ADHD barn nyligen fått diagnos
Hej hoppas det är ok att jag hoppar in i denna tråd.
Jag har en son på 9 år som skal utredas vi har pratat med bup och väntar på att skolan skall göra en pedagogisk kartläggning på honom.
Han har alltid varit aktiv och fastnar i vissa aktiviteter / intressen som tex nu är det bara parkour och kendama som gäller inget annat när han var mindre lekte han under en period bara att han körde grästrimmer.
han har kissat i sängen till och från och jag tror som flickan ovan att han är så trött att han vaknar inte. han får lätt vredes utbrott så att man ibland måste hålla han så han blir lugn. han leker gärna själv men är med kompisar ibland men har sellan samma kompis längre perioder. skolan har alltid varit jobbig men han har kunnat sitta på sin plats utan att störa utan kunna sitta i sin egen bubbla och vi fått jobba hemma det har känts ok .Men nu så går han i trean och det har blivit värre och värre han springer runt på lektionerna skriker att dem andra skall vara tysta skriker svärord. säger att han skall anmäla lärarna för tvingeri mm.mm under den här sista perioden har han varit mycket lugnare hemma kan sitta och rita lite eller bara sitta och kolla tv. sen går han ut kortare perioder men kommer snabbt in igen. helgerna är han ute mer och cyklar med brorsan eller så. för då orkar han mer. Jag har tät kontakt med skolan och dem vet ju såklart att utredning skall ske och att dem måste in med kartläggningen. men ibland vet jag inte vad jag skall göra för vad skall jag göra åt hur det är i skolan för skulle jag vara med en dag så skulle han ju vara mycket lugnare. så vad har man för rätt till stöd i skolan under utredning innan diagnos ställs ? Läste på skolverket att man har rätt till anpassad undervisning och stöd men vad jag kan förstå så är det när diagnos ställs. Jag kan ju bara göra det jag kan att han skall mås å bra som möjligt hemma så skolan måste ju lösa det på något vis i skolan. Tänker jag rätt?
Blev ett rörigt inlägg men är så mycket tankar som dyker upp när det gäller detta.och tycker detta var en lämplig tråd då ni nyss fått diagnos och jag är troligen på väg att få en på mitt barn.