Inlägg från: Anonym (Prata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prata)

Får hon publicera bilder på mitt barn??

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-05 09:58:15 följande:

Räknas verkligen skyddad identitet in under kränkande publicering? På vilket sätt?

Kanske inte kränkande publicering, men att medvetet publicera en bild på någon under skyddad identitet kan jag inte tänka mig är okej. Men det är bara spekulationer, har inte kollat upp det.

I övrigt, TS, om du känner dig obekväm med att det ligger bilder online på dina barn så prata med pappan. Förklara varför det gör dig obekväm och varför du inte vill att det ska vara så. Många tänker inte på vad det innebär, men om du ger din anledningar och der vettiga så bör han ju respektera det och prata med sin tjej om det.
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-05 11:12:52 följande:

Det utgår inte jag ifrån då TS inte nämner något om det. Men det vore intressant att veta :)

Känns som ett rimligt antagande dock kan jag tycka. Om så inte är fallet så kommer ju pappan iallafall aldrig köpa TS önskan om att nya tjejen inte ska publicera bilder på barnen, så då är problemet löst för alla parter :)
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Dessa lagar) skrev 2016-12-05 11:15:37 följande:

Vi fick lära oss i skolan att det finns lagar för detta, ja. Gick inriktning media/webbdesign och då fick vi veta att man inte får publicera bilder på folk utan att fråga. Lägger jag upp en bild på en person utan att fråga så kan denna person anmäla mig om jag inte tar bort bilden. Som någon nämnde, de kan handla om skyddad identitet och så lägger någon upp en bild på en, det får man inte. Det är vad vi fått lära oss iaf.

Samma i skolorna. Varje år får man skriva under på ett papper ang. Om deras barn får vara med på olika fotografier. Alltså som förälder måste man godkänna det och gör man inte det, så får inte barnet vara med på bild.

Men om du gick media/webbdesign så utgick de väl från vad som gäller om du ska publicera bilder i ditt jobb, inte vad som gäller för dig som privatperson.
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-05 11:38:51 följande:

Har läst inlägg och trådar där personen ifråga just anser att bonusmamman specifikt inte "får" lägga upp bilder, men där personen själv lägger upp bilder eller tillåter andra att göra det. Därav tar jag det inte för givet :)

Haha har väl inte hängt runt tillräckligt för att tappa hoppet om människors common sense såpass ;) kanske får omvärdera beroende på ts svar :)
  • Anonym (Prata)
    Anonym (hej) skrev 2016-12-05 14:43:51 följande:
    Barn som besöker marknader, tivolin och liknande hamnar ju lätt i lokaltidningen när dom är på plats och fotar. Är det fel också då?
    Beror på, beror på under vilka omständigheter det sker samt vad ens egna ursprungliga invändning mot att publicera bilder på sitt barn grundar sig på. 

Om lokaltidningen tar en bild där en hel del människor syns i bild (som det ofta gör vid marknader, tivolin och dyl.) så är det nog inget särskilt fel. Om det däremot är en bild med ett eller bara ett par få barn i fokus så kanske inte det heller är någon fara, dock fortfarande kanske bra att kolla med förälder. Om de däremot publicerar bilden med information såsom namn, ålder, ort, skola osv. och annat man ibland kan fråga barn - ja, då skulle det kunna vara fel om man inte fått förälders godkännande. Också en fråga om vart det ska publiceras, kanske är det mer känsligt om det ska läggas online; där bilden är helt digital och man kan använda program för igenkänning av ansikten, söka på google efter bilder och dyl. jämfört med om bilden bara kommer publiceras i en liten upplaga av en papperstidning.

Sen är frågan vad förälderns invändning är mot att lägga ut bilder. Själv har jag inga barn så bara spekulerar i hur jag själv skulle göra, men när det gäller medverka på bild i tidning under en marknad eller ett tivoli så lämnar jag nog det upp till barnet om hen vill synas med bild och möjligen namn osv. När det gäller sociala medier kommer jag nog inte lägga ut bilder på mitt barn. Något som känns lite obehagligt är att jag har flera bekanta vars barn jag vet alldeles för mycket personlig information om; i princip hela deras uppväxt ligger upplagd på sociala medier - från magen till hur gamla de är nu, viktiga såväl som oviktiga detaljer om deras uppväxt och vem de är. Inte bara bekanta heller, finns totala främlingar vars barn jag skulle kunna följa totalt genom att bara gå in på deras föräldrars profiler. Förutom att det är direkt obehagligt, så är det också en fråga om integritet, att barnen själv ska kunna välja hur närvarande och synliga de faktiskt vill vara online. 

Om det är anledningen man har till att man inte vill se bilder på sitt barn på sociala medier så går ju det alldeles utmärkt ihop med att låta de figurera i lokaltidningen någon gång ibland vid något event. 

(Observera att jag pratar inte om huruvida det är olagligt eller inte, utan bara kollar på om denna hypotetiska situation kan vara fel som i moraliskt fel eller något man inte borde göra.)
  • Anonym (Prata)
    tufflan81 skrev 2016-12-06 17:54:57 följande:

Men vad är det som är så farligt om hon publicerar bilder på ditt barn?  Barnet en del i den familjen. Personligen skulle jag bli glad om mina barn hade en bra styvmamma som räknar in barnet med. ( nu är jag tillsamans med pappan till mina barn men OM)

TS kanske inte vill ha bilder upp på sina barn på sociala medier helt enkelt? Det är många som gör så. Handlar inte om att vara en del av familjen isåfall,  men just om att man inte vill att det ska ligga uppe online. 
  • Anonym (Prata)
    tufflan81 skrev 2016-12-06 18:02:21 följande:
    Ja i såntfall förstår jag fullt ut.Men om ts menar att styvmamman inte har rätt för hon är inte biologisk mamma jajda jada då tycker jag det är larvigt;)
    Ja, det håller jag med om att det skulle vara om det var anledningen haha :)
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Nämenvisst) skrev 2016-12-06 18:04:55 följande:
    Det kan Ts vilja. Men den som har tagit fotot väljer själv vad den gör med det.
    Om man vill vara ett arsel som ska agera bara på princip, ja. Men om man är en styvmamma så vill man alldeles säkert ha ett någorlunda bra förhållande till den biologiska mamman eftersom det är bättre för alla, och då borde man ju respektera den biologiska mammans vilja. 
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-06 18:20:03 följande:
    Vet fall där bonusmamman lagt upp familjebilder på sig själv, pappan, gemensamma barn och bonusbarn. Mamman har gått i taket och krävt att hennes barn tas bort . resultat - bonusbarnet känner sig utesluten ur familjen. Kul..

Nej, det är inte alltid de4 bästa att respektera mammans vilja. Bonusmamma och pappan - liksom mamma och bonuspappa- måste själva få lov att ta beslut som de känner är bäst för just deras situation. Sedan får man hoppas att det görs med tanke på de inblandade men barnens bästa går faktiskt före mammas vilja . Och jag har svårt att se att det är barnets bästa att känna sig utesluten ur familjen..
    Rent spontant känns det som en överdriven reaktion om det var hela historien.
    Vet ju ingen bakgrund till det där, tidigare konflikt kring det, om mamman tidigare uttryckt att hon inte ville ha sina barns bilder på sociala medier, om pappan och  isåfall innan berättade att de skulle ta familjebild och kolla om det skulle vara lugnt med henne att lägga upp som ett undantag (känns ju som ett helt resonabelt undantag enligt mig iallafall). Mamman borde inte blivit galen direkt, hade väl isåfall vart mer lämpligt att bara lugnt ta upp att man inte vill ha barnens bilder online (om det inte tagits upp tidigare). Kanske mer förståelig reaktion om det hade funnits anledning att vara orolig för barnets säkerhet, men inte om det "bara" handlar om att få vara privat. Synd att det gick ut över barnet. 

Nej, inte alltid bäst att respektera ena förälderns vilja. Ibland är folk orimliga och ställer konstiga krav. Mitt svar var endas riktat till scenariot i fråga; om TS inte vill att hennes barns bilder ska ligga upp på sociala medier så känns det rimligt att både pappan och styvmamman respekterar det. Allt beror ju på situationen. 
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Nämenvisst) skrev 2016-12-06 18:30:08 följande:
    Pappan har säkert okejat det och han har lika mycket att säga till om som mamman. Den biologiska pappans vilja borde respekteras..
    Jag säger inte att mammans vilja alltid och endast ska respekteras. Men i just denna frågan så tycker jag att föräldern (oavsett om det är mamman eller pappan) som inte vill att sina barns bilder ska ligga uppe online borde respekteras. Det finns många bra argument för det som klart överväger de argument man kan ha för att vilja publicera bilder på sina barn online. 
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-06 18:53:01 följande:
    Det hade onekligen varit intressant att veta om TS själv lägger upp bilder och om hon tillåter mormor, ev partner osv att höra det.

Har ställt frågan men inte fått ngt svar.

Det gällde flera bilder och flera gånger. Familjen gör ofta familjeutflykter. Så de la upp bilder när de åkte karusell, hade picknick, var i Turkiet på semester osv. Ibland hela familjen och ibland på alla syskon. Familjen kommer fortsätta lägga ut bilder från deras utflykter men bonusbarnet lämnas helt ute - om mammans vilja följs. Vilket inte alltid är fallet som tur är..
    Hon verkar inte ha vart aktiv sedan den frågan togs upp. Men i alla svar jag skrivit så har det var svar utifrån OM det handlar om att mamman inte vill ha bilder på sitt barn uppe online alls. Uppenbarligen om hon själv lägger ut eller tillåter andra att göra finns det ingen anledning att styvmamman inte skulle få göra det.

Personligen anser jag för det mesta att argumenten för att inte vilja ha sina barns bilder online är bra viktigare och väger tyngre än alla anledningar för att vilja publicera, därav borde viljan hos den förälder som inte vill att det ska läggas ut online respekteras (så länge det har med de viktiga/bra anledningarna att göra såklart). Det blir knepigt när det är som det beskrivs i ditt fall och det är svårt att ge ett bra svar på det. På ett sätt så förstår jag ju om pappan och mamman i nya familjen vill lägga ut bilder och inte ska behöva anpassa sig vad det gäller sig själva och sina gemensamma barns bilder. Men samtidigt har jag full förståelse för mamman till bonusbarnet i familjen som inte vill det. Kan tycka att det är lite dåligt av framförallt pappan att fortsätta lägga upp familjebilder på sin nya partner och dennes barn om han vet att "bonus"barnet mår dåligt av det, är det verkligen så viktigt att lägga upp bilder online? Bästa vore väl kanske att få till en kompromiss, t.ex. att det är okej att lägga upp någon gång ibland och vid speciella tillfällen - men inte så att barnets liv/utveckling eller mer personliga saker skulle kunna följas online, och angående vart och hur bilden läggs upp - om det är facebook så kan de kanske göra familjebilder extra privata om det har många vänner på facebook, och bara göra det synligt för de man verkligen vill ska ta del av det. Som sagt, blir knepigt men kanske båda parter behöver kompromissa där lite. 
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Nämenvisst) skrev 2016-12-06 18:58:45 följande:
    Tolkar jag dig rätt om jag läser det som att du anser att det är okej att du lägger ut bilder på ert barn?
    Jag tolkar det som att man aldrig lägger upp bilder på andras barn innan man kollat med barnets föräldrar, eftersom man borde respektera föräldrarnas önskan kring det. Har ju inget att göra med vad man själv väljer att göra?
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-06 19:28:36 följande:
    De har kompromissaträffat. De lägger upp bilder någon enstaka gång men inte så mycket de skulle göra normalt. Mamman däremot vägrar kompromissa men kör med nolltolerans (dvs hon ställer till ett jäkla liv när hennes barn visas upp på bonusmammans sida) Hon själv lägger förresten upp bilder... Men bonusmamman o pappan får inte visa "sin mysiga familj" "som om de var barnets familj"...

Hade mamman fått välja hade det inte blivit några bilder på bonusmammans Facebook. Av den enkla anledningen att hon är pappans nya.
    Men då gäller ju ingenting av vad jag pratar om, det var ju bara ifall mamman själv inte lägger upp bilder. Lägger man själv upp bilder men inte tillåter sin partner eller sin partners nya göra det är man bara fånig och rätt taskig. Att inte vuxna människor kan bete sig och tänka längre än sin egen näsa alltså? Obestämd
Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??