• I  väntan

IVF december 2016

Hej! Startar en tråd för alla som kommer göra IVF i december 2016. Någon som vill följas åt och stötta/peppa varandra? :) 

Lite kort om min bakgrund: Jag är 29 år och min man är 32. Vi har försökt bli gravida i snart två år och inga fel har hittats på oss. Vi har testat Letrozol i fem månader och ska nu påbörja IVF. Jag kommer köra kort protokoll och börjar med Gonal-F imorgon kväll... Äggplock preliminärt v. 50.

Hoppas på den bästa julklappen till jul - ett plus! :)

Fler??

• Svar på tråden IVF december 2016
  • mabs
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-10 20:09:25 följande:

De borde absolut ha öppet på helgen. Min klinik har alltid öppet måndag-lördag och försöker göra ägguttag veckodagar (går ju att styra lite mer). Däremot insättning går ju inte att vara flexibel med och om ni får många fina embryon (som ni såklart kommer få : ) )och majoriteten ser fina ut på dag 3 så brukar de vilja vidareodla till blastocyst för att maximera chansen att välja det 'finaste' embryot. Dag 5-6 i ert fall är ju lördag eller söndag så då kommer dom garanterat ha öppet för er skull : )

Ååå hoppas! Men som du säger, de bör ha öppet för vår skull lördag eller söndag. Vi får se hur det går i morgon.. det enda jag tänker på.

Hoppas det går bra för dig med den lilla bönan i magen <3
  • I  väntan

Tack! Det gick bra idag! Gjorde ont men var hanterbart:) hade 21 blåsor nu och fick ut 18 ägg! ???? dock finns det risk att jag blir överstimulerad. Fick tid för återföring på onsdag men de ska kolla då hur det ser ut med överstimulering, så kanske inte blir ET, vi går se. Imorgon hoppas jag att de inte ringer från kliniken. Om de inte ringer betyder det att minst ett ägg blivit befruktat:)

Bergochdalbanan: hur många äggblåsor hade du när du blev överstimulerad? Hade du några symptom eller varför valde de att frysa?

Hur gick det för dig Mabs? <3

• BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-12 19:03:02 följande:

Tack! Det gick bra idag! Gjorde ont men var hanterbart:) hade 21 blåsor nu och fick ut 18 ägg! ???? dock finns det risk att jag blir överstimulerad. Fick tid för återföring på onsdag men de ska kolla då hur det ser ut med överstimulering, så kanske inte blir ET, vi går se. Imorgon hoppas jag att de inte ringer från kliniken. Om de inte ringer betyder det att minst ett ägg blivit befruktat:)

Bergochdalbanan: hur många äggblåsor hade du när du blev överstimulerad? Hade du några symptom eller varför valde de att frysa?

Hur gick det för dig Mabs? <3

Åh så bra att det gick bra :) det är ju supermånga ägg. Självklart kommer de ha fina befruktade redan imorgon :) statistiskt så borde 1/4 bli fina blastocyster nu.

Hur kommer det sig att de vill sätta in på dag 2 när du fått så många ägg? Tänker att det kommer bli så fint utfall att oddsen är väldigt höga för att få fina femdagars :)

De fick ut 26 ägg på mig (hade 30 äggblåsor) varav 22 var befruktade på dag 2. Fick 7 blastocyster till slut.

Anledningen till att de valde totalfrys var för att risken att bli överstimulerad blir ännu större om man blir gravid och kan bli väldigt sjuk. Men sjukt jobbigt att inte få göra insättning :(
  • mabs

Hej tjejer och tack BergOchDalBanan1985! Nu äntligen har jag ork att skriva till er. Mådde rätt så dåligt igår av smärta efter äggplocket, och sov nästan hela dagen. Äggplocket gick bra, det gjorde ju så ont men som ni också har skrivit så var det hanterbart (med en massa smärtlindrande haha). Jag minns ej hur många blåsor de sa att jag hade men de fick ut 11 ägg i alla fall :) Det är jag glad för. Ännu gladare är jag över samtalet i morse om att det blev 7 befruktade ägg. Så nu ska jag till kliniken på lördag. BergOchDalBanan1985, du hade helt rätt, de har öppet på lördag för insättning :D En tråkig sak är att mina blodvärden inte såg så bra ut. Så nu får jag ta blodförtunnande läkemedel i form av sprutor samt en tablett som ska hämma utsöndringen av ett visst hormon, och som tyvärr gör att man blir illamående, trött samt en känsla av yrsel. Så idag är jag hemma från jobbet för att få vila. 

En fråga till er bara, hur vet man om man är överstimulerad? Jag ska i för sig till min läkare på fredag för att göra VUL samt ta blodprov för att se om jag är överstimulerad, men vad är typiska symtom? 

I väntan: Hur mår du idag? Jag känner mig typ förstoppad och har ont i båda sidorna av magen. Ibland gör det så ont att jag behöver byta ställning i soffan eller om jag hukar mig ner för att ta upp något. 

• I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-12 21:23:31 följande:
    Åh så bra att det gick bra :) det är ju supermånga ägg. Självklart kommer de ha fina befruktade redan imorgon :) statistiskt så borde 1/4 bli fina blastocyster nu.

Hur kommer det sig att de vill sätta in på dag 2 när du fått så många ägg? Tänker att det kommer bli så fint utfall att oddsen är väldigt höga för att få fina femdagars :)

De fick ut 26 ägg på mig (hade 30 äggblåsor) varav 22 var befruktade på dag 2. Fick 7 blastocyster till slut.

Anledningen till att de valde totalfrys var för att risken att bli överstimulerad blir ännu större om man blir gravid och kan bli väldigt sjuk. Men sjukt jobbigt att inte få göra insättning :(

Jag vet faktiskt inte, verkar vara olika på olika kliniker. Läste någonstans att vissa kliniker tycket det är bättre att sätta in embryot så tidigt som möjligt för att det trivs bäst i livmodern. 

De har inte ringt idag så det betyder att vi får åka dit imorgon! ÅH, hopps så att jag får med mig ett fint litet embryo hem i magen. Vore så ledsamt att åka dit och höra att jag inte för göra ET pga överstimulering. 

Hur går det för dig? Några graviditetssymptom än? :) Kram

• I  väntan
    mabs skrev 2016-12-13 13:59:24 följande:

Hej tjejer och tack BergOchDalBanan1985! Nu äntligen har jag ork att skriva till er. Mådde rätt så dåligt igår av smärta efter äggplocket, och sov nästan hela dagen. Äggplocket gick bra, det gjorde ju så ont men som ni också har skrivit så var det hanterbart (med en massa smärtlindrande haha). Jag minns ej hur många blåsor de sa att jag hade men de fick ut 11 ägg i alla fall :) Det är jag glad för. Ännu gladare är jag över samtalet i morse om att det blev 7 befruktade ägg. Så nu ska jag till kliniken på lördag. BergOchDalBanan1985, du hade helt rätt, de har öppet på lördag för insättning :D En tråkig sak är att mina blodvärden inte såg så bra ut. Så nu får jag ta blodförtunnande läkemedel i form av sprutor samt en tablett som ska hämma utsöndringen av ett visst hormon, och som tyvärr gör att man blir illamående, trött samt en känsla av yrsel. Så idag är jag hemma från jobbet för att få vila. 

En fråga till er bara, hur vet man om man är överstimulerad? Jag ska i för sig till min läkare på fredag för att göra VUL samt ta blodprov för att se om jag är överstimulerad, men vad är typiska symtom? 

I väntan: Hur mår du idag? Jag känner mig typ förstoppad och har ont i båda sidorna av magen. Ibland gör det så ont att jag behöver byta ställning i soffan eller om jag hukar mig ner för att ta upp något. 

Jag var också jättetrött igår men hade inte så ont. Vad skönt med 11 ägg. och att 7 blev befruktade, det är ju jättebra!:D Konstigt att det skiljer sig så mellan klinikerna, jag får veta först imorgon på ET hur många ägg som blev befruktade. Och jag får göra ET efter två dagar. 

Varför tror dem att blodvärderna inte är så bra, är det pga IVF-behandlingen? Krya på dig!

Jag vet inte så mycket om överstimulering, men tror man blir vätskefylld i buken, så magen svullnar upp... Jag känner inte att det är så på mig. Håller tummarna för oss att vi inte ska bli överstimulerade!:)

Jag känner mig också typ som förstoppad. Magen är väldigt hård eller stram eller vad man ska säga. Är också öm och lite ont i vissa ställningar, lite när jag går nu.

Kram!

• BergOchDalbanan1985

Stackars dig med blodvärdet. Men kommer gå bra ska du se :)

Jag tror man bli uppsvullen, får feber och allmänt ont i magen om man blir överstimulerad. Är dock inte helt säker.
  • BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-13 18:00:54 följande:

Jag vet faktiskt inte, verkar vara olika på olika kliniker. Läste någonstans att vissa kliniker tycket det är bättre att sätta in embryot så tidigt som möjligt för att det trivs bäst i livmodern. 

De har inte ringt idag så det betyder att vi får åka dit imorgon! ÅH, hopps så att jag får med mig ett fint litet embryo hem i magen. Vore så ledsamt att åka dit och höra att jag inte för göra ET pga överstimulering. 

Hur går det för dig? Några graviditetssymptom än? :) Kram

Vad spännande :) imorgon blir er stora dag :) håller tummarna

Det är ganska oförändrat här. Molvärken är konstant, men ibland känns den mer och blir då direkt orolig för missfall. Så jobbigt ändå att vänta på det :/
  • KajsaStina123

Hej!

Nu hittade jag hit , och läste om det jag frågade på andra tråden. Hoppas verkligen att dina blodvärden blir bättre. Och jag förväntar mig att få ont på torsdag:-/!! Men får helt enkelt ta det bara..

Hoppas allt ser bra ut för dig på fredag, håller tummarna!
Svar på tråden IVF december 2016