• Leopi

ADHD barn nyligen fått diagnos

Hej... första gången här på 8 år... har ett barn som nyligen fått tydlig adhd diagnos... önskar prata med föräldrar som är i samma läge och som har barn mellan 5-10 år med diagnosen. 

Lite info om vår process...

Sökte för toaproblem men läkaren såg då att det var något annat som stack ut.. vi fick remiss till bup i våras och blev snabbt uppringda. Fick komma på intervju och sen gick det igång. För ca 4 veckor sedan fick alltså vår son diagnosen adhd. Väldigt tydlig enligt läkaren (och det är inte så att jag tvivlar på läkarnas kunskap, men blev ändå en törn i huvudet)
    Vår son fick medicin utskriven. Dosen är nu på 27g concerta och det fungerar bra. Jag vill inte ha frågor om varför och om vi måste medicinera! Orkar inte berätta om hela vår familjesituation och hur länge vi levt med detta. Har nu även fått medicin som hjälper honom att somna då det bara blivit värre och värre. Två kvällar i rad nu har det varit helt tyst, mina tårar rinner, äntligen får han sova och bli utvilad och jag får en stund med mina egna tankar och annat vuxenbestyr. och han vaknar glad och utvilad...

så någon som befinner sig ungefär här?

• Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos
  • hon mot strömmen

Min yngsta har fått diagnosen Adhd för någon månad sen.

På denna tid så har jag lärt mig att se när det blir jobbigt för honom, så man hinner bryta av situationen.

Mat sova och rutiner är a och o för att han ska fungera.

Dator och telefon hjälper till att han går ner i varv innan sängdags. Då han har ett stort närhetsbehov så får jag lägga mig hos honom när han ska sova för att han ska få ro till att somna. Han vill gärna sitta när och ha kroppskontakt när vi tex titta på tv.

För att han ska sova hela nätter så sover han fortfarande i vår säng, annars vaknar han på nätter och är vaken några timmar då han tittar tex på tv.

Sedan läste jag på internet att barn som har Adhd inte hör ordet INTE förrän efter 10-15gånger när du har sagt det. Testade det på sonen ett tag, det hjälpte till att han blev lugnare.

Tex om man säger du får inte hoppa i soffan så hör han bara du får hoppa i soffan.

Själv kände jag bara en lättnad när han fick diagnosen, jag fick nu hjälp med hur man ska handskas med situationer när han får ett utbrott samt att det hjälper inte att bli arg. Har även anmält mig till en föräldrakurs hos bup för de som har barn med Adhd.

Oj, nu blev detta långt, hoppas ni orkade läsa.

• poppe72

Visst är det skönt att känna att man inte är ensam om det man behöver skriva/prata av sig. skolan ser ju att det är ett stort problem men känslan är att det skickas vidare hem att vi skall ta tag i det. Härom dagen så åt vi frukost hemma annars är det fritids på morgonen och efter frukost så gick vi i lugn och ro och han var på bra humör och då hade jag goda förhoppningar och en bra känsla att dagen skulle kunna bli bra men nej det var som det varit senaste månaden. jag tror att det som gör att det går dåligt nu är att det helt enkelt är för svårt och när det tar emot så orkar han inte sitta still  och jobba. Och alla samtal från skolan tar verkligen på krafterna och just när dem vet att det skall utredas så måste dem ju veta att v gör det vi kan för han. Jag skall läsa på under helgen på skolverkets sida och se vad jag kan hitta vad barnen har för rättigheter.

• poppe72

Tror man kan få mycket energi av att få tips och se hur andra har det eller har gjort för att få det bättre för barnen.

• Linda2barnsmamma

Absolut. Och här inne kan man skriva utan att bli dömd. (Såvidare ingen energidödare lägger ner tid på att svara) ...

Vi är nog så många fler som har det såhär men tyvärr så är det många som gömmer sig och försöker kämpa med detta själv. Är tyvärr många föräldrar som lite skäms för sitt barn , att hen är annorlunda.. men detta är INGET att skämmas för.. man får tänka ; ja hjälper mitt barn mot framtiden ist för att själpa. .

Alla som skrivit i denna tråd har så otroliga berättelser och det ger mig tårar i ögonen. Man känner verkligen hur mycket ni bryr er om era barn. Sån kärlek. Nu hoppas jag vi alla får den hjälp vi behöver så vi ej behöver tackla detta vare dag själva.

• poppe72

Då var det Söndag och jag börjar redan fundera på hur morgondagen kommer att gå i skolan. Och vad jag skall säga när läraren hör av sig och säger att det varit stökigt. Jag kan ju svara med att fråga om dem startat en kartläggning men det kan ju tyckas spydigt. Kanske skall kontakta rektor och trycka på att det måste göras snabbt.För inget kommer ju hända så länge skolan inte gör det.

• poppe72

Läste nu i skollagen att barn inte behöver diagnos utan att skolan skall anpassas efter barnets behov och man kan gå genom skolhälsovården för att trycka på att få hjälp så skall ta kontakt med dem i morgon med och rektorn skall också få ett besök i morgon. lika bra att köra på när man känner att man har energi för det .

• Linda2barnsmamma

Ja herregud. Ju förr desto bättre för er alla . Dom ska som du säger inte neka om.man frågar eller påpekar att sitt barn behöver extra hjälp eller sitta lite enskilt om det nu skulle behövas. Skolan ska ju finnas där och hjälpa till . Sen om dom gör det eller inte är en annan femma. Men kontakta rektorn , de tycker ja. Säg vad du tycker och hur du upplever att din son mår. Du känner ju honom trots allt bäst

• Leopi

Poppe72: Hej! Välkommen till tråden! Mitt bästa tips är att VARJE dag fråga hur det har gått och vad de har gjort för att förbättra hans situation. DET ÄR deras jobb!! Han kan ju behöva gå ifrån var 10 minut, ut i hallen och hoppa tio gånger för att sen klara av att sitta tio minuter igen. Hur är han placerad i klassrummet, kan han få sitt eget space med begränsat med intryck, kanske en skärmvägg? kanske behöver han stå upp under lektionen och kan ha två ståbord längst bak i klassrummet för barn som behöver röra på sig lite emellanåt.Då ska reglen vara att alltid ha en hand på bordet tex. Kan han ha en stressboll? stå på en balansboll? 
    Ett klotterblock? luvtröjor är bra för de avskärmar eller kepsar med väldigt böjd skärm, då de ofta blir störda av ljuset...
    Ett tydligt schema, kolla in sidan "att leva med adhd" där har vi gjort ett bra schema.
    tja det var ju lite grann..hoppas det kan vara till någon hjälp...men fråga och ligg på på alla instanser! Det är inte alltid samma i skolan som hemma heller. Prova då att ringa till "en väg in".

Vad glad jag blir att tonen är så trevlig här inne, tack Linda2barnsmamma! 

Angående att de kissar på natten, ring till barnläkare och be dem skriva ut underlägg, de kommer i en låda, gratis hem till dörren, är tvättbara och superbra! finns även nattblöjor som är helt okej. Men de kan aldrig påverka vad de gör när de sover, så det är tyvärr inte lönt att fråga dem om...

Kram på er alla!!

Var bor ni förresten om man vill berätta det? Jag bor lite utanför malmö.

• poppe72

Tack Leopi för välkomnandet och bra tips.Allt är ju så nytt visst kanske jag har misstänkt att det finns en diagnos på grabben men det är först de senare månaden som det blivit så jobbigt i skolan.  Förra veckan så verkade läraren uppgiven och sa att hon inte vet vad hon skall göra och då har hon precis varit studie ledig och läst till spec pedagog. Jag tycker läraren är bra men känns jobbigt att vi hamnat i den situationen att läraren kört fast. Jag hoppas att det går fort att få en utredning så det inte går onödigt med tid hur länge har ni andra fått vänta? Bor i Dalarna

• Linda2barnsmamma

Ja men jag tycker det är så skönt att ha andra utomstående att prata och diskutera idéer med. och alla här inne visar verkligen hur mycket dom älskar sina barn och vill deras bästa..

Här har vi ju särskilda skolor där barn med diagnoser går. Där personal är mer utbildade än vanliga skolor. Så jag hoppas min yngsta dotter möjligtvis hamnar på någon av dessa skolor för hennes skull och våran , så vi vet att hon tas om hand på rätt sätt.

Ja säger absolut inte att vanliga lärare ej kan det men ja tror ni förstår vad ja menar

Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos