Anonym (Dessa lagar) skrev 2016-12-05 11:15:37 följande:
Vi fick lära oss i skolan att det finns lagar för detta, ja. Gick inriktning media/webbdesign och då fick vi veta att man inte får publicera bilder på folk utan att fråga. Lägger jag upp en bild på en person utan att fråga så kan denna person anmäla mig om jag inte tar bort bilden. Som någon nämnde, de kan handla om skyddad identitet och så lägger någon upp en bild på en, det får man inte. Det är vad vi fått lära oss iaf.
Samma i skolorna. Varje år får man skriva under på ett papper ang. Om deras barn får vara med på olika fotografier. Alltså som förälder måste man godkänna det och gör man inte det, så får inte barnet vara med på bild.
Det är väldigt tragiskt att skolan du gick på inte lär ut rätt när det kommer till lagar och regler. Alternativt så har du missuppfattat.
Grundregeln är att man gör vad man vill med egenproducerat material (i det här fallet att man själv tar bilderna), dock får det inte vara kränkande bilder som publiceras.
Men en vanlig bild på en person på gatan eller bussen får generellt publiceras. Dock tillhör det förstås god ton att fråga i de fall det är möjligt.