• Leopi

ADHD barn nyligen fått diagnos

Hej... första gången här på 8 år... har ett barn som nyligen fått tydlig adhd diagnos... önskar prata med föräldrar som är i samma läge och som har barn mellan 5-10 år med diagnosen. 

Lite info om vår process...

Sökte för toaproblem men läkaren såg då att det var något annat som stack ut.. vi fick remiss till bup i våras och blev snabbt uppringda. Fick komma på intervju och sen gick det igång. För ca 4 veckor sedan fick alltså vår son diagnosen adhd. Väldigt tydlig enligt läkaren (och det är inte så att jag tvivlar på läkarnas kunskap, men blev ändå en törn i huvudet)
    Vår son fick medicin utskriven. Dosen är nu på 27g concerta och det fungerar bra. Jag vill inte ha frågor om varför och om vi måste medicinera! Orkar inte berätta om hela vår familjesituation och hur länge vi levt med detta. Har nu även fått medicin som hjälper honom att somna då det bara blivit värre och värre. Två kvällar i rad nu har det varit helt tyst, mina tårar rinner, äntligen får han sova och bli utvilad och jag får en stund med mina egna tankar och annat vuxenbestyr. och han vaknar glad och utvilad...

så någon som befinner sig ungefär här?

• Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos
  • poppe72

Blev morgon fritids idag bara att vänta på hur dagen varit Älskade unge hoppas det går bra.

• Linda2barnsmamma

Herregud vilken morgon. Har någon tips på hur ja får upp flickan enklast på morgonen ??? Stora tjejen går upp när klockan ringer och plockar själv fram kläder medans den lilla drar täcket över huvudet och tjurar..

Vissa mornar går det utmärkt bra och vissa , typ i morse går åt skogen.. det är ju inte alls kul att skiljas åt på morgonen son ovänner. Trots att ja vet agg hon glömt detta så fort hon kommer till förskolan så har jag det i bakhuvudet varje morgon.. så tråkigt och ledsamt

• Linda2barnsmamma

Buuuh. . Haha . Ja de e väl det.. det är tur att hon har sina charmiga sidor ibland oxå

Barn med just adhd är ju så otroliga när det gäller kommentarer... dom tänker inte för fem öre innan dom säger något och ändå blir det dom säger så roligt.

Hon: mamma , hur kom jag in i din mage ?

Jag: haha det får du ta med din pappa.

Hon: men va? Hur ska han veta hur jag kom in i din mage?

Jag: men fråga honom.

Hon: OK ! PAPPAAAA, tröck du in mig i mammas mage ?

Pappa: vad pratar du om ?

Hon : äh ni fattar ingenting . ja undra hur jag kom in i mammas mage men de vet ja redan så ni behöver inte svara. Ni vet inget ändå.

Jag och pappan: hur ?

Hon : mamma svalde ner mig genom munnen .....

• cloudberry79

Hej

Vi fick diagnosen för snart ett år sedan (efter ett års utredning), men det känns ändå helt nytt.. Sonen fyllde nio förra veckan. Vi medicinerar och håller konstant på att försöka justera honom till en dos som funkar. Vi har just nu en sort med modifierad utsöndring, eftersom Ritalin bara funkade en kort stund på förmiddagen, Concerta gav stora biverkningar vad gäller beteende och humörsvängningar. Tyvärr funkar inte denna sort heller, då sömnstörningarna är tillbaka. Utöver metylfenidat ger vi rent melatonin till kvällen och har ett strikt schema för Klyx och Movicol för magen. Han har även en synskada som behandlas av ögonkliniken. Det jag tycker är tuffast är all den tid som går åt till det medicinska istället för att vi ska ha tid att jobba in ordentliga rutiner hemma. Vi använder oss av tydliga veckoscheman, rutinmässiga tider och allt annat som vi får tips om, men känner oss konstant otillräckliga. Vi skiljs åt som ovänner varje morgon för att jag måste tjata, tjata, tjata och till slut beordra honom att klä på sig och gå till skolan. Samtidigt har vi ett yngre barn som går i förskola, som behöver mer handfast hjälp på morgonen tex.

För ett halvår sedan skrev jag ihop en VB-ansökan, så vi har 1/4 vårdbidrag. Räcker till att åtminstone ta en extra ledig dag då och då för att vara med på tex friluftsdagar (som alltid blir kaos för vårt barn) och dagar då fritids har planering. Hur gör ni andra med såna "udda dagar"? Hur funkar det med längre ledigheter och övergång till rutiner och vardag, eller håller ni samma rutiner jämt?

Just NO.
  • poppe72

Skolan bra fritids mindre bra som det är nu går det bra när manliga pedagogerna är där kvinnliga är det kaos han kör över dem. fast när det är andra kvinnliga från andra avd som hoppar in på hans avd så funkar det.

• poppe72

Godmorgon ny dag dagens utmaning för grabben är att  jag förklarat att man inte behöver tycka om alla men man måste lära sig att vara snäll mot alla och kunna jobba med dem förklarade att det finns folk på mitt jobb som jag inte gillar fast det vet dem inte för man måste kunna samarbeta iaf. Lät som han fattade vad jag menar så vi håller tummarna.

• Linda2barnsmamma

Ja INGENTING dög för henne i morse.. inget skulle hon göra , absolut inte lyssna och bara sitta o tjura.. hon är så trött på morgonen , Vet inte hur vi ska göra. Hon lägger sig ändå ca 20.00 varje kväll. Hon sover ändå 9,5 timmar under natten..

Men antar att det är aktivitet i hjärnan även under nätterna.. stackars liten o va så trött på morgonen.

Men förskolan har gått bra sista tiden och hon är glad när man hämtar.. så det är skönt.

Hur går det för er andra ??

• fredsduvan
    Linda2barnsmamma skrev 2016-10-25 07:53:17 följande:

Herregud vilken morgon. Har någon tips på hur ja får upp flickan enklast på morgonen ??? Stora tjejen går upp när klockan ringer och plockar själv fram kläder medans den lilla drar täcket över huvudet och tjurar..

Vissa mornar går det utmärkt bra och vissa , typ i morse går åt skogen.. det är ju inte alls kul att skiljas åt på morgonen son ovänner. Trots att ja vet agg hon glömt detta så fort hon kommer till förskolan så har jag det i bakhuvudet varje morgon.. så tråkigt och ledsamt

Prova bär in henne i soffan och vakna till till bollibompa varje morgon låt hon äta framför bollibompa lklä henne i soffan gör allt där lovar att det hjälper
    ALL KÄRLEK
Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos