• hugotornquist

Mina föräldrars syn på att vara sjuk

Hej

En kille på 15 år här som nu börjat sin prao. Men imorse när jag vaknade så mådda jag inte så bra, halsont (så mycket så jag knappt kunde svälja mitt egna saliv), min handled gjorde skit ont (då jag veckan innan ramlat och slagit i den rejält.)
    Och min rygg då jag dagen innan när jag var på min prao (Macdonalds) lyft en hel den varor och sutit ner i sammanlagt 30 min på 6 timmars arbete. Men nej nej mina föräldrar tycker att jag skolkar o skit och säger till mig att stanna hemma, då enligt dom så ska man bara vara hemma om man spyr eller har mer än 39 graders feber, Men jag valde att stanna hemma eftersom jag verkligen inte mådde bra. Min pappa smsar mig och gör lite små hot och säger att jag kommer att ha problem med honom, att han ska komma hem och läxa upp mig om konsekvenserna av att "skolka" som jag visste gjorde. Jag skrev till honom att jag på riktigt inte mådde bra och stannade hemma. Jag spenderade dagen hemma i sängen och sov mestadels av tiden. Min mamma har nu kommit hem och kom in i dörren skrikandes på mig och skrek att praon är en av dom viktigaste sakerna i skolan, om man missar en dag av praon att man då måste göra om hela, att jag är en lat liten jävel som bara spelar datorn hela dagarna och inte har några vänner. Även om jag inte spenderade en sekund framför datorn idag så tror hon att jag spelat hela dagen. När jag då försöker säga emot så säger hon att jag inte alls är sjuk eftersom att jag nu står här och pratar med henne. Min pappa kommer snart hem och då kommer jag nog inte vakna upp imorgon. 

Det jag undrar är om jag är den ända som har sådana föräldrar som hela tiden bara "Vi vill lita på dig" Men dom gör aldrig det eftersom att dom tror att jag ljuger hela tiden. Iaf, kan någon bara förklara för mig varför dom är såhär mot mig och om jag är ensam om det eller inte.... Tack i förhand

• Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk
  • Arbetsgivare och arbetstagare

Och för att återgå till TS: Jag tycker att Ts borde tagit en ipren och givit det hela ett försök. Känner mig inte särskilt säker på att TS föräldrar skulle beskriva situationen och sitt eget beteende på samma sätt som TS gör. Har själv just nu två tonåringar och de är inte alltid särskilt nyanserade i sina beskrivningar av vuxna (exv oss föräldrar). Det var inte jag heller när jag var tonåring...

• sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 11:36:42 följande:

Vilken tur att det är jag och inte du som tar beslut om mitt liv!

Såklart det var ditt beslut, men det var bara en tanke jag sände, att det kan finnas en anledning att man sjukskriver en patient de första veckorna när man tar SSRI. Sedan behöver inte alla det, du klarade det utan. Jag gick ner mig rejält och kunde knappt ta mig ur sängen. Men det vände efter två veckor och efter tre veckor så mådde jag riktigt bra
  • sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 11:40:22 följande:

Och för att återgå till TS: Jag tycker att Ts borde tagit en ipren och givit det hela ett försök. Känner mig inte särskilt säker på att TS föräldrar skulle beskriva situationen och sitt eget beteende på samma sätt som TS gör. Har själv just nu två tonåringar och de är inte alltid särskilt nyanserade i sina beskrivningar av vuxna (exv oss föräldrar). Det var inte jag heller när jag var tonåring...

Så är tonåringar även de olika. Hade det varit min son, så vet jag att han verkligen varit sjuk. Han blev tom lättad när han var sjuk under loven, för då missade han inte skolan. Så nej, alla tonåringar känner inte efter för att de vill vara hemma. Mig fick de nästan hålla kvar med våld för att jag inte skulle till skolan när jag var i tonåren, eftersom jag inte ville missa något
  • Världsmedborgare
    hugotornquist skrev 2016-10-18 17:43:47 följande:
    Hej

En kille på 15 år här som nu börjat sin prao. Men imorse när jag vaknade så mådda jag inte så bra, halsont (så mycket så jag knappt kunde svälja mitt egna saliv), min handled gjorde skit ont (då jag veckan innan ramlat och slagit i den rejält.)
    Och min rygg då jag dagen innan när jag var på min prao (Macdonalds) lyft en hel den varor och sutit ner i sammanlagt 30 min på 6 timmars arbete. Men nej nej mina föräldrar tycker att jag skolkar o skit och säger till mig att stanna hemma, då enligt dom så ska man bara vara hemma om man spyr eller har mer än 39 graders feber, Men jag valde att stanna hemma eftersom jag verkligen inte mådde bra. Min pappa smsar mig och gör lite små hot och säger att jag kommer att ha problem med honom, att han ska komma hem och läxa upp mig om konsekvenserna av att "skolka" som jag visste gjorde. Jag skrev till honom att jag på riktigt inte mådde bra och stannade hemma. Jag spenderade dagen hemma i sängen och sov mestadels av tiden. Min mamma har nu kommit hem och kom in i dörren skrikandes på mig och skrek att praon är en av dom viktigaste sakerna i skolan, om man missar en dag av praon att man då måste göra om hela, att jag är en lat liten jävel som bara spelar datorn hela dagarna och inte har några vänner. Även om jag inte spenderade en sekund framför datorn idag så tror hon att jag spelat hela dagen. När jag då försöker säga emot så säger hon att jag inte alls är sjuk eftersom att jag nu står här och pratar med henne. Min pappa kommer snart hem och då kommer jag nog inte vakna upp imorgon. 

Det jag undrar är om jag är den ända som har sådana föräldrar som hela tiden bara "Vi vill lita på dig" Men dom gör aldrig det eftersom att dom tror att jag ljuger hela tiden. Iaf, kan någon bara förklara för mig varför dom är såhär mot mig och om jag är ensam om det eller inte.... Tack i förhand

Eftersom du jobbar med livsmedel, så tror jag det är ett lagbrott att arbeta för dig i ditt tillstånd, du kan även vara förbjuden att jobba om du har en sårskada, kolla med facket.
    I vilket fall som helst ska du inte jobba, då du arbetar i en branch där du kan utgöra en smittorisk, som kan äventyra ditt företag i förlängningen.

Och i solidaritetens namn, så bör du inte heller utsätta dina arbetskamrater för att bli nersmittade. 
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Arbetsgivare och arbetstagare
    sextiotalist skrev 2016-10-20 11:43:39 följande:
    Så är tonåringar även de olika. Hade det varit min son, så vet jag att han verkligen varit sjuk. Han blev tom lättad när han var sjuk under loven, för då missade han inte skolan. Så nej, alla tonåringar känner inte efter för att de vill vara hemma. Mig fick de nästan hålla kvar med våld för att jag inte skulle till skolan när jag var i tonåren, eftersom jag inte ville missa något
    Inte sa jag att alla tonåringar känner efter. Var läste du det? Jag sa bara att TS föräldrar förmodligen skulle beskriva situationen annorlunda.
  • Världsmedborgare
    Grundläggande krav som rör personalhygien finns i 21 § livsmedelslagen (1971:511). Där föreskrivs att i livsmedelshantering inte får sysselsättas person som har eller kan misstänkas ha sjukdom eller smitta, sår eller annan skada som kan medföra att smittämnen överförs via livsmedlen som han hanterar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Monkii
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 10:21:51 följande:

Som arbetsgivare anser jag att en del människor sjukskriver sig allt för lätt och att det dels handlar om en personlighetsfråga men också om en generationsfråga. 50-,60- & 70-talister sjukskriver sig mindre ofta än personer födda på 80- och 90-tal. Där är det betydligt mer fokus på "men jag då, är det inte viktigast att jag mår bra" och betydligt mindre av kollektivt ansvarstagande. Beklagligt att man inte tycker att det är värt att ge det där lilla extra för att inte sätta sina kollegor och verksamheten i skiten!

Och för att ingen ska skrika högt så...

Nej, jag vet att det finns undantag. Det finns det alltid.
    Ja, det finns sjukdomar man ska vara hemma för. Magsjuka och hög feber exv.

Som människa (och arbetstagare) så är min erfarenhet att de allra flesta fall av halsont är inte halsfluss. Bara man kommer igång så brukar man må bättre efter en stund. Dessutom är det inte fel att ta sig en Ipren eller liknande och göra ett försök att arbeta. Så länge man är noggrann med handhygien och inte hostar eller nyser sina kollegor rakt i ansiktet så är risken för smitta inte större än inne på ICA eller på bussen.

