sextiotalist skrev 2016-10-20 10:33:01 följande:
Men skulle du inte börja fundera på om dina medarbetare är hemma, för vad du ser, som det minsta lilla (förutom det att man som arbetsgivare har skyldighet att fånga upp många korttidssjukskrivningar).
Och visst känns det i lönekuvertet om man har haft en sjukskrivning. Jag har haft några det här året (en operation och en olycka) och det syntes direkt i lönekuvertet (men projekten, dvs mitt arbete och mina kollegers insats) påverkades endast lite grann, men jag hade desto mer att göra när jag kom tillbaka
Det är nog mycket olika frånvaro beroende på atbetsplats. På din atbetsplats drabbas endast den som är sjukskriven, och får mer arbete, så en dag hemma är inte värd lika mycket då den skapar mer stress och ångest över vad man har att göra på jobbet. I restaurangbranchen så drabbas endast medarbetarna och arbetsgivaren bortsett från löneminskningen. För vissa är en "ledig dag" värd en dags inkomst, då blir andra dagen nästan obligatorisk för då får man en ledig dag och betalt.
Det är helt olika situationer, och eftersom att arbetsgivaren inte drabbas (förutsatt att den anställde gör vad den skulle när den kommer tillbaka), utan faktiskt sparar pengar men ändå får lika mycket jobb gjort på din arbetsplats så blir det inget problem om någon är borta ett par dagar.
På en annan arbetsplats måste arbetsgivaren ringa in annan personal, betala sjuklön och samtidigt betala full lön för den inringda. Det blir ett stort problem om detta görs ofta.
Jag tror också att arbetarna på din arbetsplats är lojala, men också mycket för deras egen skull.
Jag är för övrigt 80-talist (sent 80-tal), och kan relatera mycket till det arbetsgivare och arbetstagare skriver angående att synen på det kan vara en generationsfråga.