• Leopi

ADHD barn nyligen fått diagnos

Hej... första gången här på 8 år... har ett barn som nyligen fått tydlig adhd diagnos... önskar prata med föräldrar som är i samma läge och som har barn mellan 5-10 år med diagnosen. 

Lite info om vår process...

Sökte för toaproblem men läkaren såg då att det var något annat som stack ut.. vi fick remiss till bup i våras och blev snabbt uppringda. Fick komma på intervju och sen gick det igång. För ca 4 veckor sedan fick alltså vår son diagnosen adhd. Väldigt tydlig enligt läkaren (och det är inte så att jag tvivlar på läkarnas kunskap, men blev ändå en törn i huvudet)
    Vår son fick medicin utskriven. Dosen är nu på 27g concerta och det fungerar bra. Jag vill inte ha frågor om varför och om vi måste medicinera! Orkar inte berätta om hela vår familjesituation och hur länge vi levt med detta. Har nu även fått medicin som hjälper honom att somna då det bara blivit värre och värre. Två kvällar i rad nu har det varit helt tyst, mina tårar rinner, äntligen får han sova och bli utvilad och jag får en stund med mina egna tankar och annat vuxenbestyr. och han vaknar glad och utvilad...

så någon som befinner sig ungefär här?

• Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos
  • poppe72

hallojsan tror det är bra att dela på barnen ibland och har man som vi barn som behöver extra uppmärksamhet då är det ju bra om andra barnen får vara själv hemma ibland.

• Linda2barnsmamma

Ja precis. Sen om hon kan vara hos någon hon tycker om så är ju det bra :) .

Har varit påfrestande denna vecka då dom båda är lediga höstlovet. Har ju inte direkt varit nått bra väder heller så dom har ej velat vara ute en längre stund..

Men bara o sysselsätta dom inomhus så gått det går.. haha

• backatFL

Min son (12) fick sluta på fritids, han orkade inte med allt stoj o stök där. Nu går han hem efter skoldagen, tar en fika - och läser läxor! Lycklig pappa! :)

• Linda2barnsmamma
    backatFL skrev 2016-11-04 10:51:52 följande:

Min son (12) fick sluta på fritids, han orkade inte med allt stoj o stök där. Nu går han hem efter skoldagen, tar en fika - och läser läxor! Lycklig pappa! :)

Men så bra att man kunde fixa det :) det kan ju bli lite mycket på frita , min ficka börjar ju nästa år och förskolan kan bli för mycket just nu oxå. Men jag jobbar olika varje vecka så i snitt går hon bara 2-3 dagar i veckan max :)
  • Bea73

Hoppar in här bland er! Vi har en son 9 år med en basutredning klar som visade på ojämn kurva och vi ska vidare till BUP i november. Känner mig jättekluven till en diagnos men vi måste få bukt med hans temperament och utbrott. Om han blir triggad blir han arg och flyger på folk...Inte bra för kamtratrelationerna!!!

• Linda2barnsmamma
    Bea73 skrev 2016-11-06 16:31:26 följande:

Hoppar in här bland er! Vi har en son 9 år med en basutredning klar som visade på ojämn kurva och vi ska vidare till BUP i november. Känner mig jättekluven till en diagnos men vi måste få bukt med hans temperament och utbrott. Om han blir triggad blir han arg och flyger på folk...Inte bra för kamtratrelationerna!!!

Hej. Ja här är det ganska skönt att kunna prata och reflektera över saker och problem med andra utomstående som ej kan dömma en. Min flicka har oxå utbrott, en så länge flyger hon bara på sin storasyster eller oss föräldrar.. men det är ju inte okej det heller.

Svårt att veta hur man ska hantera dessa utbrott. Vår psykolog vi har till flickan sa att ibland måste man få hålla fast sitt barn om det är det bästa för hen eller folk runtomkring . Så har vi med våran flicka när hon blir arg på storasyster . Vi får hålla fast henne för att hon blir så arg .. så synd men så välbehövligt vissa gånger. :)
  • Bea73

Har ni alla fått rådet att medicinera mot ilska och utbrott eller vad har BUP tipsat om????

• hon mot strömmen

Rutiner är viktiga men viktigaste är att mat kommer på exakt rätt tid samt att sova för natten också kommer på exakt rätt tid. Inte när klockan är en viss tid utan när hans klocka i kroppen säger till. På så sätt undviker vi de värsta utbrotten. En smörgås när vi kommer hem från fritids kan rädda hela kvällen och en stund framför skärmen Då kan jag laga mat i lugn och ro samt ta mig en kort vila innan.

Bea73 skrev 2016-11-06 20:44:00 följande:

Har ni alla fått rådet att medicinera mot ilska och utbrott eller vad har BUP tipsat om????

• cloudberry79

Vi har inte gått på BUP pga andra diagnoser, så det är HAB som har hand om vårt barn. Vi fick ett försiktigt förslag att medicinera, men fokus har varit på rutiner, samverkan och mycket jobb med skolan och vänner. Vi valde att gå vidare med medicinering då sonen själv tycker att han mår bättre med "lilla medicinen" på morgonen. Han klarar skolan mycket bättre och har mer ork att hänga med på lektionerna.

Just NO.
  • Bea73

Intressant att få ta del av alla era erfarenheter. Vilken medicin tar ert barn?

• Linda2barnsmamma
    cloudberry79 skrev 2016-11-10 12:25:55 följande:

Vi har inte gått på BUP pga andra diagnoser, så det är HAB som har hand om vårt barn. Vi fick ett försiktigt förslag att medicinera, men fokus har varit på rutiner, samverkan och mycket jobb med skolan och vänner. Vi valde att gå vidare med medicinering då sonen själv tycker att han mår bättre med "lilla medicinen" på morgonen. Han klarar skolan mycket bättre och har mer ork att hänga med på lektionerna.

Det är ju jätte bra att barnet själv väljer att ta medicin. Att dom får vara med o ta del av allting underlättar allt. Min flicka är för liten en för medicinering. Blir lättare att påbörja nästa år när hon börjar förskoleklass.

Just nu går vi hos en psykolog på bhv o får jätte bra råd o tips om allting.

Men ja e oxå nyfiken , vad är det för medicin din son får / tar ? Ju mer man vet desto lättare är de att komma fram till något när det är dags för en annan :)

Ja här är det mer en viktigt med rutiner. Ialf när det är läggdags. Mina flickor lägger sig 19.30 varje dag , även helger. Någon gång kan de bli senare om man är iväg men oftast följer vi rutinerna :)
  • cloudberry79

Vi har provat flera varianter, men det som funkar bäst just nu är Metylfenidat med fördröjd verkan. Typ modifierad Ritalin som verkar hela dagen och inte bara på förmiddagen.

Just NO.
  • TeaLöv

Hej, jag är helt grön här på familjeliv så skriver jag på något galet ställe får man gärna hojta ifrån :)
    Jag blev tipsad om den här tråden av min syster när min dotter (snart 9) i november fick diagnosen ADHD. Hon medicineras med metylfenidat sedan två veckor och hittills har det funkat ok, fram till i helgen. Hon hade ett väldigt bakslag igår då hon var väldigt småtetig, lättirriterad och svår att prata och diskutera med. Är detta något som känns igen av någon av er, är det vanligt med lite småhopp under början av medicineringen? Sen undrar jag om någon vill dela med sig av erfarenheter av melatonin, jag är inte säker på om jag vill sätta in det än men jag är orolig för hennes sömn. Ibland somnar hon supersent och ibland tycker jag att hon verkar sova vettiga timmar, men oavsett vilket så är hon alltid svårväckt och har fantastisk uselt morgonhumör, så jag frågar mej om hon får rätt sömn även om hons over relativt länge liksom. Mycket frågor blev det, hoppas någon har orken att komma med egna erfarenheter, känns ibland bättre att höra ifrån andra föräldrar snarare än psykologer som tenderar använda lite svårare språk :0)

• cloudberry79

Sömnproblem är välkänt. Vi ger melatonin, eftersom sonen somnar extremt sent annars och kliver upp tidigt. Han är dock inte svårväckt, utan kan utan problem kliva upp efter fyra-fem timmars sömn trots att han bara är nio år.

Humörsvängningar är en biverkning och ett symtom, men om de kommit till först efter ni börjat medicinera borde ni ta upp det med läkaren, då man kan byta sort eller variera dosen.

Just NO.
  • poppe72

Hej 
    Försöker skrämma fart på tråden igen då. 
    Nu Har utredningen startat med min 9 åriga son. ena dagen var jag och hans mamma dit och pratade med psykologen och efter bara det samtalet och alla formulär vi och skolan fyllt i så sa hon att det låter som ADHD och högfungerande autism sen var han själv inne med psykologen dagen efter och det mötet komenterade hon inte alls så vi vet inte om det är ändrat på något vis. nu kunde det ta upp till en månad innan det sista mötet är med läkarkontroll osv. Och då får vi även diagnosen. Det var väldigt rörigt i skolan under hösten  och då kontaktade vi BUP och fick gå på möte med dem i Januari. Hans lärare la lärandet åt sidan och siktade in sig på att han skulle tycka om skolan igen så han har tappat mycket och kommer inte klara målen för årskurs 3. Det som är att han hamnar i sin egen bubbla och behöver någon som petar på honom och påminner vad han ska göra för det försvinner väldigt fort. Så som jag ser det så skulle han behöva någon hos sig hela lektioner. Pratade med hans lärare igår och sa att jag skulle vilja ha ett möte lite senare när vi haft sista mötet med utredarna. Det som händer då är att hon skrattar och säger att det vill hon också ha det får mig att fundera på situationen i skolan hur svårt det är att få igenom något och jag fattar inte hur hon orkar då hon har 4 barn i klassen som behöver liknande stöd.

• Mafflan

Ja, jösses alltså, vilka påhitt som kan dyka upp. Det är helt omöjligt att förutse vissa saker och säga att "så får man inte göra" för tilltagen är så märkliga att man inte fattar hur det ens går att komma på dem.

Idag kissade min dotter i vattenkannan på balkongen och "vattnade" sedan ut kisset så det landade på bottenlägenhetens terrass. När jag just var inne i köket naturligtvis.

Helt omöjligt att förutse sådant. Hon fyllde 7 förra veckan. Borde vara stor nog att fatta sådant själv, kan man tycka, men infallen kidnappar liksom hennes sunda förnuft på något sätt.

• poppe72

Jaha då var utredningen klar och diagnosen från utredarna blev ADHD, Atypisk autism och inlärningsstörning. Vad som händer nu vet jag egentligen inte vi väntar på att få utredningen hem och att BUP får den. Och BUP i sin tur ska kontakta oss för att träffa en läkare där. Vad gäller skolan så ska det bli spännande hur mycket hjälp han kan få som jag för står det så är det inte så lätt att få extra stöd även om skollagen säger så. Tips och råd mottages gärna.

• cloudberry79

Mitt enda tips där är att se till att få en träff med berörd personal i skolan så fort som möjligt. Mentor, specialpedagog, rektor, ev skolsköterska om hen ska vara inblandad.. Vi ber om möten minst två gånger per termin för avstämning av åtgärdsprogram, hur läget ser ut i skolan, hur kompisrelationerna ser ut osv. Det kan vara en kamp, men förhoppningsvis finns åtminstone någon i skolan som har koll på att de måste ge det stöd varje elev behöver för att klara skolgången.

Här har vi gått tillbaka till "vanlig" metylfenidat, 10 mg, med en tablett på morgonen och en halv mitt på dagen när det är skoldag. Under sommaren har vi bara gett morgontabletten. Vi har även provat att inte ge medicin alls vissa dagar i sommar, men det slutar alltid i kaos.

Just NO.
Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos