem sen tidigare som har varit bättre senaste tiden och har stark kortisonsalva för det, men den vågar man väl inte använda? Smörjer in mig med mjukgörande kräm för jag tänkte man kanske börjar bli torr så här års, även tagit loratadin allergitabletter. Hjälper inte.

Vad gör man, tips? Fler som fått likadant?

Blir hur som att ringa bm imorgon, tror inte jag kan jobba längre, värken kvarstår och min höftinflammation har nog triggats igång av foglossning eller tvärtom. Värker från höfter och ner i baksida lår.

Man vill verkligen inte gnälla, är så lycklig av graviditeten! Men det följde med lite krämpor på köpet :)

Det låter som att du fått Hepatos !

Se till att du får komma till barnmorskan snarast och göra ett gallsyraprov !
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-10-08 22:16:11 följande:

Men fy lät inget trevligt med hepatos.... :( jo måste ringa bm imorrn...

Om du har det så kommer du få mediciner som lindrar.

Fördelen är att klådan försvinner inom ett dygn efter förlossningen. Tyvärr mycket stor risk att man får det igen vid nästa graviditet. Men ring bm imorgon och se till att du får ta provet, så får du säkert hjälp snart !
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-10-09 07:26:56 följande:

Shit är ju ändå länge till bf, hoppas verkligen det inte är det jag har! Är det orsakat av graviditetshormoner, inget annat? Hittar inte så mkt info. Har dock inte direkt klåda i handflator och fotsulor. Men resten av kroppen...

Gå in på www.1177.se och sök på hepatos.

Annars googla på det. Det finns trådar på familjeliv som pratar om det också. Om det är hepatos du har nu så är det orsakat av graviditeten ja.
  • UndrandeSökare

Kajsa- Levern bildar galla för att hjälpa till att smälta maten du äter. Gallan utsöndras genom gallgångarna ner till tarmarna, men när man är gravid så går allt långsammare i kroppen än vanligt. Problem uppstår när det går så långsamt att gallprodukter blir kvar i levern och inte kan ta sig fram. Nivåerna i blodet blir då förhöjda och då börjar det klia i huden.

Det var därför jag sa till dig att ring din barnmorska och be att du får ta ett gallsyraprov. Då kan man se om du har detta eller inte. Har du det så fixar de recept på medicin som lindrar. Man kan också förlösa tidigare om det inte är lång tid kvar till förlossningen.

I vilken graviditetsvecka är du nu?

• UndrandeSökare

Grodan- Vet att allt är nervöst i början, man tittar efter blod varje gång man går på toa. Vilket datum ska du göra vul?

• UndrandeSökare

Kajsa- Varsågod, hoppas du fick en förklaring om vad det kan vara iallafall. Dåligt att de inte ringer upp dig föränn imorgon. Om du känner att du inte står ut, så åk till akuten, där borde du ju få hjälp idag iaf.

• UndrandeSökare

Kajsa- Det låter bra om du kan ordna 100% sjukskrivning. Kanske långtråkigt att vara hemma, men bättre att vara hemma och vila när du råkat få så många gravidkomplikationer. Oroa dig inte, du hinner jobba 100% när barnet blir större. Ta hand om dig.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017