• Leopi

ADHD barn nyligen fått diagnos

Hej... första gången här på 8 år... har ett barn som nyligen fått tydlig adhd diagnos... önskar prata med föräldrar som är i samma läge och som har barn mellan 5-10 år med diagnosen. 

Lite info om vår process...

Sökte för toaproblem men läkaren såg då att det var något annat som stack ut.. vi fick remiss till bup i våras och blev snabbt uppringda. Fick komma på intervju och sen gick det igång. För ca 4 veckor sedan fick alltså vår son diagnosen adhd. Väldigt tydlig enligt läkaren (och det är inte så att jag tvivlar på läkarnas kunskap, men blev ändå en törn i huvudet)
    Vår son fick medicin utskriven. Dosen är nu på 27g concerta och det fungerar bra. Jag vill inte ha frågor om varför och om vi måste medicinera! Orkar inte berätta om hela vår familjesituation och hur länge vi levt med detta. Har nu även fått medicin som hjälper honom att somna då det bara blivit värre och värre. Två kvällar i rad nu har det varit helt tyst, mina tårar rinner, äntligen får han sova och bli utvilad och jag får en stund med mina egna tankar och annat vuxenbestyr. och han vaknar glad och utvilad...

så någon som befinner sig ungefär här?

• Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos
  • poppe72

Vad skönt att det varit lugnt idag hoppas för din skull att det håller i sig. jag tycker det är så skönt att få skriva av sig så här precis vad man behöver. Barnens mamma bor på annan ort så dem är hos henne varannan helg då de går i skola här.

• Linda2barnsmamma

Ja de hoppas jag med.. men... hon börja i samma veva ja skrev förut med lite små hyss. . Men de kan ja stå ut med.. hehe. Ja de e så skönt att få skriva av sig då deras pappa inte förstår eller inte vill förstå (då ja tror han oxå har denna diagnos ) att detta är ett problem.

Han bryr sig nog innerst inne men ibland vill man känna de där att hjälp skulle va skönt att få.. känna att man är två om detta Och inte ensam.. han säger alltid att de löser sig.. men hur ska det lösa sig om man inte hjälps åt att göra nått åt det ? Men ja.. han kommer väl till insikt nån gång :)

Vi är ju trots allt ganska unga.. jag är 26 och han 27. Barnen är ju 5 o 7.. så han har kanske inte insett att han bör bli äldre psykiskt oxå.. haha skämt åsido.

• poppe72

Man skall aldrig säga för mycket då brakar det lös :) jag är ju gammal gubbe i jämförelse med er ;) jag är 43

• Linda2barnsmamma

Haha nä ja märkte det. . Just nu ligger dom i soffan o glor tv. . Så lite lungt ialf

Haha nej då. Ålder är bara en siffra.. det är min mamma väldigt noga med.. haha ;)

• Leopi

Men gud vad härliga ni är <3 

En härlig blandning här med andra ord  
    Jag känner så väl igen det här med mannen, har precis haft ett lååångt samtal. Tror ändå att man måste göra de uppmärksamma på det. De kan ju inte heller se sitt beteende, om du provar att beskriva situationer där han gör precis som dottern?

Ålder, haha...jag är snart...om exakt en månad idag....35...min man är 37...

• Linda2barnsmamma

Hahaha nämner ja att han e lik henne så skrattar han bara o säger ; ja vi är lika , lika snygga och duktiga..

Så haha ja.. ja vet inte om han fattar eller bara spelar dum. Tror han vet att han har nått.. men är rädd för farbror doktor

Tösen här hemma idag har varit såå lugn hela förmiddagen men nu kom hennes syster på den brillianta idéen att måla med vattenfärg... var tror ni färgen är målad på ???? INTE pappret i alf...

Haha

• Linda2barnsmamma

Haha åhja. . Hon trotsar mer om ja tjatar på henne. Har sagt nej nu 234 gånger tror ja... men hon lyssnar ju så bra.. har tid till hennes psykolog nästa vecka tror ja.. skönt o få lite tips o råd då igen. Hon tar allt till en ny nivå varje månad.

Ja Har nyligen opererat båda händerna så det har varit extra körigt med henne då hon tar alla chanser hon får.. klättrar upp på ALLT för hon vet att ja ej kan lyfta ner henne.. uhh

• poppe72

Suck skoldagen verkar ha gått bra men fritids kaos han satt med två från fritids och pratade när jag kom han var arg och ledsen när dem berättar för mig vad som har hänt säger han att dem ljuger och smäller igen dörren och går ut. fast fick inte veta så mycket vad som hänt heller.

Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos