Brumma skrev 2016-12-06 18:20:03 följande:
Vet fall där bonusmamman lagt upp familjebilder på sig själv, pappan, gemensamma barn och bonusbarn. Mamman har gått i taket och krävt att hennes barn tas bort . resultat - bonusbarnet känner sig utesluten ur familjen. Kul..
Nej, det är inte alltid de4 bästa att respektera mammans vilja. Bonusmamma och pappan - liksom mamma och bonuspappa- måste själva få lov att ta beslut som de känner är bäst för just deras situation. Sedan får man hoppas att det görs med tanke på de inblandade men barnens bästa går faktiskt före mammas vilja . Och jag har svårt att se att det är barnets bästa att känna sig utesluten ur familjen..
Rent spontant känns det som en överdriven reaktion om det var hela historien.
Vet ju ingen bakgrund till det där, tidigare konflikt kring det, om mamman tidigare uttryckt att hon inte ville ha sina barns bilder på sociala medier, om pappan och isåfall innan berättade att de skulle ta familjebild och kolla om det skulle vara lugnt med henne att lägga upp som ett undantag (känns ju som ett helt resonabelt undantag enligt mig iallafall). Mamman borde inte blivit galen direkt, hade väl isåfall vart mer lämpligt att bara lugnt ta upp att man inte vill ha barnens bilder online (om det inte tagits upp tidigare). Kanske mer förståelig reaktion om det hade funnits anledning att vara orolig för barnets säkerhet, men inte om det "bara" handlar om att få vara privat. Synd att det gick ut över barnet.
Nej, inte alltid bäst att respektera ena förälderns vilja. Ibland är folk orimliga och ställer konstiga krav. Mitt svar var endas riktat till scenariot i fråga; om TS inte vill att hennes barns bilder ska ligga upp på sociala medier så känns det rimligt att både pappan och styvmamman respekterar det. Allt beror ju på situationen.