• hugotornquist

Mina föräldrars syn på att vara sjuk

Hej

En kille på 15 år här som nu börjat sin prao. Men imorse när jag vaknade så mådda jag inte så bra, halsont (så mycket så jag knappt kunde svälja mitt egna saliv), min handled gjorde skit ont (då jag veckan innan ramlat och slagit i den rejält.)
    Och min rygg då jag dagen innan när jag var på min prao (Macdonalds) lyft en hel den varor och sutit ner i sammanlagt 30 min på 6 timmars arbete. Men nej nej mina föräldrar tycker att jag skolkar o skit och säger till mig att stanna hemma, då enligt dom så ska man bara vara hemma om man spyr eller har mer än 39 graders feber, Men jag valde att stanna hemma eftersom jag verkligen inte mådde bra. Min pappa smsar mig och gör lite små hot och säger att jag kommer att ha problem med honom, att han ska komma hem och läxa upp mig om konsekvenserna av att "skolka" som jag visste gjorde. Jag skrev till honom att jag på riktigt inte mådde bra och stannade hemma. Jag spenderade dagen hemma i sängen och sov mestadels av tiden. Min mamma har nu kommit hem och kom in i dörren skrikandes på mig och skrek att praon är en av dom viktigaste sakerna i skolan, om man missar en dag av praon att man då måste göra om hela, att jag är en lat liten jävel som bara spelar datorn hela dagarna och inte har några vänner. Även om jag inte spenderade en sekund framför datorn idag så tror hon att jag spelat hela dagen. När jag då försöker säga emot så säger hon att jag inte alls är sjuk eftersom att jag nu står här och pratar med henne. Min pappa kommer snart hem och då kommer jag nog inte vakna upp imorgon. 

Det jag undrar är om jag är den ända som har sådana föräldrar som hela tiden bara "Vi vill lita på dig" Men dom gör aldrig det eftersom att dom tror att jag ljuger hela tiden. Iaf, kan någon bara förklara för mig varför dom är såhär mot mig och om jag är ensam om det eller inte.... Tack i förhand

• Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk
  • 1234568
    maratontjejen skrev 2016-10-19 11:40:47 följande:
    Jättebra för dej att du kan vara hemma vid halsonda. Men skriv det och tipsa TS istället! Det finns ingen anledning för dej att hoppa på mej. Jag utövar triathlon, marathon, ultravasor osv. och lever på prispengar och sponsor kontrakt. Jag har inte den möjligheten att klaga även om jag spyr blod. Kroppen är fantastisk och man klarar mer än vad man tror!
    Då borde du också veta om att dom grenar du räknar upp är livsfarliga att utöva med just halsfluss.

Halsfluss är en av dom sjukdomar som kan ge riktigt farliga följdsjukdomar om man anstränger sig och inte vilar. Och du kan inte veta om ditt halsont är halsfluss eller "vanlig förkylning" när det börjar.

Och även vid förkylningar ska man inte utöva sporter som du räknar upp. Av samma skäl jag nämnt ovan. Och vill du utsätta dig för riskerna...ditt val. Men stå inte och hoppa på dem som inte vill jobba med halsfluss pga av att man inte vill ha problem med hjärtat resten av livet. Och framförallt. Du blir ingen hjälte för att du springer maraton med halsfluss, och ingen kommer tacka dig om du insjuknar så att du aldrig mer springer ett maraton, för att du inte stannade hemma den dag du kände dig risig i halsen.
  • jådåsåatt

Brukar dina föräldrar uttrycka sig på det där sättet? Har du i så fall någon annan vuxen du kan prata med om det? Kanske en kurator på skolan? Det är inte alls ok att uttrycka sig som de gjort oavsett vad folk på FL säger.

Jag blir uppriktigt ledsen att folk blir mer provocerad över att en 15 åring är hemma med ont i halsen än att vuxna människor behandlar sitt barn på det sättet.
    Det verkar vara viktigare att läxa upp folk för att upphöja sig själv än att vara empatisk nuförtiden.

• Myysan

Tycker det är väldigt märkligt att du får lyfta tungt på donken. Då jag har jobbat där och när vi hade prao fick dom inte lyfta något tungt eller vara inne vid grillarna eller stå i kassan.

• Bestemor
    Myysan skrev 2016-10-19 22:41:36 följande:

Tycker det är väldigt märkligt att du får lyfta tungt på donken. Då jag har jobbat där och när vi hade prao fick dom inte lyfta något tungt eller vara inne vid grillarna eller stå i kassan.

Bara städa alltså. Bara gästerna de smittar. Ingen rolig prao för dem.

Fast man kan hoppas de fattar hur det går om de inte pluggar.
  • Frontline
    enmanmedskägg skrev 2016-10-19 16:12:57 följande:

Som arbetsgivare så får jag ge min åsikt: 

Jag hade blivit vansinnig om min personal kommer till jobbet med virus i kroppen. Halsont är ofta ett symptom på början till något värre, och har du så ont att du inte ens kan svälja saliv så vill jag inte ha dig på arbetsplatsen. Jag har inte råd med smittad personal.

Är man trött, hängig och har ont i armen pga träningsvärk så kan man allt rycka upp sig och bita ihop. 

Vad gäller dina föräldrar så är deras beteende inte ok. Det är en sak att vara sträng och sparka lite i ändan ibland, men att skuldbelägga någon som på riktigt är sjuk på det våldsamma sättet du beskriver är förkastligt. 

Som arbetstagare så får jag ge min åsikt.

Här blir vi vansinniga då arbetskompisar är hemma för minsta lilla, råkar dom hosta 2 gånger så är dom hemma resten av veckan.
    Har dom halsont ja givetvis borta minst 2 dagar..

Sen så vet jag att ringer man in och sjukskriver så är man mer sjuk än vad man egentligen är...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sextiotalist
    Frontline skrev 2016-10-20 08:17:13 följande:
    Som arbetstagare så får jag ge min åsikt.

Här blir vi vansinniga då arbetskompisar är hemma för minsta lilla, råkar dom hosta 2 gånger så är dom hemma resten av veckan.
    Har dom halsont ja givetvis borta minst 2 dagar..

Sen så vet jag att ringer man in och sjukskriver så är man mer sjuk än vad man egentligen är...
    Oj, det verkar mer som om de inte trivs på sitt arbete. Hade jag som arbetsgivare haft sådana medarbetare, så hade jag blivit orolig. För visst vill man att ens medarbetare ska trivas på sitt arbete?

• Mallemamma
    sextiotalist skrev 2016-10-20 08:22:35 följande:

Oj, det verkar mer som om de inte trivs på sitt arbete. Hade jag som arbetsgivare haft sådana medarbetare, så hade jag blivit orolig. För visst vill man att ens medarbetare ska trivas på sitt arbete?

Men tror du att man strävar efter att vända hamburgare på donken eller dela ut tidningar tidigt på morgonen? Visst, finns säkert de som gillar dessa jobben men oftast är det jobb man tar/får i början av arbetslivet i hopp om att utvecklas. Ska man säga upp sig för att man "inte gillar sitt jobb"? Det ser nog bra ut på meritlistan. Alla har inte lyxen att jobba med det dom älskar, Långt ifrån alla. Kul att du trivs på ditt jobb, och alltid har gjort. Och en arbetsgivare talar inte för alla, jag har haft många arbetsgivare som blivit flyförbannade när de en lördagkväll måste hoppa in o jobba för att de inte hittar ersättare till "sjuklingen". Jag är övertygad om att dessa personer hellre låtit denne jobba med halsont än att själva stå där.

Du verkar anta att alla har ett liv som ditt, men så är det inte.
  • sextiotalist
    Mallemamma skrev 2016-10-20 08:56:30 följande:
    Men tror du att man strävar efter att vända hamburgare på donken eller dela ut tidningar tidigt på morgonen? Visst, finns säkert de som gillar dessa jobben men oftast är det jobb man tar/får i början av arbetslivet i hopp om att utvecklas. Ska man säga upp sig för att man "inte gillar sitt jobb"? Det ser nog bra ut på meritlistan. Alla har inte lyxen att jobba med det dom älskar, Långt ifrån alla. Kul att du trivs på ditt jobb, och alltid har gjort. Och en arbetsgivare talar inte för alla, jag har haft många arbetsgivare som blivit flyförbannade när de en lördagkväll måste hoppa in o jobba för att de inte hittar ersättare till "sjuklingen". Jag är övertygad om att dessa personer hellre låtit denne jobba med halsont än att själva stå där.

Du verkar anta att alla har ett liv som ditt, men så är det inte.
    Nu resonerade jag hur jag hade tänkt som arbetsgivare och jag vet att alla inte tänker så. Oavsett vilken typ av arbete man har, så kan man som arbetsgivare ändå få folk att trivas.
    Om du tror att jag har glidit omkring på ett bananskal under mitt liv, så har du fel. Jag har haft rejäla motgångar i livet, men nu är jag på en toppenarbetsplats.  Det jag däremot har lärt mig att jobbet behöver inte vara superroligt, man kan stå ut med en hel del, så länge kollegor och arbetsgivare är OK.
    Jag har träffat ungdomar som har haft till synes tråkiga arbeten, men stormtrivts ändå. Sedan har jag träffat folk som har haft mycket intressanta och stimulerande arbetsuppgifter och ändå vantrivts på sitt arbete och haft en dålig arbetsgivare.

Mitt svar var till Frontline, och det var utifrån hans/hennes svar, så svaret är detsamma. Om jag, som arbetsgivare, hade haft medarbetare som till synes stannade hemma för det minsta lilla så hade jag funderat på varför personen inte trivs. Eftersom dessa korta sjukskrivningar ändå är en stor utgift för arbetsgivaren, så är det i arbetsgivarens intresse att se till så att folk vill gå till arbetet, trots att jobbet inte är roligt.
  • maratontjejen
    1234568 skrev 2016-10-19 21:26:47 följande:
    Då borde du också veta om att dom grenar du räknar upp är livsfarliga att utöva med just halsfluss.

Halsfluss är en av dom sjukdomar som kan ge riktigt farliga följdsjukdomar om man anstränger sig och inte vilar. Och du kan inte veta om ditt halsont är halsfluss eller "vanlig förkylning" när det börjar.

Och även vid förkylningar ska man inte utöva sporter som du räknar upp. Av samma skäl jag nämnt ovan. Och vill du utsätta dig för riskerna...ditt val. Men stå inte och hoppa på dem som inte vill jobba med halsfluss pga av att man inte vill ha problem med hjärtat resten av livet. Och framförallt. Du blir ingen hjälte för att du springer maraton med halsfluss, och ingen kommer tacka dig om du insjuknar så att du aldrig mer springer ett maraton, för att du inte stannade hemma den dag du kände dig risig i halsen.
    Jag skrev ju att det var jättebra att dom som har möjlighet att stanna hemma om dom har ont i halsen kan vara det. Jag har inte den möjligheten. Jag har inte hoppat på någon och jag har inte kallar mej själv för hjälte. Du däremot hoppar på mej, sluta med det är du snäll. Precis som du sa, det är mitt val så det finns ingen anledning för dej att lägga dej i. Jag behöver inte och vill inte ha dina råd. Jag är vuxen och klarar mej själv. Ge dina råd till TS som bett om råd istället, tack!
Svar på tråden Mina föräldrars syn på att vara sjuk