Vi som är gravida efter ÄD 2017
Provance- Insättningen kändes inte alls på mig.
Hur många ägg blev det? Och hut många embryon? Ska du sätta in ett eller två?
Provance- Insättningen kändes inte alls på mig.
Hur många ägg blev det? Och hut många embryon? Ska du sätta in ett eller två?
Sthlmsthlm- Min väninna fick en son på 5.0 kg, men det blev kejsarsnitt för han var för stor att komma ut den naturliga vägen. Deras dotter hade vägt ca 3.5 när hon föddes. Söner väger ofta mer var förklaringen hon fick. Båda var naturliga graviditeter, ej donation. Är det en pojke du väntar?
Grattis till dottern! Vad ska hon heta? Hade du tagit reda på könet innan?
Provence - Blastocytodling betyder att man odlar embryona i labbet i 5 dagar innan insättning. Vill man göra PGS så gör man det när embryon är 5 dagar gamla (blastocyter).
Man kan oftast välja 3-dagars embryon eller 5-dagar embryon när man gör ÄD.
Provence - Har du packat resväskan? Flyget går i övermorgon eller hur?
Efter fem till sex dagars odling bör embryot ha nått blastocyststadiet och innehålla 150-200 celler. Embryot, som då kallas blastocyst, har ökat i storlek och cellerna har delat upp sig till en inre cellmassa (senare fosterceller) och trofektodermala celler (senare moderkaka). Även äggskalet har ändrat utseende och blivit tunnare. Innan blastocysten fäster vid livmoderslemhinnan, bildas ett hål i äggskalet och blastocysten kläcks ur sitt skal.
Om behandlingen ger fem eller flera fina embryon efter två dagars odling väljer vi ofta att odla alla vidare. De embryon som utvecklas till blastocyster ger oftast ökad möjlighet till graviditet. Blastocyster går också bra att frysa för att användas vid en senare behandling. Blastocystodling kallas också för långtidsodling.
Källa:
www.ivfkliniken.se/stockholm/ivf-lab/blastocystodling/
Provence- Det kommer säkert att gå bra, man kan ta ca 3-4 hcgprov sen så brukar kliniken vara nöjda om de ser att hcg ökar bra. Sen bokar man in ett vul hos gyn och ser att man ser hjärtslag i tex v.8. Efter det så behöver du inte ta om fler hcgprov(om du inte vill för egen del förstås).
Lycka till i Riga !