Inlägg från: Anders 386 |Visa alla inlägg
  • Anders 386

Hur ska vi förhålla oss till porr?

Intressanta tankar.

Men en sak är säker - ska vi leva i ett samhälle med yttrandefrihet kan vi aldrig förbjuda porren. Många vill ha möjlighet att kolla på porr, jag är en av dom.
    Och när man jämför porr med all alla våldshyllningar i andra sammanhang i media så tror jag att det finns det som är många gånger värre än porr. 

Men jag tror att det kanske är läge att föra upp porren på en rumsren diskussionsnivå? Den har blivit så allmän att det är dags nu. Vi måste acceptera porren i samhället - och vi måste ta bort den officiella "fulstämpel" som finns på porrkonsumenten. Först då kan vi börja en mer medial öppen diskussion.

Jag anser att porr ska finnas - men vi måste lära oss hantera den.  Missbrukare finns av både spel, alkohol och porr. Men jag tror inte det är så aktuellt att förbjuda alkohol eller spel om pengar? (Som är mycket värre än porrmissbruk för den beroende individen.)

En öppen diskussion i massmedia om porr kan få den "bra" porren att få ökat utrymme och därmed tränga undan "dålig" porr.  

• Anders 386
    100kgpappa skrev 2016-10-17 12:38:01 följande:
    Klokt inlägg!

Varför det ok med filmer där man sågar sönder folk med motorsåg, men inte filmer där kvinnor har sex med flera män?
    Ja, det är verkligen sjukt. Egentligen borde det vara mera öppet att man kollade porr än att man tycker om att titta på filmer med grova våldsinslag. 

Vi har inte kommit så långt på den fronten ännu. Det är helt normalt att njuta av spänningen i en TV-serie där folk dödar varandra än att njuta av den sexuella spänningen i en porrfilm. Men just det där med sexualitet är fortfarande väldigt tabu i vårt samhälle. Våldet har blivit normaliserat, och det är ingen som reagerar över det längre. Vi utbildar soldater och tillverkar vapen som har till uppgift att döda andra människor om det skulle bli krig. Inga problem med moralen där inte..
  • Anders 386
    misil skrev 2016-10-17 13:13:20 följande:

......
    Men jag tycker det är bra att det ska finnas vissa begränsningar t,ex att man ska vara 18år dvs myndig innan man tillåts spela in porrfilm.

Ja. Just därför är det bra att porren kommer bort från dom halvskumma hörnen av samhället och fram i ljuset. Då finns större möjligheter att sätta gränser på produktionssidan och även se till att reglerna följs. Däremot kommer man väl knappast åt allt "amatörporr" - men det får väl dom själva stå för som säkert delvis spelar in för att dom tänder på att visa upp sig...

Men problemet kanske är att det finns så mycket porr där ute redan så att mer "seriösa" företag skulle få svårt att konkurrera.
  • Anders 386
    Livstrassel skrev 2016-10-17 13:15:01 följande:
    De grova våldsinslagen i film är som sagt fejk. Det är en viktig skillnad.

Att börja prata om krig är helt irrelevant, såvida du inte vill jämföra en porrinspelning med ett krig.
    Du diskuterar då produktionen av porr. Själva inspelningen. Där är jämförelsen irrelevant. Håller med. 

Men när det gäller utbudet för oss konsumenter och vad vi kan se i media är jämförelsen betydelsefull. Våld accepterat men inte sex. Det är helt sjukt!

Det ena handlar om skådespelarna som gör porr och vad man tycker är OK där.
    Det andra handlar om konsumtionen av porr.

Båda delarna ingår i diskussionen men borde ändå hållas isär. 
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-17 15:44:41 följande:
    Så du menar att vanligt folk sitter och NJUTER av att se folk som slåss och dödar varann? Och porr...du anser att det är stimulerande? Skulle du vilja sitta och ser det när du ska se en bra film?
    Ja, självklart ser människor på våld för att dom njuter. Eller tror du dom tvingas till det? Glad  Annars skulle dom väl stänga av TV:n? 

Men man måste skilja på olika sorters njutning - Man ser inte på våldsfilmer för att det ger sexuell njutning - man ser det för att det ger njutning i form av spänning. Man får en adrenalinkick. (Vilket är helt sjukt faktiskt - men det har väl med våra gener att göra.) 

Jag skulle för egen del gärna se mera "vanliga" spelfilmer med mycket större inslag av nakenhet och porr. Då får man liksom utlopp för många olika känslor i samma film. Men en hel långfilm med 100% knullande skulle jag inte vilja se.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-17 15:46:12 följande:
    Räcker väl att man klär av sig nakna?? Ni inser inte att era sinnen trubbats av? Hur mycket ställningar finns det menar du, som man inte kan tänka ut själv?
    Så enkelt är det inte. Porr kan nog spä på fantasin ganska ordentligt.  Att se porr ökar också lusten rent generellt (för mig iaf) - vilket kan påverka det egna sexlivet positivt. (Men då räknar jag inte med sexmissbruk - det är en "egen" kategori som iofs också bör diskuteras.)

Sex med samma person i flera decennier kan nog må bra av att få lite intryck "utifrån". Solig

Det där med att det skulle vara "avtrubbande" kan troligen gälla dom som "missbrukar", för dom finns tyvärr också - men vi kan knappast anpassa hela samhället efter en grupp som missbrukar. (Precis som alkohol och spel.)

Vissa är helt ointresserade av porr ( dom flesta kvinnor?) Dom kommer aldrig att förstå behovet. Det blir ganska svårt att diskutera då.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-17 20:40:59 följande:
    Så du menar att ditt sexliv med din fru blivit bättre av att du sett på porr? Att du måste få intryck utifrån för att du tröttnat på din fru? Vad vinner hon på det? Att hon slipper ställa upp på tråkigt sex? Män i allmänhet verkar ju må dåligt av att de har högre lust än din partner, varför då spä på det? Se på det man inte kan få?
    Har inte svar på dom frågorna.. 
    Men faktiskt (tyvärr) har jag fått nöja mig med att se på vissa saker som jag aldrig får uppleva i verkligheten. (Precis som man kollar naturprogram från andra delar av världen som man aldrig får uppleva i verkligheten.) Glad

Men det viktiga är att jag tycker om att se porr - det ger mig njutning och en skön känsla av sexuell upphetsning. Till skillnad mot vissa filmer med inslag av våld - som istället ger mig en obehagskänsla och besk eftersmak.

Jag hittar liksom inga motiv till att inte titta på porr eftersom jag njuter av det.

• Anders 386

Förhärligandet och normaliserandet av våld är helt klart ett problem. Speciellt när det är tillgängligt för barn och unga. Stereotypa och fördomsfulla skildringar av kvinnor eller andra grupperingar i samhället är också ett problem.

Men det gäller oavsett om det förekommer tillsammans med porr eller inte. Det finns ingen automatiskt koppling mellan just porr och dom här negativa företeelserna. Det kan t.o.m. vara så att dom värsta exemplen på kvinnoförtryck ligger "dolda" för oss i harmlösa TV-serier som matar oss dagligen på barnvänliga sändningstider. Men vi har blivit så vana att vi inte ens bryr oss. I dom flesta filmer av typ "thriller" är det alltid våldet som är lösningen - men det är få som ifrågasätter det, det är helt OK idag att njuta av att se våldet segra. I det sammanhanget utgör  skildring av sex en försumbar liten andel av allt våld som vi matas med. Om vi intresserade oss mer av sexskildringar än våldsskildringar skulle kanske världen se bättre ut??

Det är jättebra att det här diskuteras - men det blir helt snett när porren får skulden generellt.

• Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-19 10:19:44 följande:
    Jag har ingen kille utan en redig man! Och ibland kan man ha en åsikt om att något inte är bra för mänskligheten även om man inte utövar det själv.
    Ja, självklart är det så. Jag välkomnar dina åsikter.

Det blir dessutom lättare att ha en negativ åsikt om något som man själv inte är intresserad av. Solig Det drabbar ju bara andra..... Glad
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-19 11:27:41 följande:
    Upplever du att det är ett problem att du har ett behov av porr?
    Nej, absolut inte. Jag har alltid varit väldigt intresserad av det visuella. Tycker om att se på nakna och sexigt klädda kvinnor. Även konst med nakna kvinnor tilltalar mig.  Sex är så mycket mer än bara just samlaget och att få utlösning. Orgasmen är mer en avslutning av sexet än ett mål. Min största sexfantasi är att få se min fru ha sex med en annan man, bara för att få njuta av anblicken. Ofta finns inte några klara gränser mellan sensuella/sexuella bilder och vackra bilder, det tilltalar samma sinne..  Sexualiteten är liksom alltid påkopplad och sammanlänkad i det vackra.

Mycket av njutningen av sex sitter i det mina ögon förmedlar. Njuter av vacker natur också på samma sätt. Speglar sig också i att jag är intresserad av att fotografera vackra föremål, växter och vackra naturscenerier.
  • Anders 386

Det är upp till varje individ att sätta sin egen toleransgräns. Om någon i ett förhållande inte är ok med att partnern kollar porr så är det bara att acceptera för den andra parten. Sedan är det upp till varje individ att acceptera - och då finns tre vägar att gå för den som gärna vill kolla porr:

Avsluta förhållandet, helt enkelt säga att man inte accepterar villkoren.
    Sluta kolla porr. (Vilket är väldigt svårt för många.)
    Låtsas sluta kolla porr och fortsätta i smyg.
    Vilket alternativ man väljer är upp till var och en. Jag tror att dom flesta väljer alt. 3. Då får man äta upp kakan men ändå ha den kvar. Jag misstänker att vi är ganska många som återfinns i den gruppen..  Många väljer nog en medelväg - man tar aldrig upp frågan utan kollar i smyg från början för att undvika diskussionen öht. Då behöver man heller inte ljuga eftersom diskussionen aldrig kommer upp - alla blir nöjda.Solig
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-19 17:07:53 följande:
    Du ljuger alltså för din fru om detta? Hon gillar inte att du runkar till porr?
    Hon tyckte inte om det för 25 år sedan. Jag vet inte vad hon tycker nu, hon har blivit betydligt mer sexliberal nu jämfört med när hon var ung. Men jag frågar inte henne vad hon tycker, och hon frågar inte mig om jag kollar porr. Lugnt o fint för båda. Solig Men skulle hon fråga mig skulle jag inte ljuga - tror jag.

Men iofs är det extremt sällsynt att jag runkar till porr, händer några gånger om året. Men jag kollar porr betydligt oftare. Passar på när jag är ensam hemma. Och hon får garanterat inte mindre sex för att jag kollar porr... Båda nöjda på den fronten alltså.. Glad

Men såklart inser jag att många har problem med det. Jag inser att många har fastnat i ett överdrivet porrkollande som faktiskt påverkar deras sexliv. Så jag höjer inte porr till skyarna - men jag tycker det handlar om individens frihet som ingen myndighet ska ha rätt att lägga sig i.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-19 19:27:11 följande:
    Jamen vad bra för er. Chansen är ju då stor att hon onanerar till porr ett par ggr per vecka också.
    Har ingen aning faktiskt. Men om hon gör det är det hennes grej och inget jag har några synpunkter på. Hon kanske är lite intresserad av tjejsex eller lite tuffare sex än vad hon får av mig. Kul för henne då att hon iaf får titta på det och fantisera.. Solig

Det är nog så allmänt att den som tycker om att kolla porr också accepterar att partnern gör det. Då förstår man grejen med det och att det inte är en konkurrent till det riktiga sexet. Men det där går inte att förklara för någon som själv inte är intresserad av att se på porr.
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2016-10-20 11:54:05 följande:
    Fast OM det vore så att hon tände på tjejer, eller tuffare sex, skulle du då inte uppleva att det vore tråkigt om hon höll det för sig själv?! Tycker du alltså att det är hennes grej och att du liksom inte bryr dig?
    Det beslutet är inte mitt. Jag skulle gärna vilja att hon delade med sig. Men jag är inte intresserad av att pressa henne på sånt som hon inte vill dela med sig av.
    (Men att min fru skulle dela med sig av såna fantasier finns inte på kartan, men det har ju mer med hennes personlighet att göra.) Vårt förhållande är inte som ert tyvärr. Glad
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2016-10-20 12:18:56 följande:
    Jag har reagerat på samma sak många gånger. Jag vill veta vad min partner tänder på och känner... Men många tycker uppenbarligen att sexet är något privat. En gåta för mig.
    Det finns flera viktiga orsaker till att många vill ha en privat sfär.
    Vissa fantasier kan vara sånt som min partner inte vill uppfylla - men som andra skulle kunna uppfylla. Om man berättar det kommer resultatet att bli att min partner kommer att känna sig otillräcklig och kanske bli ledsen över att inte räcka till. (Tex. avsugning, analt mm.)

