Anonym (hej) skrev 2016-12-05 14:43:51 följande:
Barn som besöker marknader, tivolin och liknande hamnar ju lätt i lokaltidningen när dom är på plats och fotar. Är det fel också då?
Beror på, beror på under vilka omständigheter det sker samt vad ens egna ursprungliga invändning mot att publicera bilder på sitt barn grundar sig på.
Om lokaltidningen tar en bild där en hel del människor syns i bild (som det ofta gör vid marknader, tivolin och dyl.) så är det nog inget särskilt fel. Om det däremot är en bild med ett eller bara ett par få barn i fokus så kanske inte det heller är någon fara, dock fortfarande kanske bra att kolla med förälder. Om de däremot publicerar bilden med information såsom namn, ålder, ort, skola osv. och annat man ibland kan fråga barn - ja, då skulle det kunna vara fel om man inte fått förälders godkännande. Också en fråga om vart det ska publiceras, kanske är det mer känsligt om det ska läggas online; där bilden är helt digital och man kan använda program för igenkänning av ansikten, söka på google efter bilder och dyl. jämfört med om bilden bara kommer publiceras i en liten upplaga av en papperstidning.
Sen är frågan vad förälderns invändning är mot att lägga ut bilder. Själv har jag inga barn så bara spekulerar i hur jag själv skulle göra, men när det gäller medverka på bild i tidning under en marknad eller ett tivoli så lämnar jag nog det upp till barnet om hen vill synas med bild och möjligen namn osv. När det gäller sociala medier kommer jag nog inte lägga ut bilder på mitt barn. Något som känns lite obehagligt är att jag har flera bekanta vars barn jag vet alldeles för mycket personlig information om; i princip hela deras uppväxt ligger upplagd på sociala medier - från magen till hur gamla de är nu, viktiga såväl som oviktiga detaljer om deras uppväxt och vem de är. Inte bara bekanta heller, finns totala främlingar vars barn jag skulle kunna följa totalt genom att bara gå in på deras föräldrars profiler. Förutom att det är direkt obehagligt, så är det också en fråga om integritet, att barnen själv ska kunna välja hur närvarande och synliga de faktiskt vill vara online.
Om det är anledningen man har till att man inte vill se bilder på sitt barn på sociala medier så går ju det alldeles utmärkt ihop med att låta de figurera i lokaltidningen någon gång ibland vid något event.
(Observera att jag pratar inte om huruvida det är olagligt eller inte, utan bara kollar på om denna hypotetiska situation kan vara fel som i moraliskt fel eller något man inte borde göra.)