• Anonym (Bekymrad)

Får hon publicera bilder på mitt barn??

Jag har en 6 årig dotter. Pappan och jag är delade. Han har en nu tjej som tar hand om min dotter de veckor hon är hos honom.

Vi har delad vårdnad.

Nu till min fråga, hon publicera ofta bilder på mitt barn på fb & instagram.

Får man verkligen göra det utan att ha godkännande från båda föräldrar!!?

I skolan måste båda vårdnadshavarna skriva på ett papper varje läsår.

• Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brumma skrev 2016-12-05 10:10:35 följande:

Enligt datainspektionen gör det det.

"Att publicera en bild på ett barn med skyddade personuppgifter får anses kränkande och därmed otillåtet."

www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Nu står det dock under rubriken "skolan" och jag ställer mig tveksam till att detta gäller privatpersoner.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Brumma
    slutatsnusa skrev 2016-12-05 09:52:00 följande:

Och så fort hon publucerat bilderna på fb och insta så äger fb bilderna

De äger inte bilderna. De har däremot rätt att använda dem.

"Genom att bli medlem i Facebook avtalar man alltså bort en del av den ekonomiska upphovsrätten till det man publicerar, medan den ideella rätten kvarstår. Själva upphovsrätten ligger kvar hos upphovsmannen (medlemmen), men Facebook har rätt att förfoga över materialet. När du avslutar ditt konto eller tar bort dina bilder upphör Facebooks rätt att förfoga över desamma. Har du delat bilder med andra och dessa inte har tagit bort dem så kvarstår dock Facebooks rättigheter att använda materialet.

Instagram, som ägs av Facebook, är den fjärde största aktören med 430 miljoner användare. Instagrams användarvillkor är snarlika Facebooks och de gör heller inte anspråk på upphovsrätten till bilderna och videoklippen som läggs upp.

Användarvillkoren innebär att dina bilder kan användas av en tredje part i t.ex. reklamsyfte. Den tredje parten behöver inte ange varifrån bilden kommer. När det gäller Instagram gäller detta endast de bilder som läggs upp i öppna profiler, men inte om du har en privat, stängd, profil. Tänk dig dock för om du delar bilder via Instagram och samtidigt publicerar dem på exempelvis Facebook"

www.limhamnsjuristen.se/okategoriserade/vem-har-ratt-till-dina-bilder-pa-natet/
  • Brumma
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-05 10:22:29 följande:

Nu står det dock under rubriken "skolan" och jag ställer mig tveksam till att detta gäller privatpersoner.

Det stämmer. Men jag skulle tro att om man som privatperson är medveten om att en person lever under skyddad identitet och ändå sprider bilder och information så är inte det tillåtet det heller.
  • smulpaj01

Be henne sluta med det. Är hon en normal och vettig människa respekterar hon det!

• Anonym (Mia)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-05 10:02:27 följande:

Ok! Tack för alla svar. Tycker dock man kan fråga innan. Jag själv skulle aldrig lägga ut bilder på någon annans barn utan att fråga.

Jag håller med dig ts.

Du bor möjligtvis inte i Malmö ;)?
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2016-12-05 10:26:57 följande:

Be henne sluta med det. Är hon en normal och vettig människa respekterar hon det!

För mig är det självklart att respektera de som inte vill vara med på bilder på facebook. Det har varit vuxna och det har varit föräldrar som haft önskemål om detta när det gäller deras barn.
    I min värld räcker det med att en förälder har dessa önskemål.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brumma skrev 2016-12-05 10:26:24 följande:

Det stämmer. Men jag skulle tro att om man som privatperson är medveten om att en person lever under skyddad identitet och ändå sprider bilder och information så är inte det tillåtet det heller.

Men då kommer ju frågan: var regleras detta?

Visst kanske det kan handla om hjälp till mord eller liknande eller kanske framkallande av fara för annan i de fall där det är en uppenbar risk för personen. Men det handlar ju mindre om själva publiceringen än att illvilligt röja uppgifterna i sig trots att man vet om eller kan förutse konsekvenserna.

Frågan är ju också om det då innebär en otillåten kränkning om man fotograferar och publicerar exempelvis en riksdagsledamot med sekretessmarkering.

Datainspektionen tar dessutom enbart upp "barn", vad gäller för vuxna och var regleras detta?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-05 09:43:14 följande:

Jag har en 6 årig dotter. Pappan och jag är delade. Han har en nu tjej som tar hand om min dotter de veckor hon är hos honom.

Vi har delad vårdnad.

Nu till min fråga, hon publicera ofta bilder på mitt barn på fb & instagram.

Får man verkligen göra det utan att ha godkännande från båda föräldrar!!?

I skolan måste båda vårdnadshavarna skriva på ett papper varje läsår.

Frågar du pappan om lov varje gång du visar en bild?
  • Brumma
    Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-05 10:02:27 följande:

Ok! Tack för alla svar. Tycker dock man kan fråga innan. Jag själv skulle aldrig lägga ut bilder på någon annans barn utan att fråga.

Hon har ju förmodligen frågat pappan och de tycker väl att det räcker.

Har du och pappan pratat om detta tidigare? Har ni samma åsikt i frågan? Publicerar du själv bilder på dina barn? Får din familj lägga upp bilder på ditt barn?
  • blairw
    Anonym (Lika) skrev 2016-12-05 10:56:57 följande:

Frågar du pappan om lov varje gång du visar en bild?

Vad menar du med att visa en bild? Utgår från att TS själv inte lägger upp bilder på barnen på social medier iom att hon inte vill att sådana bilder ska vara där. Så om du menar visa en bild som i att bokstavligen visa en annan person en bild du kanske har i telefonen, på datorn, i kameran, utskriven eller något annat format så är ju det inte alls samma sak som att lägga ut bilder online.
Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??