Vissa fantasier kan vara så frånstötande för partnern att man själv inte vill visa fram dom - effekten skulle bli att min partner tycker jag är äcklig eller onormal. (Tex sex med samma kön)

• Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-20 12:49:35 följande:
    Men det kanske beror lika mycket på din personlighet då? Fast hon kanske inte har så många tankar om det heller.
    Se ovanstående inlägg.. Samma svar.
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2016-10-20 12:58:15 följande:
    ...............

Jag skulle inte vilja att min partner skulle undanhålla mig saker han tänder på. Det är min inställning.
    .......
    Det perfekta skulle förstås vara att det fungerade precis så - men av orsaker jag nämner i inlägg #238 kan man konstatera att verkligheten inte är så enkel för dom flesta. Dessutom är det viktigt att sexuella önskningar som inte uppfylls inte övergår till "tjat". T.ex. skulle aldrig min fru ta utlösningen i munnen - men vad vinner jag på att ta upp att jag tycker om att se det på film? Hon skulle ju bara reagera negativt och ta det som kritik. Ser jag en eventuell vinst med att berätta om mina fantasier gör jag det - bedömer jag att hon kan reagera negativt får det bli min lilla hemlighet. Jag förmodar att nästan alla hanterar det på det sättet?

Jag skulle inte tro att speciellt många är totalt öppna med sina sexfantasier - det funkar nog bara för ytterst få. För dom flesta skulle det bara medföra onödiga konflikter.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2016-10-20 13:44:21 följande:
    Jag tror att ganska många är öppna med sina fantasier, förutom de som har förbjudna sådana. Om man nu öppet kan prata om att man använder porr måste man ju också kunna säga vad man gillar? Eller gör man alltid bedömningen om vad man tror att ens partner ska tänka om det?

...........
    Kan bara svara för mig själv - det självklara svaret är att jag alltid gör den bedömningen för att inte orsaka onödiga konflikter. Jag trodde att alla fungerade så? Om man inte är ute efter att skapa konflikter eller är psykopat.
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2016-10-20 14:35:29 följande:
    Fast om du tycker att det perfekta är att man kan dela sina fantasier undrar jag varför du har inställningen att din frus eventuellta sexuella fantasier är hennes ensak.

Jag har inga sexfantasier. Har inte haft det tidigare heller, utan jag har fokuserat på det sexliv som vi faktiskt har och har haft. Förstår inte att sexlivet, för många, handlar så väldigt lite om vad man kan utveckla som par och istället blir något man har för sig själv.

För många är sexualiteten så privat och jag har förstått att många tycker om att ägna tid åt sexuell längtan helt för sig själv.
    Självklart vill jag att min fru ska dela med sig av sina sexuella fantasier - dom fantasier hon vill dela med mig - men OM hon vill ha fantasierna för sig själv så respekterar jag det. Vi har nog egentligen precis samma mål - att man så långt som möjligt ska dela sina fantasier för att utveckla sexet. Men det jag vill framhålla är att många fantasier vinner inte på att delas. Och då är det bäst att hålla dom för sig själv. För dig som inte har några sexfantasier blir det knappast ett problem. Men för en galen sexhjärna som min är det viktigt att bara framlägga dom fantasier  jag bedömer att min fru kan acceptera. För längesen kollade jag mycket på porr med shemales t.ex. Har fantiserat en del om att suga av en man också. Jag har lekt själv med en dildo i rumpan också - men jag vet att min fru kopplar ihop det med bögar. Skulle knappast tro att det skulle medföra nåt positivt att berätta om dom fantasierna eller händelserna. Jag har lite koll på var hennes gränser går.. Det skulle vara förödande för vårt förhållande om jag berättat vissa saker. (Eller rättare sagt - vi skulle inte längre ha något förhållande.)

Vi ser det på olika sätt beroende på att våra fantasier ser olika ut - helt naturligt.
Svar på tråden Hur ska vi förhålla oss till porr?