Om man bortser från din högst personliga erfarenhet att folk sjukskriver sig för lätt så är det inte alls så att alla mår bättre efter att ha kommit igång. Jag är systemutvecklare och har jag en "färsk" förkylning är det meningslöst för mig att försöka jobba för det funkar helt enkelt inte (jag mår sämre och får inget gjort). Min chef är inte heller pigg på att bli sjuk (vi är fem pers i ett ganska litet kontor och tre av oss har småbarn) så han uppmuntrar folk (klokt nog) att stanna hemma vid sjukdom. Hälsan ska gå före arbetsplatsens behov.
  • sextiotalist
    Monkii skrev 2016-10-20 13:22:07 följande:
    Om man bortser från din högst personliga erfarenhet att folk sjukskriver sig för lätt så är det inte alls så att alla mår bättre efter att ha kommit igång. Jag är systemutvecklare och har jag en "färsk" förkylning är det meningslöst för mig att försöka jobba för det funkar helt enkelt inte (jag mår sämre och får inget gjort). Min chef är inte heller pigg på att bli sjuk (vi är fem pers i ett ganska litet kontor och tre av oss har småbarn) så han uppmuntrar folk (klokt nog) att stanna hemma vid sjukdom. Hälsan ska gå före arbetsplatsens behov.
    Och hur som helst så är det sjuknärvaron ett så pass så stort problem att man ser det som en arbetsmiljöfråga.
  • Världsmedborgare
    Monkii skrev 2016-10-20 13:22:07 följande:
    Min chef är inte heller pigg på att bli sjuk (vi är fem pers i ett ganska litet kontor och tre av oss har småbarn) så han uppmuntrar folk (klokt nog) att stanna hemma vid sjukdom. Hälsan ska gå före arbetsplatsens behov.
    Finns ingen "normal" arbetsgivare som skulle göra annat, för ingen vill se nån jäkla epedimi bland de anställda.
  • Tom Araya
    hugotornquist skrev 2016-10-18 17:43:47 följande:
    Hej

Handen och halsen borde du uppsöka vården för om det är allvarligt.

Vad det gäller lyft på jobbet borde du prata med din arbetsgivare för att få bra instruktioner i lyftteknik och hjälpmedel, sådan borde finnas på arbetsplatsen.
    Jag hade min första prao på ett lager och visst fick man ont i ryggen, man var ovan, otränad och använde fel teknik. Dock var jag aldrig frånvarande för det.

Generellt brukar jag säga att konstaterade skador som är ett hinder i arbetet eller behöver vila från arbetet för att läka, feber, magsjuka med diarré eller kräkningar, eller infektioner som behandlas med antibiotika är giltiga skäl utöver läkares sjukskrivning till frånvaro från skola, jobb och idrottsträning.

Jag tycker att dina föräldrars reaktion är överdriven. Man kan inte lära någon att ta ansvar genom att inte visa något förtroende.
  • 1234568
    maratontjejen skrev 2016-10-20 09:53:47 följande:
    Jag skrev ju att det var jättebra att dom som har möjlighet att stanna hemma om dom har ont i halsen kan vara det. Jag har inte den möjligheten. Jag har inte hoppat på någon och jag har inte kallar mej själv för hjälte. Du däremot hoppar på mej, sluta med det är du snäll. Precis som du sa, det är mitt val så det finns ingen anledning för dej att lägga dej i. Jag behöver inte och vill inte ha dina råd. Jag är vuxen och klarar mej själv. Ge dina råd till TS som bett om råd istället, tack!
    Du verkligen tror du inte hoppar på någon, eller är så vuxen .Fel.

Och om du inte har möjligheten att vila när du är sjuk, utan istället ska utöva sport, för att det kostar dig för mycket att vara hemma? 

Hur mycket tror du det kommer kosta det om dagen kommer när du inte kansprorta alls, för att du inte hade råd att vara sjuk några dagar?

Antar du är ung och kroppen inte än svikit dig. Dagen kommer när den gör det också, så bra är att ordna sitt liv så man har råd att vara sjuk.
Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk