• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • Loppan84
    GästenT skrev 2017-01-04 14:44:29 följande:

Påtal om sömn och psd... vad har ni för kuddar till era små?

Ingen kudde, alla har sagt att man inte ska ha det före ett år?! Däremot har jag beställt en lutande madrass nu med tanke på reflux/illamående och det ska va väldigt bra för dem. Ska hämta hans nya spjälsäng och madrass imorgon, för han växt ur sin vagga.

Sån hä har jag beställt: www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/dyner-puter/delta-baby-rest-easy-large
  • Loppan84
    GästenT skrev 2017-01-04 17:22:14 följande:

Ah men verkligen. Hon är superbra och gullig. Verkligen noggrann och förstående. Behöver inte föreslå saker utan hon driver själv på att hitta lösningar. :) Har dock fått springa där lite väl ofta pga att jag mådde så dåligt ibörjan. Hon vill hålla lite koll på mig sa hon, vilket är bra men nu får besöken gärna bli mer sällan. Haha. Varit där varje vecka förutom nu över jul som det blev en vecka emellan. Hur ofta är ni andra hos BVC? Kanske är så ofta man går?

Hmm nu är det kanske annorlunda i Norge men har bara varit en gång där och det va 6-veckor kontroll då man fick göra läkarkontroll, fick drickvaccin och jag fick också träffa en terapeut och prata on förlossningen. Inna det var det hembesök ca en vecka efter vi kom från sjukhuset, inte för att "kolla" hemmet utan bara för att man ska slippa ta med lillen ut så tidigt (säger de iaf men de kollar säkert också så man inte bor i en knarkarkvart haha).. ja och så har jag varit på en träff med min mammagrupp men det räknas kanske inte riktigt.
  • Loppan84

GästenT var det du som skrev på senap att du funderade på banybjörn (\'sorry har minne som en guldfisk just bu). Rea på ond på jollyroom såg jag nu. Det är den vi har och där de ska ha fixat de ergonomiska problemen de fick kritik rör tidigare enligt denna test

http://www.bäst-i-test.se/Barsele

• Loppan84

Har förresten varit på BVC och vägt flera gånger. Men då går jag på drop in utan att ha något möte eller så, bara väga.

En sak till - var det du som också skulle på bon iver? De har ställt in hela europaturnén! Och det va första gången vi skulle ut bägge två tillsammans och ha barnvakt. Grrrr.

Sorry för spam i tråden. Over and out!

• GästenT
    Loppan84 skrev 2017-01-04 22:55:56 följande:

Ingen kudde, alla har sagt att man inte ska ha det före ett år?! Däremot har jag beställt en lutande madrass nu med tanke på reflux/illamående och det ska va väldigt bra för dem. Ska hämta hans nya spjälsäng och madrass imorgon, för han växt ur sin vagga.

Sån hä har jag beställt: www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/dyner-puter/delta-baby-rest-easy-large

Skumt! Har fått höra av fler att det behövs för skallformen så man slipper gå till sjukgymnast sen för att rätta till. :/ igår sa BVC det igen. Smart med en lutande madrass! Hoppas att det hjälper för er grabb, hade ju vart kanon. :)

Påtal om BVC.. vi hade besök av BB påväg dagen efter vi kom hem från förlossningen och sen hembesök från BVC veckan efter. Sen har vi gått varje vecka förutom nu som är varannan. Pratade med min syster som också gick ungefär varje/varannan vecka ibörjan men lite glesare än mig. Hon väger, mäter, kollar lite reflexer och skit. Sen diskuterar vi frågor och så. Planerade besök liksom. Nästa besök är om 2 veckor och sen är det 3månaders kontrollen med vaccin (?).

Ååh ska in och kolla bärselen! Vad hete din mer än babybjörn? Blir inte klok på alla modeller.

Och det var inte jag som skulle på bon iver men minns att ni var några som diskuterade det. ^^ Haha Men jävligt sugigt att eran dejtnight blev inställd. Ni får boka in en annan mysig kväll bara ni 2! :)

Och till sist!! Jag gillar när folk spamar. xD
  • Loppan84
    GästenT skrev 2017-01-05 08:26:12 följande:

Skumt! Har fått höra av fler att det behövs för skallformen så man slipper gå till sjukgymnast sen för att rätta till. :/ igår sa BVC det igen. Smart med en lutande madrass! Hoppas att det hjälper för er grabb, hade ju vart kanon. :)

Påtal om BVC.. vi hade besök av BB påväg dagen efter vi kom hem från förlossningen och sen hembesök från BVC veckan efter. Sen har vi gått varje vecka förutom nu som är varannan. Pratade med min syster som också gick ungefär varje/varannan vecka ibörjan men lite glesare än mig. Hon väger, mäter, kollar lite reflexer och skit. Sen diskuterar vi frågor och så. Planerade besök liksom. Nästa besök är om 2 veckor och sen är det 3månaders kontrollen med vaccin (?).

Ååh ska in och kolla bärselen! Vad hete din mer än babybjörn? Blir inte klok på alla modeller.

Och det var inte jag som skulle på bon iver men minns att ni var några som diskuterade det. ^^ Haha Men jävligt sugigt att eran dejtnight blev inställd. Ni får boka in en annan mysig kväll bara ni 2! :)

Babybjörn one! Kolla att det är den och att den inte är gammal för det år one som är uppdaterad bättre ergonomiskt tror jag
  • Loppan84
    GästenT skrev 2017-01-05 08:26:12 följande:

Ja lurigt det dör med kudde. Men har aldrig fattat riktigt vad asymmetrisk skalle egentligen skapad för problem. M, mer än kosmetiskt irriterande? Vet du? Om det bara är kosmetiskt skiter jag nog lite under jämfört med spädbarnsdöd iallafall och Landföreningen för oväntad spädbarnsdöd (lub) och deras norska motsvarighet säger bägge att vänta med kudde tull 1-års dagen. På min BVC sa de att jag ska se till att han sover på bägge sidor av huvudet så det inte blir asymmetriskt så det gör jag.

Uttalande från LUB från 2014:

mammasidan.se/baby/daerfoer-ska-inte-babyn-ha-kudde
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-01-04 17:22:14 följande:

Ah men verkligen. Hon är superbra och gullig. Verkligen noggrann och förstående. Behöver inte föreslå saker utan hon driver själv på att hitta lösningar. :) Har dock fått springa där lite väl ofta pga att jag mådde så dåligt ibörjan. Hon vill hålla lite koll på mig sa hon, vilket är bra men nu får besöken gärna bli mer sällan. Haha. Varit där varje vecka förutom nu över jul som det blev en vecka emellan. Hur ofta är ni andra hos BVC? Kanske är så ofta man går?

Med tvillingarna gick jag nog oftare. Men denna gång har det varit väldigt glest. Hembesök + de två följande besöken var med 2 veckor emellan. Gick aldrig varje vecka. Sen blev det en månad emellan. Tror det beror lite på vilken BVC man har + behov. Det har ju inte varit något med Ylva att gå dit för heller. De gånger jag har undrar över något så har jag ringt frågat bara.
  • eagle87

Våran bebis verkar inte vilja ha mat längre på natten, inatt gick han 8 timmar utan O Igor natt 10... han vaknar fort O gnäller lite men somnar om efter ngr minuter... så skönt

• sagoskog

Riktiga selfanatiker verkar rata alla BabyBjörn. Även de som påstås vara ergonomiska. Jag hade en BabyBjörn orginal med tvillingarna och det gör inte om. Men jag har inte testat någon annan modell. Nu har jag en manduca, som jag kan rekommendera. Annars hör jag mycket gott om ergobaby och beco.

Så länge barnet ligger stadigt på rygg så ser jag ingen fara med en Babykudde (de för de första månaderna är ju väldigt tunna). Sen är det kanske inte så bra med en kudde när barnet kan vända sig till mage men inte ta sig upp igen med enkelhet. Då är kanske risken att de hamnar med ansiktet i den.

Det finns en kudde som heter mimoskudden. Den är framtagen för att behandla och förebygga sned skalle. Den går även att andas igenom, så den ska vara säker också. Verkar superbra. Tyvärr är ju priset sätt därefter, ca 700kr ny.

Ylva sover på min högra sida. Det gör att hon ligger mot vänster hela natten. För att jämna ut det så lägger jag henne åt höger hela dagen, samt eventuella sovpass på kvällen innan jag lägger mig. Jag har dock börjat märka att hon ändå börjat favorisera vänster sida. Får se hur det kommer gå.

Mina nioåringar använder fortfarande inte kudde btw :)

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend