• Brumma

Får hon publicera bilder på mitt barn??

Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-05 09:43:14 följande:

Jag har en 6 årig dotter. Pappan och jag är delade. Han har en nu tjej som tar hand om min dotter de veckor hon är hos honom.

Vi har delad vårdnad.

Nu till min fråga, hon publicera ofta bilder på mitt barn på fb & instagram.

Får man verkligen göra det utan att ha godkännande från båda föräldrar!!?

I skolan måste båda vårdnadshavarna skriva på ett papper varje läsår.

Ja det får hon.

Man behöver överhuvudtaget inte ha ngn tillåtelse att som privatperson publicera bilder på vem som helst. Däremot får man inte publicerade kränkande bilder.

Sedan har hon förmodligen pappans godkännande men rent lagligt behövs inte det heller.

Skolan är sekretessbelagd och behöver därför tillstånd till sådant. Det gäller inte privatpersoner.
  • Brumma
    slutatsnusa skrev 2016-12-05 09:47:59 följande:

Det finns ingen direkt lag på att en inte får publicera bilder på andra. Däremot om personen du fotat känner sig "kränkt" finns det en lag som reglerar det.

Det enklaste i det här fallet måste vara att du pratar med pappan och tjejen och säger att du inte vill att hon lägger ut bilder på er dotter.

Räcker dock inte att man känner sig kränkt. En person kan känna sig kränkt av en massa anledningar. Men vad som brukar räknas är tex nakenhet eller om personen lever under skyddad identitet.
  • Brumma
    slutatsnusa skrev 2016-12-05 09:52:00 följande:

Och så fort hon publucerat bilderna på fb och insta så äger fb bilderna

De äger inte bilderna. De har däremot rätt att använda dem.

"Genom att bli medlem i Facebook avtalar man alltså bort en del av den ekonomiska upphovsrätten till det man publicerar, medan den ideella rätten kvarstår. Själva upphovsrätten ligger kvar hos upphovsmannen (medlemmen), men Facebook har rätt att förfoga över materialet. När du avslutar ditt konto eller tar bort dina bilder upphör Facebooks rätt att förfoga över desamma. Har du delat bilder med andra och dessa inte har tagit bort dem så kvarstår dock Facebooks rättigheter att använda materialet.

Instagram, som ägs av Facebook, är den fjärde största aktören med 430 miljoner användare. Instagrams användarvillkor är snarlika Facebooks och de gör heller inte anspråk på upphovsrätten till bilderna och videoklippen som läggs upp.

Användarvillkoren innebär att dina bilder kan användas av en tredje part i t.ex. reklamsyfte. Den tredje parten behöver inte ange varifrån bilden kommer. När det gäller Instagram gäller detta endast de bilder som läggs upp i öppna profiler, men inte om du har en privat, stängd, profil. Tänk dig dock för om du delar bilder via Instagram och samtidigt publicerar dem på exempelvis Facebook"

www.limhamnsjuristen.se/okategoriserade/vem-har-ratt-till-dina-bilder-pa-natet/
  • Brumma
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-05 10:22:29 följande:

Nu står det dock under rubriken "skolan" och jag ställer mig tveksam till att detta gäller privatpersoner.

Det stämmer. Men jag skulle tro att om man som privatperson är medveten om att en person lever under skyddad identitet och ändå sprider bilder och information så är inte det tillåtet det heller.
  • Brumma
    Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-05 10:02:27 följande:

Ok! Tack för alla svar. Tycker dock man kan fråga innan. Jag själv skulle aldrig lägga ut bilder på någon annans barn utan att fråga.

Hon har ju förmodligen frågat pappan och de tycker väl att det räcker.

Har du och pappan pratat om detta tidigare? Har ni samma åsikt i frågan? Publicerar du själv bilder på dina barn? Får din familj lägga upp bilder på ditt barn?
  • Brumma
    blairw skrev 2016-12-05 11:02:52 följande:

Vad menar du med att visa en bild? Utgår från att TS själv inte lägger upp bilder på barnen på social medier iom att hon inte vill att sådana bilder ska vara där. Så om du menar visa en bild som i att bokstavligen visa en annan person en bild du kanske har i telefonen, på datorn, i kameran, utskriven eller något annat format så är ju det inte alls samma sak som att lägga ut bilder online.

Det utgår inte jag ifrån då TS inte nämner något om det. Men det vore intressant att veta :)
  • Brumma
    Anonym (Dessa lagar) skrev 2016-12-05 11:15:37 följande:

Vi fick lära oss i skolan att det finns lagar för detta, ja. Gick inriktning media/webbdesign och då fick vi veta att man inte får publicera bilder på folk utan att fråga. Lägger jag upp en bild på en person utan att fråga så kan denna person anmäla mig om jag inte tar bort bilden. Som någon nämnde, de kan handla om skyddad identitet och så lägger någon upp en bild på en, det får man inte. Det är vad vi fått lära oss iaf.

Samma i skolorna. Varje år får man skriva under på ett papper ang. Om deras barn får vara med på olika fotografier. Alltså som förälder måste man godkänna det och gör man inte det, så får inte barnet vara med på bild.

Misstänker som ovan skribenter att skolan syftade på om ni lägger ut bilder som företagare. Annars har skolan missat en väsentlig del då de lär ut felaktiga lagar..

Skolan är inte en privatperson, och då gäller som sagt andra regler.
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-12-05 11:20:34 följande:

Känns som ett rimligt antagande dock kan jag tycka. Om så inte är fallet så kommer ju pappan iallafall aldrig köpa TS önskan om att nya tjejen inte ska publicera bilder på barnen, så då är problemet löst för alla parter :)

Har läst inlägg och trådar där personen ifråga just anser att bonusmamman specifikt inte "får" lägga upp bilder, men där personen själv lägger upp bilder eller tillåter andra att göra det. Därav tar jag det inte för givet :)
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-12-05 11:41:04 följande:

Haha har väl inte hängt runt tillräckligt för att tappa hoppet om människors common sense såpass ;) kanske får omvärdera beroende på ts svar :)

:D

Har hängt här alldeles för länge.. ;)

Försöker att inte ta ngt för givet om det inte skrivs i klartext ;)
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-12-06 18:12:01 följande:

Om man vill vara ett arsel som ska agera bara på princip, ja. Men om man är en styvmamma så vill man alldeles säkert ha ett någorlunda bra förhållande till den biologiska mamman eftersom det är bättre för alla, och då borde man ju respektera den biologiska mammans vilja. 

Vet fall där bonusmamman lagt upp familjebilder på sig själv, pappan, gemensamma barn och bonusbarn. Mamman har gått i taket och krävt att hennes barn tas bort . resultat - bonusbarnet känner sig utesluten ur familjen. Kul..

Nej, det är inte alltid de4 bästa att respektera mammans vilja. Bonusmamma och pappan - liksom mamma och bonuspappa- måste själva få lov att ta beslut som de känner är bäst för just deras situation. Sedan får man hoppas att det görs med tanke på de inblandade men barnens bästa går faktiskt före mammas vilja . Och jag har svårt att se att det är barnets bästa att känna sig utesluten ur familjen..
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-12-06 18:35:31 följande:

Rent spontant känns det som en överdriven reaktion om det var hela historien.

Vet ju ingen bakgrund till det där, tidigare konflikt kring det, om mamman tidigare uttryckt att hon inte ville ha sina barns bilder på sociala medier, om pappan och  isåfall innan berättade att de skulle ta familjebild och kolla om det skulle vara lugnt med henne att lägga upp som ett undantag (känns ju som ett helt resonabelt undantag enligt mig iallafall). Mamman borde inte blivit galen direkt, hade väl isåfall vart mer lämpligt att bara lugnt ta upp att man inte vill ha barnens bilder online (om det inte tagits upp tidigare). Kanske mer förståelig reaktion om det hade funnits anledning att vara orolig för barnets säkerhet, men inte om det "bara" handlar om att få vara privat. Synd att det gick ut över barnet. 

Nej, inte alltid bäst att respektera ena förälderns vilja. Ibland är folk orimliga och ställer konstiga krav. Mitt svar var endas riktat till scenariot i fråga; om TS inte vill att hennes barns bilder ska ligga upp på sociala medier så känns det rimligt att både pappan och styvmamman respekterar det. Allt beror ju på situationen. 

Det hade onekligen varit intressant att veta om TS själv lägger upp bilder och om hon tillåter mormor, ev partner osv att höra det.

Har ställt frågan men inte fått ngt svar.

Det gällde flera bilder och flera gånger. Familjen gör ofta familjeutflykter. Så de la upp bilder när de åkte karusell, hade picknick, var i Turkiet på semester osv. Ibland hela familjen och ibland på alla syskon. Familjen kommer fortsätta lägga ut bilder från deras utflykter men bonusbarnet lämnas helt ute - om mammans vilja följs. Vilket inte alltid är fallet som tur är..
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-12-06 19:09:49 följande:

Hon verkar inte ha vart aktiv sedan den frågan togs upp. Men i alla svar jag skrivit så har det var svar utifrån OM det handlar om att mamman inte vill ha bilder på sitt barn uppe online alls. Uppenbarligen om hon själv lägger ut eller tillåter andra att göra finns det ingen anledning att styvmamman inte skulle få göra det.

Personligen anser jag för det mesta att argumenten för att inte vilja ha sina barns bilder online är bra viktigare och väger tyngre än alla anledningar för att vilja publicera, därav borde viljan hos den förälder som inte vill att det ska läggas ut online respekteras (så länge det har med de viktiga/bra anledningarna att göra såklart). Det blir knepigt när det är som det beskrivs i ditt fall och det är svårt att ge ett bra svar på det. På ett sätt så förstår jag ju om pappan och mamman i nya familjen vill lägga ut bilder och inte ska behöva anpassa sig vad det gäller sig själva och sina gemensamma barns bilder. Men samtidigt har jag full förståelse för mamman till bonusbarnet i familjen som inte vill det. Kan tycka att det är lite dåligt av framförallt pappan att fortsätta lägga upp familjebilder på sin nya partner och dennes barn om han vet att "bonus"barnet mår dåligt av det, är det verkligen så viktigt att lägga upp bilder online? Bästa vore väl kanske att få till en kompromiss, t.ex. att det är okej att lägga upp någon gång ibland och vid speciella tillfällen - men inte så att barnets liv/utveckling eller mer personliga saker skulle kunna följas online, och angående vart och hur bilden läggs upp - om det är facebook så kan de kanske göra familjebilder extra privata om det har många vänner på facebook, och bara göra det synligt för de man verkligen vill ska ta del av det. Som sagt, blir knepigt men kanske båda parter behöver kompromissa där lite. 

De har kompromissaträffat. De lägger upp bilder någon enstaka gång men inte så mycket de skulle göra normalt. Mamman däremot vägrar kompromissa men kör med nolltolerans (dvs hon ställer till ett jäkla liv när hennes barn visas upp på bonusmammans sida) Hon själv lägger förresten upp bilder... Men bonusmamman o pappan får inte visa "sin mysiga familj" "som om de var barnets familj"...

Hade mamman fått välja hade det inte blivit några bilder på bonusmammans Facebook. Av den enkla anledningen att hon är pappans nya.
Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??