• hugotornquist

Mina föräldrars syn på att vara sjuk

Hej

En kille på 15 år här som nu börjat sin prao. Men imorse när jag vaknade så mådda jag inte så bra, halsont (så mycket så jag knappt kunde svälja mitt egna saliv), min handled gjorde skit ont (då jag veckan innan ramlat och slagit i den rejält.)
    Och min rygg då jag dagen innan när jag var på min prao (Macdonalds) lyft en hel den varor och sutit ner i sammanlagt 30 min på 6 timmars arbete. Men nej nej mina föräldrar tycker att jag skolkar o skit och säger till mig att stanna hemma, då enligt dom så ska man bara vara hemma om man spyr eller har mer än 39 graders feber, Men jag valde att stanna hemma eftersom jag verkligen inte mådde bra. Min pappa smsar mig och gör lite små hot och säger att jag kommer att ha problem med honom, att han ska komma hem och läxa upp mig om konsekvenserna av att "skolka" som jag visste gjorde. Jag skrev till honom att jag på riktigt inte mådde bra och stannade hemma. Jag spenderade dagen hemma i sängen och sov mestadels av tiden. Min mamma har nu kommit hem och kom in i dörren skrikandes på mig och skrek att praon är en av dom viktigaste sakerna i skolan, om man missar en dag av praon att man då måste göra om hela, att jag är en lat liten jävel som bara spelar datorn hela dagarna och inte har några vänner. Även om jag inte spenderade en sekund framför datorn idag så tror hon att jag spelat hela dagen. När jag då försöker säga emot så säger hon att jag inte alls är sjuk eftersom att jag nu står här och pratar med henne. Min pappa kommer snart hem och då kommer jag nog inte vakna upp imorgon. 

Det jag undrar är om jag är den ända som har sådana föräldrar som hela tiden bara "Vi vill lita på dig" Men dom gör aldrig det eftersom att dom tror att jag ljuger hela tiden. Iaf, kan någon bara förklara för mig varför dom är såhär mot mig och om jag är ensam om det eller inte.... Tack i förhand

• Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk
  • cameleon

Var det din första praodag igår? Då skulle jag definitivt gått dit idag, ser väldigt illa ut att vara borta redan andra dagen. Hade jag varit chefen så skulle jag tro att du bara var lat.

Håller med Scalaren, en Alvedon och iväg med dig.

• glutten

Dina föräldrar har rätt i att du skulle ha gått till jobbet. Sorry.

• Kasperina

Välkommen till vuxenvärlden!

Det finns två ursäkter till att vara hemma från jobbet - feber eller smittorisk.
    Lite ont i halsen utan feber kan man hantera med en alvedon. Hade det varit ett riktigt jobb hade du fått sparken.
    Det du känner i ryggen (och kanske även armen) kallas träningsvärk. Det är sånt man får när man börjar använda muskler man inte använt tidigare. Du kommer att ha ännu ondare i morgon då andra dagen efter alltid är värst.

I morgon går du till jobbet och ber dem visa dig hur du ska lyfta för att minimera risken för ryggont.

• Mallemamma

Förmodligen har dina föräldrar anledning att misstro dig.. Har det hänt förr kanske? Är du lite lat av dig?

Hade du ingen feber så borde du gått till jobbet, och isf gått hem under dagen om det blivit värre. Prao ska förbereda för arbetslivet och sjukanmäla för halsont och lite kroppsvärk är inte ok.

Får du dessutom så ont av att arbeta en dag kanske du ska se över dina vanor? Röra lite mer på dig och bygga upp en kropp som klarar ett arbete.

• Carambolan

Jag hade också tagit en alvedon och gått till jobbet. Ingår det i din prao att laga mat till kunder hade jag gått hem senare under dagen om halsontet visat sig bryta ut i hosta och snor.

• molly11

Kul att man ser frånvaron som problemet när en unge blir hotad och typ är rädd för sina egna päron. Konstigt att unga hamnar snett när ingen vuxen vill lyssna eller tro på dem. Har man så ont i halsen att man knappt kan svälja hade jag inte velat att han fixade min Burgare i alla fall! Krya på dig och prata med dina föräldrar.

• Dixie
    molly11 skrev 2016-10-18 18:59:52 följande:

Kul att man ser frånvaron som problemet när en unge blir hotad och typ är rädd för sina egna päron. Konstigt att unga hamnar snett när ingen vuxen vill lyssna eller tro på dem. Har man så ont i halsen att man knappt kan svälja hade jag inte velat att han fixade min Burgare i alla fall! Krya på dig och prata med dina föräldrar.

Man kan ju också vända på det - sonen kanske tar första bästa chans att slippa göra saker och föräldrarna vill lära honom hur det är att vara vuxen, då kan man inte alltid gå runt och känna efter om man kanske har lite ont i halsen!
  • molly11
    Dixie skrev 2016-10-18 19:06:30 följande:
    Man kan ju också vända på det - sonen kanske tar första bästa chans att slippa göra saker och föräldrarna vill lära honom hur det är att vara vuxen, då kan man inte alltid gå runt och känna efter om man kanske har lite ont i halsen!
    Rest my case! Direkt misstro!
  • Bmwz34

Märkligt hur praoeleverna alltid blir sjuka andra dagen, när det går upp för dem att man varken får stå i kassan som minderårig eller hantera knivar, maskiner osv. Kvar att sysselsätta sej med blir en hel del disk, städ, varuplock, som inte alltid är så roligt men är 80% av vad man gör i en väl fungerande café- och restaurangverksamhet - en viktig insikt för eleven som ska få en inblick i vuxen- och arbetsliv!

Märkligt och trist.

Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk