Anders 386 skrev 2016-10-20 12:56:03 följande:
Det finns flera viktiga orsaker till att många vill ha en privat sfär.
Vissa fantasier kan vara sånt som min partner inte vill uppfylla - men som andra skulle kunna uppfylla. Om man berättar det kommer resultatet att bli att min partner kommer att känna sig otillräcklig och kanske bli ledsen över att inte räcka till. (Tex. avsugning, analt mm.)
Vissa fantasier kan vara så frånstötande för partnern att man själv inte vill visa fram dom - effekten skulle bli att min partner tycker jag är äcklig eller onormal. (Tex sex med samma kön)
Jo, visst är det dumt att berätta att man tex vill ha analsex om man vet att partnern inte vill. Det håller jag med om, men jag tycker att grundinställningen att sex är privat ofta verkar ta väldigt stor plats.
Jag vet att min partner skulle tycka att det vore jättehäftigt att se mig hångla med en annan tjej, men jag känner inte för det, och jag vet att det inte spelar det minsta roll. Jag känner ju att jag duger precis som jag är och har alltid känt så. Jag vill veta vad han drömmer om, men jag vet att våran sexuella utveckling och intresse bygger på det vi gemensamt tycker om. Om man inte känner press är det lättare att våga prova saker, eller lyssna på varandras eventuella fantasier.
Jag tyckte inte om analsex när jag träffade min partner och då fick han mig att känna att det inte spelade det minsta roll... Så vi kunde i lugn och ro utforska den kravlöst och nu njuter jag jättemycket av det... Och det gör även han. Öppenheten och kravlösheten har lett oss dit. Hade vi bara låtit bli att prata om allt som, möjligen, kunde kännas fel hade vi inte kunnat utvecklas.