• Anonym (Bekymrad)

Får hon publicera bilder på mitt barn??

Jag har en 6 årig dotter. Pappan och jag är delade. Han har en nu tjej som tar hand om min dotter de veckor hon är hos honom.

Vi har delad vårdnad.

Nu till min fråga, hon publicera ofta bilder på mitt barn på fb & instagram.

Får man verkligen göra det utan att ha godkännande från båda föräldrar!!?

I skolan måste båda vårdnadshavarna skriva på ett papper varje läsår.

• Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??
  • slutatsnusa
    Brumma skrev 2016-12-05 09:52:51 följande:

Räcker dock inte att man känner sig kränkt. En person kan känna sig kränkt av en massa anledningar. Men vad som brukar räknas är tex nakenhet eller om personen lever under skyddad identitet.

Du har helt rätt.
  • Brumma
    blairw skrev 2016-12-05 11:02:52 följande:

Vad menar du med att visa en bild? Utgår från att TS själv inte lägger upp bilder på barnen på social medier iom att hon inte vill att sådana bilder ska vara där. Så om du menar visa en bild som i att bokstavligen visa en annan person en bild du kanske har i telefonen, på datorn, i kameran, utskriven eller något annat format så är ju det inte alls samma sak som att lägga ut bilder online.

Det utgår inte jag ifrån då TS inte nämner något om det. Men det vore intressant att veta :)
  • Anonym (Dessa lagar)

Vi fick lära oss i skolan att det finns lagar för detta, ja. Gick inriktning media/webbdesign och då fick vi veta att man inte får publicera bilder på folk utan att fråga. Lägger jag upp en bild på en person utan att fråga så kan denna person anmäla mig om jag inte tar bort bilden. Som någon nämnde, de kan handla om skyddad identitet och så lägger någon upp en bild på en, det får man inte. Det är vad vi fått lära oss iaf.

Samma i skolorna. Varje år får man skriva under på ett papper ang. Om deras barn får vara med på olika fotografier. Alltså som förälder måste man godkänna det och gör man inte det, så får inte barnet vara med på bild.

• Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-05 11:12:52 följande:

Det utgår inte jag ifrån då TS inte nämner något om det. Men det vore intressant att veta :)

Känns som ett rimligt antagande dock kan jag tycka. Om så inte är fallet så kommer ju pappan iallafall aldrig köpa TS önskan om att nya tjejen inte ska publicera bilder på barnen, så då är problemet löst för alla parter :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Dessa lagar) skrev 2016-12-05 11:15:37 följande:

Vi fick lära oss i skolan att det finns lagar för detta, ja. Gick inriktning media/webbdesign och då fick vi veta att man inte får publicera bilder på folk utan att fråga. Lägger jag upp en bild på en person utan att fråga så kan denna person anmäla mig om jag inte tar bort bilden. Som någon nämnde, de kan handla om skyddad identitet och så lägger någon upp en bild på en, det får man inte. Det är vad vi fått lära oss iaf.

Samma i skolorna. Varje år får man skriva under på ett papper ang. Om deras barn får vara med på olika fotografier. Alltså som förälder måste man godkänna det och gör man inte det, så får inte barnet vara med på bild.

Det är väldigt tragiskt att skolan du gick på inte lär ut rätt när det kommer till lagar och regler. Alternativt så har du missuppfattat.

Grundregeln är att man gör vad man vill med egenproducerat material (i det här fallet att man själv tar bilderna), dock får det inte vara kränkande bilder som publiceras.

Men en vanlig bild på en person på gatan eller bussen får generellt publiceras. Dock tillhör det förstås god ton att fråga i de fall det är möjligt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist

Jag misstänker att det var i er roll som företagare, där gäller annat. Dvs om man använder en bild på en person kommersiellt och använda dessa bilder i reklam eller marknadsföring.

För annars har de lärt ut fel
  • Anonym (Prata)

Men om du gick media/webbdesign så utgick de väl från vad som gäller om du ska publicera bilder i ditt jobb, inte vad som gäller för dig som privatperson.
  • Brumma

Misstänker som ovan skribenter att skolan syftade på om ni lägger ut bilder som företagare. Annars har skolan missat en väsentlig del då de lär ut felaktiga lagar..

Skolan är inte en privatperson, och då gäller som sagt andra regler.
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-12-05 11:20:34 följande:

Känns som ett rimligt antagande dock kan jag tycka. Om så inte är fallet så kommer ju pappan iallafall aldrig köpa TS önskan om att nya tjejen inte ska publicera bilder på barnen, så då är problemet löst för alla parter :)

Har läst inlägg och trådar där personen ifråga just anser att bonusmamman specifikt inte "får" lägga upp bilder, men där personen själv lägger upp bilder eller tillåter andra att göra det. Därav tar jag det inte för givet :)
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-12-05 11:38:51 följande:

Har läst inlägg och trådar där personen ifråga just anser att bonusmamman specifikt inte "får" lägga upp bilder, men där personen själv lägger upp bilder eller tillåter andra att göra det. Därav tar jag det inte för givet :)

Haha har väl inte hängt runt tillräckligt för att tappa hoppet om människors common sense såpass ;) kanske får omvärdera beroende på ts svar :)
Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??