ADHD barn nyligen fått diagnos
Hej
Vi fick diagnosen för snart ett år sedan (efter ett års utredning), men det känns ändå helt nytt.. Sonen fyllde nio förra veckan. Vi medicinerar och håller konstant på att försöka justera honom till en dos som funkar. Vi har just nu en sort med modifierad utsöndring, eftersom Ritalin bara funkade en kort stund på förmiddagen, Concerta gav stora biverkningar vad gäller beteende och humörsvängningar. Tyvärr funkar inte denna sort heller, då sömnstörningarna är tillbaka. Utöver metylfenidat ger vi rent melatonin till kvällen och har ett strikt schema för Klyx och Movicol för magen. Han har även en synskada som behandlas av ögonkliniken. Det jag tycker är tuffast är all den tid som går åt till det medicinska istället för att vi ska ha tid att jobba in ordentliga rutiner hemma. Vi använder oss av tydliga veckoscheman, rutinmässiga tider och allt annat som vi får tips om, men känner oss konstant otillräckliga. Vi skiljs åt som ovänner varje morgon för att jag måste tjata, tjata, tjata och till slut beordra honom att klä på sig och gå till skolan. Samtidigt har vi ett yngre barn som går i förskola, som behöver mer handfast hjälp på morgonen tex.
För ett halvår sedan skrev jag ihop en VB-ansökan, så vi har 1/4 vårdbidrag. Räcker till att åtminstone ta en extra ledig dag då och då för att vara med på tex friluftsdagar (som alltid blir kaos för vårt barn) och dagar då fritids har planering. Hur gör ni andra med såna "udda dagar"? Hur funkar det med längre ledigheter och övergång till rutiner och vardag, eller håller ni samma rutiner jämt?