• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Grodan- Vissa av oss med immunproblem blir aldrig sjuka, andra blir ofta sjuka. Vissa har autoimmuna sjukdomar själva eller i släkten som tex allergi, reumatism, etc andra har inga sjukdomar.

Vårt problem är att vi har obalanserat immunförsvar som är som en pendel och överreagerar när vi blir gravida. Kroppen ser embryot som en inkräktare som det aktivt försöker bli av med på olika sätt.

Då använder man trombyl, fragmin, kortison och intralipiddropp.

Jag visste inte att jag hade dessa problem innan jag gjorde utredningen i Aten. Jag visste bara att jag hade fått 4 missfall och hade allergi och hade läst i Atentråden att immunförsvaret kunde vara orsaken.

De svenska läkarna vägrar tyvärr ofta gå med på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem.

Men utomlands är det mer känt.

• UndrandeSökare

Grodan- Folsyra är det bra om du tar hela graviditeten, de sa de till mig på apoteket. Det är bara vitamin (B9) så absolut något du kan ta alla dagar hela livet.

Dr D vill att alla hans patienter tar Folsyra, D-vitamin och Omega3 dagligen hela graviditeten.

Bara ett tips !

• UndrandeSökare

Kajsa- Har du några järntabletter som du tål? Om du har det, börja då ta dem varje dag om du inte redan gör det. Med tanke på ditt låhga hb menar jag.

Tråkigt att du måste vänta till måndag på provsvaren.

Om du har järnbrist så försök tjata åt dig Ferinject järndropp, då blir dina järnnivåer återställda direkt och man blir mycket piggare och framförallt morgonhuvudvärken försvinner. Så skönt !

• UndrandeSökare

Grodan- Dr D vill att hans patienter ska ta

Omega 3, d- vitamin och folsyra. Så det tar jag.

Jag tar 50mikrogram d- vitamin dagligen.

Dessutom tar jag magnesium, kalcium och lite annat.

• UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2017-10-13 08:15:12 följande:

Att det ska vara så orättvist! Min syrra blir gravid bara hon tittar på en snopp och själv har man inga ägg. Men dum fråga kanske? Men kan man gå utomkvedes vid Ivf/ÄD?

Upp med hakan nu, det kommer att gå fint!

Kram

Ja, man kan få utomkveds även vid ivf/ÄD, till och med även om man fått båda äggledarna borttagna sen tidigare.
  • UndrandeSökare

Grodan- AvaRiga höjer östrogendosen vid spottings (dvs rosa eller rött) från 1 tablett 3 gånger per dag till 2 tabletter 2 gånger per dag. Då försvann mina spottings. Så det kan bero på östrogenbrist.

• UndrandeSökare

Grodan- Både östrogenbrist och/eller progesteronbrist kan leda till missfall tyvärr.

Men man kan ta prover själv under graviditeten för att kolla om nivåerna ligger bra. På www.werlabs.se kan du ta såna prover, kolla under provtagningsorter så ser du om Werlabs finns i din närhet. Använder du rabattkoden LCHF så blir det billigare.

• UndrandeSökare

Jovita- Beklagar att du känner dig nere och att BM sa att fostret var för litet för veckan. Hade du varit hos Dr D och gjort immunuttedning och använder immunmediciner nu?

Om du googlar på nätet så finns det listor över hur länge fostren ska vara i olika veckor.

Hoppas det går bra vid vul på tisdag.

• UndrandeSökare

Jovita- Det blev fel, jag menar att om du googlar på nätet så finns det listor över hur långa fostren ska vara i olika graviditetsveckor.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017