Vi som är gravida efter ÄD 2017
Tror inte att jag har fel på njurarna. Trycket var lite högt sist jag mätte men det var ju när jag var in akut så det var nog för att jag var lite uppstressad. Men det var inget alarmerande. Annars brukar jag ha bra blodtryck vad jag vet. Hb var också bra.
Nä, det är nog bara graviditeten. Tänk mest höra mig för om ni visste om trombylen kan ge yrsel eftersom jag inte haft det i tidigare graviditeter vad jag kan komma ihåg.
Kan symtomen påverkas av ägget, att det är från någon annan menar jag? Tidigare graviditeter har ju varit med mina egna ägg. Nyfiken, det finns så mycket nytt att lära sig.
Men jag har nu kollat på fass.se under Trombyls biverkningar
Det står " Yrsel och öronsusningar kan vara symtom på överdosering."
Så hur många trombyl tabletter per dag tar du? Man ska ta max 1 om dan.
Men det är ju möjligt att du är överkänslig mot acetylsalicylsyra.
Har du tagit acetylsalicylsyra tidigare så du vet om du är känslig mot det?
Acetylsalicylsyra finns i huvudvärkstabletter.
"Om du får biverkningar, tala med läkare eller apotekspersonal. Detta gäller även eventuella biverkningar som inte nämns i denna information".
Jag föreslår att du kontaktar din klinik och berättar om detta.
4. Eventuella biverkningar
Ytterligare biverkningar hos barn och ungdomar
Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.
Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 100): Magbesvär, ökad risk för blödningar.
Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 1000): Överkänslighetsreaktioner såsom nässelfeber, allergisk snuva och astma.
Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 patient av 1000): Blödningar i mag-tarmkanalen, hjärnblödning. Njurpåverkan. Svåra hudreaktioner.
Personer med känd allergi eller astma löper ökad risk för överkänslighetsreaktioner.
Mindre blodförluster kan i enstaka fall leda till blodbrist.
Yrsel och öronsusningar kan vara symtom på överdosering.
Om du får biverkningar, tala med läkare eller apotekspersonal. Detta gäller även eventuella biverkningar som inte nämns i denna information.
www.fass.se/LIF/product&nplId=19910906000043