• poppe72

ADHD barn nyligen fått diagnos

Hej hoppas det är ok att jag hoppar in i denna tråd.
    Jag har en son på 9 år som skal utredas vi har pratat med bup och väntar på att skolan skall göra en pedagogisk kartläggning på honom.

Han har alltid varit aktiv och fastnar i vissa aktiviteter / intressen som tex nu är det bara parkour och kendama som gäller inget annat när han var mindre lekte han under en period bara att han körde grästrimmer.
    han har kissat i sängen till och från och jag tror som flickan ovan att han är så trött att han vaknar inte. han får lätt vredes utbrott så att man ibland måste hålla han så han blir lugn. han leker gärna själv men är med kompisar ibland men har sellan samma kompis längre perioder. skolan har alltid varit jobbig men han har kunnat sitta på sin plats utan att störa utan kunna sitta i sin egen bubbla och vi fått jobba hemma det har känts ok .Men nu så går han i trean och det har blivit värre och värre han springer runt på lektionerna skriker att dem andra skall vara tysta skriker svärord. säger att han skall anmäla lärarna för tvingeri mm.mm under den här sista perioden har han varit mycket lugnare hemma kan sitta och rita lite eller bara sitta och kolla tv. sen går han ut kortare perioder men kommer snabbt in igen. helgerna är han ute mer och cyklar med brorsan eller så. för då orkar han mer.   Jag har tät kontakt med skolan och dem vet ju såklart att utredning skall ske och att dem måste in med kartläggningen. men ibland vet jag inte vad jag skall göra för vad skall jag göra åt hur det är i skolan för skulle jag vara med en dag så skulle han ju vara mycket lugnare. så vad har man för rätt till stöd i skolan under utredning innan diagnos ställs ? Läste på skolverket att man har rätt till anpassad undervisning och stöd men vad jag kan förstå så är det när diagnos ställs. Jag kan ju bara göra det jag kan att han skall mås å bra som möjligt hemma så skolan måste ju lösa det på något vis i skolan. Tänker jag rätt? 

Blev ett rörigt inlägg men är så mycket tankar som dyker upp när det gäller detta.och tycker detta var en lämplig tråd då ni nyss fått diagnos och jag är troligen på väg att få en på mitt barn. 

• poppe72

Visst är det skönt att känna att man inte är ensam om det man behöver skriva/prata av sig. skolan ser ju att det är ett stort problem men känslan är att det skickas vidare hem att vi skall ta tag i det. Härom dagen så åt vi frukost hemma annars är det fritids på morgonen och efter frukost så gick vi i lugn och ro och han var på bra humör och då hade jag goda förhoppningar och en bra känsla att dagen skulle kunna bli bra men nej det var som det varit senaste månaden. jag tror att det som gör att det går dåligt nu är att det helt enkelt är för svårt och när det tar emot så orkar han inte sitta still  och jobba. Och alla samtal från skolan tar verkligen på krafterna och just när dem vet att det skall utredas så måste dem ju veta att v gör det vi kan för han. Jag skall läsa på under helgen på skolverkets sida och se vad jag kan hitta vad barnen har för rättigheter.

• poppe72

Tror man kan få mycket energi av att få tips och se hur andra har det eller har gjort för att få det bättre för barnen.

• poppe72

Då var det Söndag och jag börjar redan fundera på hur morgondagen kommer att gå i skolan. Och vad jag skall säga när läraren hör av sig och säger att det varit stökigt. Jag kan ju svara med att fråga om dem startat en kartläggning men det kan ju tyckas spydigt. Kanske skall kontakta rektor och trycka på att det måste göras snabbt.För inget kommer ju hända så länge skolan inte gör det.

• poppe72

Läste nu i skollagen att barn inte behöver diagnos utan att skolan skall anpassas efter barnets behov och man kan gå genom skolhälsovården för att trycka på att få hjälp så skall ta kontakt med dem i morgon med och rektorn skall också få ett besök i morgon. lika bra att köra på när man känner att man har energi för det .

• poppe72

Tack Leopi för välkomnandet och bra tips.Allt är ju så nytt visst kanske jag har misstänkt att det finns en diagnos på grabben men det är först de senare månaden som det blivit så jobbigt i skolan.  Förra veckan så verkade läraren uppgiven och sa att hon inte vet vad hon skall göra och då har hon precis varit studie ledig och läst till spec pedagog. Jag tycker läraren är bra men känns jobbigt att vi hamnat i den situationen att läraren kört fast. Jag hoppas att det går fort att få en utredning så det inte går onödigt med tid hur länge har ni andra fått vänta? Bor i Dalarna

• poppe72

Det är väl väldigt olika på olika kommuner hur allt funkar. Det är intressant hur det funkar för andra.

• poppe72

Har vart en lugn helg för mig då barnen vart hos  sin mamma i helgen. men annars så brukar ledig tid vara rätt ok visst konflikter syskon emellan och man får inte ändra så mycket på rutinerna fredagsmys och lördagsgodis är ju ett måste annars är det ju inte helg :) Han får vara uppe lite längre en av dagarna annars håller vi samma tid som vardagar. idag har jag varit till skolan och lyssnat lite när de hade rast det hade gått bra idag han hade fått en egen uppgift som han skulle redovisa i em. Tog upp det här med att kanske var bra att han satt längst bak och att han kanske kan få gå ut ibland och sträcka på benen, Men kan inte säga att hon köpte mina förslag jag förklarade om att jag läst hur andra föräldrar gjort med andra barn men hon svarade att hon också läst och menade så klart i skolan. Hon skulle ha möte med rektor i em och hade startat med en kartläggning. Bra att det rör på sig

• poppe72

Vad skönt att det varit lugnt idag hoppas för din skull att det håller i sig. jag tycker det är så skönt att få skriva av sig så här precis vad man behöver. Barnens mamma bor på annan ort så dem är hos henne varannan helg då de går i skola här.

• poppe72

Man skall aldrig säga för mycket då brakar det lös :) jag är ju gammal gubbe i jämförelse med er ;) jag är 43

Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos