Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Mina föräldrars syn på att vara sjuk

Kärringen mot strömmen. Har man så ont i halsen att man inte kan svälja så stannar man hemma. Man tar inte en Alvedon och går till jobbet.

Sjuknärvaron på arbetsplatser är ett problem.

• sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-18 21:33:12 följande:
    Hade min 2,5-åring vaknat och varit lite hes utan feber, sagt aj och pekat på handen, så hade jag ändå skickat honom till förskolan. Jag väljer att tro att TS föräldrar gjort en bedömning på hur väl de känner deras son och bestämt att han var frisk nog, trots vad han säger.
    Hade din 2,5-åring haft så ont i halsen så han inte kunde svälja, så hade han troligen också varit hängig och grinig.
    Ts var inte hes, ts kunde inte svälja, det är en viss skillnad.

• sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-19 10:25:18 följande:
    Jo hade han varit hängig så hade jag bedömt att han skulle vara hemma, men ts föräldrar gjorde bedömningen att han inte var tillräckligt sjuk.. Jag tycker det är lustigt att båda föräldrarna skulle göra den bedömningen felaktigt.

Och att han sov hela dagen kan jag inte heller veta om han verkligen var dålig. Av erfarenhet av 15-åriga pojkar så vet jag att många av de som spelar dator har en tendens att sitta uppe på nätterna och spela. Kanske var det så att föräldrarna hört honom sent på kvällen trots att han skulle upp tidigt nästa dag.

Jag vet att det är förutfattade meningar och ts faktiskt kanske ligger hemma med mer ont och feber idag men jag gav ett svar baserat på hur jag läste inlägget. Hade det skrivits annorlunda hade jag säkert gjort en annan bedömning.

Och av egen erfarenhet brukar det halsontet man vaknat med vara betydligt mildare senare under dagen.
    Man har olika erfarenheter. Min son har nog aldrig simulerat sjuk, inte jag heller. Så jag förutsätter att när man säger att man känner sig sjuk, så är man sjuk. Vi har nog haft motsatt problem hemma, att hålla sonen hemma trots att han är sjuk.
    Jag hade i vilket fall som helst aldrig krävt att någon ska ta en Alvedon (som är mer febersänkande än smärtstillande för halsont) och gå till arbetet och jag hade inte velat att en kollega gjorde detsamma (om det inte är något superviktigt) och än mindre som arbetsgivare.
    Men som jag skrev innan, sjuknärvaron är rätt hög på våra arbetsplatser och jag ser inte de som kommer till arbetet, trots att de är sjuka, som några hjältar. Hellre hemma en dag och konstaterat att denna halsonda var på övergående än gå till arbetet och vara sjuk
  • sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-19 10:47:09 följande:
    Jo man går ju efter sina egna erfarenheter. Själv så har jag alltid tyckt det varit riktigt tråkigt att få ett sista minuten samtal om sjukdom, och väldigt ofta sett denne personen fullt frisk på sociala medier eller annan stans görandes något annat. Så mina erfarenheter är annorlunda och jag har nog lättare till misstro.

Men ts skriver också att mamman tyckte det var lustigt att han kunde stå och prata med henne om han var så sjuk, där antar jag att han står och försvarar sig, och har man begynnande halsfluss har jag också svårt att tro att han kan stå och argumentera om han vart så dålig några timmar tidigare. Hade han legat kvar i sängen och sett sjuk ut tror jag inte heller mamman hade stått kvar och "gapat" på honom. Men jag vet inte, föräldrarna kanske bara är riktigt dåliga föräldrar, jag väljer att tro och hoppas att det inte är så.
    Oj, när jag är sjuk, så kan jag var pigg emellanåt och däremellan ligga däckad i sängen.
    Såklart jag skulle kunna stå och argumentera om jag inte hade 39 graders feber (då står jag inte upp, då ligger jag). Men med en rejäl halsonda, absolut.
    Jag har två gånger blivit "hemskickad" från jobbet, vid tillfällen då andra går till arbete med en Alvedon. Så här vill man inte ha sjuka personer på jobbet (inte för att man är rädd för smitta, utan för att man är rädd om sina anställda)
  • sextiotalist
    maratontjejen skrev 2016-10-19 11:13:59 följande:

Det är jobbigt att jobba TS. Det är därför det kallas jobb.

Jag arbetar inte heller om jag hade känt det som ts känner (och jag jobbar). På min arbetsplats ser man helst att folk är hemma om de har rejälhalsonda (feber eller inte kvittar)
  • sextiotalist
    maratontjejen skrev 2016-10-19 11:13:59 följande:

Det är jobbigt att jobba TS. Det är därför det kallas jobb.

Förresten, så trist att du har den inställningen till ditt arbete, jag tycker det inte är ett dugg jobbigt att arbeta, och jag tror inte alls att jobbigt och jobb har några som helst kopplingar till varandra.
    Jag tycker det är kul att arbete, visst kan det vara tufft ibland, men inte på ett jobbigt sätt. Däremot är finns det saker som jag upplever som jobbigt, men inget kopplat till jobbet.
  • sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-19 11:20:12 följande:
    Jag själv tycker det är svårt att säga att halsont definitivt utvecklas till sjukdom, därför tycker jag man kan kliva upp och börja dagen och ev gå hem om det blir värre, istället för att stanna hemma för man kanske är sjuk. Nu påverkas inte arbetsplatsen då ts bara var på prao, men när man är anställd kan det ställa till med många problem för sina arbetskamrater när man stannar hemma då och då för man tror sig ha sjukdom på gång.

Du har blivit hemskickad när andra går till jobbet, men då gick ju du också till jobbet? Och blev hemskickad.. precis som de andra kunnat bli om de bedöms som sjuka?
    Nu arbetar jag med ett arbete, så det påverkar bara mig om jag är hemma. Dvs arbetet görs inte av någon annan, så det är bara mer.
    Efter den andra gången jag blev hemskickad, så stannar jag hemma om jag mår piss. Nu kan jag sköta arbetet hemifrån om det är något viktigt, annars får det vänta tills jag är frisk igen
  • sextiotalist
    maratontjejen skrev 2016-10-19 11:38:03 följande:
    Haha... ja du, pröva mitt jobb en dag så ska du få se på jobbigt. Jag utövar triathlon runt om i världen och lever på spurtpriser och sponsorer. Jag kan säga att det är jobbigt!
    Fysiskt jobbigt skulle jag kunna tro. Men det har inget med att det är ett jobb. Ett jobb behöver inte vara jobbigt, det kan vara kul också. Jag misstänker att du tycker ditt jobb är kul.
  • sextiotalist
    maratontjejen skrev 2016-10-19 11:40:47 följande:
    Jättebra för dej att du kan vara hemma vid halsonda. Men skriv det och tipsa TS istället! Det finns ingen anledning för dej att hoppa på mej. Jag utövar triathlon, marathon, ultravasor osv. och lever på prispengar och sponsor kontrakt. Jag har inte den möjligheten att klaga även om jag spyr blod. Kroppen är fantastisk och man klarar mer än vad man tror!
    Då borde du om någon veta att man inte ska göra något fysiskt ansträngande om man har en virusinfektion i kroppen eftersom det finns en risk att infektionen sätter sig på hjärtat. Det är inte en idrottsutövare som dör en oväntad plötslig död av hjärtfel.

Men det anses vara ett arbetsmiljöproblem.

http://arbetet.se/2012/08/24/varannan-gar-till-arbetet-sjuk/
  • sextiotalist
    Frontline skrev 2016-10-20 08:17:13 följande:
    Som arbetstagare så får jag ge min åsikt.

Här blir vi vansinniga då arbetskompisar är hemma för minsta lilla, råkar dom hosta 2 gånger så är dom hemma resten av veckan.
    Har dom halsont ja givetvis borta minst 2 dagar..

Sen så vet jag att ringer man in och sjukskriver så är man mer sjuk än vad man egentligen är...
    Oj, det verkar mer som om de inte trivs på sitt arbete. Hade jag som arbetsgivare haft sådana medarbetare, så hade jag blivit orolig. För visst vill man att ens medarbetare ska trivas på sitt arbete?

• sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-20 08:56:30 följande:
    Men tror du att man strävar efter att vända hamburgare på donken eller dela ut tidningar tidigt på morgonen? Visst, finns säkert de som gillar dessa jobben men oftast är det jobb man tar/får i början av arbetslivet i hopp om att utvecklas. Ska man säga upp sig för att man "inte gillar sitt jobb"? Det ser nog bra ut på meritlistan. Alla har inte lyxen att jobba med det dom älskar, Långt ifrån alla. Kul att du trivs på ditt jobb, och alltid har gjort. Och en arbetsgivare talar inte för alla, jag har haft många arbetsgivare som blivit flyförbannade när de en lördagkväll måste hoppa in o jobba för att de inte hittar ersättare till "sjuklingen". Jag är övertygad om att dessa personer hellre låtit denne jobba med halsont än att själva stå där.

Du verkar anta att alla har ett liv som ditt, men så är det inte.
    Nu resonerade jag hur jag hade tänkt som arbetsgivare och jag vet att alla inte tänker så. Oavsett vilken typ av arbete man har, så kan man som arbetsgivare ändå få folk att trivas.
    Om du tror att jag har glidit omkring på ett bananskal under mitt liv, så har du fel. Jag har haft rejäla motgångar i livet, men nu är jag på en toppenarbetsplats.  Det jag däremot har lärt mig att jobbet behöver inte vara superroligt, man kan stå ut med en hel del, så länge kollegor och arbetsgivare är OK.
    Jag har träffat ungdomar som har haft till synes tråkiga arbeten, men stormtrivts ändå. Sedan har jag träffat folk som har haft mycket intressanta och stimulerande arbetsuppgifter och ändå vantrivts på sitt arbete och haft en dålig arbetsgivare.

Mitt svar var till Frontline, och det var utifrån hans/hennes svar, så svaret är detsamma. Om jag, som arbetsgivare, hade haft medarbetare som till synes stannade hemma för det minsta lilla så hade jag funderat på varför personen inte trivs. Eftersom dessa korta sjukskrivningar ändå är en stor utgift för arbetsgivaren, så är det i arbetsgivarens intresse att se till så att folk vill gå till arbetet, trots att jobbet inte är roligt.
  • sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 10:21:51 följande:

Som arbetsgivare anser jag att en del människor sjukskriver sig allt för lätt och att det dels handlar om en personlighetsfråga men också om en generationsfråga. 50-,60- & 70-talister sjukskriver sig mindre ofta än personer födda på 80- och 90-tal. Där är det betydligt mer fokus på "men jag då, är det inte viktigast att jag mår bra" och betydligt mindre av kollektivt ansvarstagande. Beklagligt att man inte tycker att det är värt att ge det där lilla extra för att inte sätta sina kollegor och verksamheten i skiten!

Och för att ingen ska skrika högt så...

Nej, jag vet att det finns undantag. Det finns det alltid.
    Ja, det finns sjukdomar man ska vara hemma för. Magsjuka och hög feber exv.

Som människa (och arbetstagare) så är min erfarenhet att de allra flesta fall av halsont är inte halsfluss. Bara man kommer igång så brukar man må bättre efter en stund. Dessutom är det inte fel att ta sig en Ipren eller liknande och göra ett försök att arbeta. Så länge man är noggrann med handhygien och inte hostar eller nyser sina kollegor rakt i ansiktet så är risken för smitta inte större än inne på ICA eller på bussen.

Det beror även på vilken verksamhet man har. På vårt jobb så kan vi vara hemma en dag eller två utan att verksamheten eller kolleger hamnar i skiten, den enda som får ta smällen är den som är sjuk. Det blir mer att göra när man kommer tillbaka, eller så sitter man hemma och arbetar utan att smitta andra, det senare gillar inte min chef, han säger är man sjuk, så är man sjuk och då ska man inte arbeta.

Men samtidigt så är jag rätt säker på att trivs man på sitt arbete, har bra kollegor, en bra arbetsgivare, så kämpar man på lite mer. Är det dålig stämning på arbetsplatsen så är det lättare att känna efter och stanna hemma.

När det gäller de yngre så måste jag säga att min erfarenhet är annorlunda. Våra yngre är verkligen ambitiösa och är nog de som är hemma minst.
  • sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 10:27:07 följande:

Vad gäller arbetsmiljön så finns det inte alltid en koppling mellan frånvaro och arbetsmiljö. Det är ett direkt felaktigt antagande som dessvärre späs på av dagens regler inom socialförsäkringssystemet.

Dessutom har arbetsgivaren givetvis alltid det yttersta ansvaret för arbetsmiljön men som medarbetare och anställd så har man ett ansvar att dra sitt strå till stacken. T.ex. genom att vara på jobbet så långt det är möjligt, göra ett gott arbete och bidra till den gemensamma psykosociala arbetsmiljön på ett positivt sätt.

Men skulle du inte börja fundera på om dina medarbetare är hemma, för vad du ser, som det minsta lilla (förutom det att man som arbetsgivare har skyldighet att fånga upp många korttidssjukskrivningar).
    Och visst känns det i lönekuvertet om man har haft en sjukskrivning. Jag har haft några det här året (en operation och en olycka) och det syntes direkt i lönekuvertet (men projekten, dvs mitt arbete och mina kollegers insats) påverkades endast lite grann, men jag hade desto mer att göra när jag kom tillbaka
  • sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-20 10:49:25 följande:
    Det är nog mycket olika frånvaro beroende på atbetsplats. På din atbetsplats drabbas endast den som är sjukskriven, och får mer arbete, så en dag hemma är inte värd lika mycket då den skapar mer stress och ångest över vad man har att göra på jobbet. I restaurangbranchen så drabbas endast medarbetarna och arbetsgivaren bortsett från löneminskningen. För vissa är en "ledig dag" värd en dags inkomst, då blir andra dagen nästan obligatorisk för då får man en ledig dag och betalt.

Det är helt olika situationer, och eftersom att arbetsgivaren inte drabbas (förutsatt att den anställde gör vad den skulle när den kommer tillbaka), utan faktiskt sparar pengar men ändå får lika mycket jobb gjort på din arbetsplats så blir det inget problem om någon är borta ett par dagar.

På en annan arbetsplats måste arbetsgivaren ringa in annan personal, betala sjuklön och samtidigt betala full lön för den inringda. Det blir ett stort problem om detta görs ofta.

Jag tror också att arbetarna på din arbetsplats är lojala, men också mycket för deras egen skull.

Jag är för övrigt 80-talist (sent 80-tal), och kan relatera mycket till det arbetsgivare och arbetstagare skriver angående att synen på det kan vara en generationsfråga.
    Det är jag fullt medveten om, men jag tror ändå att trivs man på sitt arbete så stannar man inte hemma bara för att man känner för det.
    Att sedan folk blir sjuka, det är något som man måste som arbetsgivare räkna med. Man ska inte gå till arbetet med Alvedon för att det är jobbigt för arbetsgivaren att ringa in vikarier. Man ska vara hemma när man är sjuk. Att se till att det finns en bemanning på arbetsplatsen som klarar att folk är sjuka är ett arbetsgivaransvar.
    Mina kolleger kanske är lojala, men de är också lojala mot oss andra, de går inte till arbetet när de är sjuka, det är väldigt sällan man har snoranade eller hostande kolleger här på jobbet.
    Det är inget gnäll när folk tar VAB heller.
  • sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-20 11:04:28 följande:
    Jag tycker inte heller man ska gå till jobbet när man är sjuk, men där kommer generationsfrågan in kanske.. Det finns de som anser att de är sjuka om de vaknar med huvudvärk. Kan man jobba obekymrat genom att ta en alvedon så tycker jag man ska det. Mina erfarenheter av folk från min generation är att vissa tar hellre en "sjukdag" efter en partykväll än att gå till jobbet med lite bakfylla - även om de gillar jobbet. Jag upplever mer nonchalans och har lättare till misstro.
    Jag kan nog säga direkt, att jag fixar inte att arbeta med huvudvärk (nu har jag huvudvärk så sällan, men har jag huvudvärk så finns det i 9 fall av 10 en bakomliggande orsak).

När det gäller det andra, om det varit en event eller några har varit ut och festat, så är det ännu mer noggrannare att man är på jobbet dagen efter, speciellt bland de yngre, att banga från jobbet efter en sen kväll, det är både mesigt och väldigt pinsamt. Det är faktiskt något jag mött på alla mina jobb. Är det någon gång man inte är hemma efter jobbet, det är om man festat sent en kväll.
  • sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 11:24:21 följande:

Det jag menar är att frånvaron inte alltid har en koppling till arbetet. Men det tycks vara en väl utbredd sanning att man bara kan vara hemma "i onödan" pga arbetsmiljön. Själv tror jag att det lika ofta beror på hela livssituationen. Exv att alla ska arbeta heltid, ta hand om familj, vara en bra hustru/man/älskare/älskarinna, en god vän, träna och sköta om sin kropp, laga snygga måltider som man kan lägga ut på FB (och äta förvisso), ta hand om sin gamla mamma osv i all evinnerlighet.

Jag fick själv diagnosen depression för tre år sedan och läkarens första påstående efter att hon skrivit ut läkemedel var "Jag tänker sjukskriva dig från arbetet i två veckor till att börja med". Hennes helt felaktiga antagande var att det var att det var det som skulle få mig att börja må bättre. Jag frågade om hon kunde sjukskriva mig från mitt övriga liv vilket hon inte kunde. Så jag fortsatte jobba och arbetade mig långsamt från den sortens liv jag levde och nu mår jag så mycket bättre. Och kvar på samma arbetsplats är jag ff.

Det är alldeles för förenklat att säga att människor som är hemma lite för ofta och för lätt är det för att det är dåligt på jobbet.

Visst är det så också och det är inget som en arbetsgivare kan lösa. Det är en livssituation som påverkar arbetet lika mycket. För många i den situationen kan arbetet vara den platsen där man kan få arbetsro och släppa den andra stressen.

Men ursprunget i denna tråd var ju ändå att en kille som hade så ont i halsen att han knappt kunde svälja sin egen saliv (och tillbringade dagen med att sova för han var sjuk) skulle ta en Alvedon och inte känna efter och flera ansåg att det var helt OK att traska iväg till arbetet iproppad med Alvedon eller ipren.

För övrigt så tyckte jag att du skulle tagit hennes sjukskrivningsförslag på allvar, inte för att du skulle bli bättre, men om man börja äta SSRI så brukar man ha en period då man mår riktigt dåligt de första veckorna, innan det stabiliserat sig och därför kan det vara bra att inte ha kunna ta det lite lugnt just de veckorna.
  • sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 11:36:42 följande:

Vilken tur att det är jag och inte du som tar beslut om mitt liv!

Såklart det var ditt beslut, men det var bara en tanke jag sände, att det kan finnas en anledning att man sjukskriver en patient de första veckorna när man tar SSRI. Sedan behöver inte alla det, du klarade det utan. Jag gick ner mig rejält och kunde knappt ta mig ur sängen. Men det vände efter två veckor och efter tre veckor så mådde jag riktigt bra
  • sextiotalist
    Arbetsgivare och arbetstagare skrev 2016-10-20 11:40:22 följande:

Och för att återgå till TS: Jag tycker att Ts borde tagit en ipren och givit det hela ett försök. Känner mig inte särskilt säker på att TS föräldrar skulle beskriva situationen och sitt eget beteende på samma sätt som TS gör. Har själv just nu två tonåringar och de är inte alltid särskilt nyanserade i sina beskrivningar av vuxna (exv oss föräldrar). Det var inte jag heller när jag var tonåring...

Så är tonåringar även de olika. Hade det varit min son, så vet jag att han verkligen varit sjuk. Han blev tom lättad när han var sjuk under loven, för då missade han inte skolan. Så nej, alla tonåringar känner inte efter för att de vill vara hemma. Mig fick de nästan hålla kvar med våld för att jag inte skulle till skolan när jag var i tonåren, eftersom jag inte ville missa något
  • sextiotalist
    Monkii skrev 2016-10-20 13:22:07 följande:
    Om man bortser från din högst personliga erfarenhet att folk sjukskriver sig för lätt så är det inte alls så att alla mår bättre efter att ha kommit igång. Jag är systemutvecklare och har jag en "färsk" förkylning är det meningslöst för mig att försöka jobba för det funkar helt enkelt inte (jag mår sämre och får inget gjort). Min chef är inte heller pigg på att bli sjuk (vi är fem pers i ett ganska litet kontor och tre av oss har småbarn) så han uppmuntrar folk (klokt nog) att stanna hemma vid sjukdom. Hälsan ska gå före arbetsplatsens behov.
    Och hur som helst så är det sjuknärvaron ett så pass så stort problem att man ser det som en arbetsmiljöfråga.
Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk