• Anonym (Arg)

Varannan vecka - hur överlever man ens?

Det är skilsmässa på gång. Själva den grejen känns ok, det fixar jag. Men så kommer tankarna på de där veckorna då barnen ska vara hos pappan och det känns som jag knappt kan andas. Hur fan är det meningen att man ska missa hälften av barnens liv och bara sitta rakt uppochner och tycka att det är ok? Hur kommer det bli liksom? Finns det något positivt över huvud taget? Mitt hjärta går i miljarder bitar när jag tänker på att inte få träffa dem varje dag och jag vet inte hur jag ska tänka för att försöka lära mig att acceptera detta, för att undvika denna fruktansvärda ångest och panik som kommer krypande så fort mannen kommer lite närmare att hitta nytt boende. Nån som har nåt vettigt att säga som kan hjälpa?

• Svar på tråden Varannan vecka - hur överlever man ens?
  • Seven Costanza
    ostpaj skrev 2016-09-24 22:58:49 följande:

Han är sån. Han kom hem en dag, sa "jag flyttar" och drog ut tv-sladden. Det är det viktigaste i hans liv, som är prio ett, som MÅSTE med. Ungarna ser han var 14e dag. Kanske. Han frågar sällan hur de mår. Ibland skickar han ett sms och frågar vad de gör. När han kommer och hälsar på blir jag mest bara arg. Dottern blir jätteglad av att se honom och vill gå gunga med honom. "Nää.. jag orkar inte" säger han, sätter sig ned med kaffe och cigg och kollar blocket. Efter tjugo minuter åker han hem. Jag känner att han inte behöver komma över huvud taget. Det finns sådana karlar.

Oj, så sorgligt det låter. Beklagar.
  • ostpaj
    Seven Costanza skrev 2016-09-24 23:06:05 följande:
    Oj, så sorgligt det låter. Beklagar.

Varje gång han är här på sina snabbvisiter säger jäntan, 3 är, "jag vill följa med dig hem!" Och han säger alltid, alltid ALLTID "nej det går inte nu för att... *valfri ursäkt* eller "nej det går inte JUST idag för att *ngt påhittat* Det gör så ont i mig att se henne ledsen. Han ser inte henne efteråt, efter gång efter gång smält igen dörren i ansiktet på henne.
  • Felizia

Om det kan vara till hjälp, ts, så missar du inte "halva barnens liv". På nätterna sover vi (förhoppningsvis...) och dagtid är det jobb, dagis, skola etc. Så det är ett par timmar drygt på vardagar varannan vecka + helg. Inte "halva deras liv". Och dessutom flyttar de ut runt 19-22 års ålder och kan då emigrera till Australien eller möjligen komma på söndagsmiddag då och då. Så kanske det får lite mer proportioner. Vad ska man annats tänka..?

• Kim Possible
    ostpaj skrev 2016-09-24 22:58:49 följande:

Han är sån. Han kom hem en dag, sa "jag flyttar" och drog ut tv-sladden. Det är det viktigaste i hans liv, som är prio ett, som MÅSTE med. Ungarna ser han var 14e dag. Kanske. Han frågar sällan hur de mår. Ibland skickar han ett sms och frågar vad de gör. När han kommer och hälsar på blir jag mest bara arg. Dottern blir jätteglad av att se honom och vill gå gunga med honom. "Nää.. jag orkar inte" säger han, sätter sig ned med kaffe och cigg och kollar blocket. Efter tjugo minuter åker han hem. Jag känner att han inte behöver komma över huvud taget. Det finns sådana karlar.

ostpaj skrev 2016-09-24 23:11:47 följande:

Varje gång han är här på sina snabbvisiter säger jäntan, 3 är, "jag vill följa med dig hem!" Och han säger alltid, alltid ALLTID "nej det går inte nu för att... *valfri ursäkt* eller "nej det går inte JUST idag för att *ngt påhittat* Det gör så ont i mig att se henne ledsen. Han ser inte henne efteråt, efter gång efter gång smält igen dörren i ansiktet på henne.

Allvarligt, och förlåt Ts för OT, men hur kommer det sig att du skaffade två barn ned någon som inte ville ha barn?! Det där är ju så tragiskt så man blir grinfärdig.
  • Anonym (Lycka till)

Även om det inte känns så nu, så finns det faktiskt positiva delar för både sig och barnen.

Den egentid du får kan du använda till mycket. Både hobbies och vänner och att förbereda för veckan som barnen ska vara hos dig. Det betyder att när de väl är där kan du satsa mer på kvalitetstid.

Har du möjlighet till flextid? I så fall kan du jobba längre när barnen är borta och sem ha kortare dagar när de är hos dig.

Du kommer att vänja dig och säkerligen hotta rutiner som du trivs med!

• Seven Costanza

Usch så ledsamt - var han lika ointresserad redan när ni väntade barnet och bodde ihop om jag får fråga? Det måste ju vara värsta mardrömmen med att separera, att man inte kan påverka hur den andra ska vara som förälder men samtidigt är man där och ser hur sårade barnen blir av en förälder som inte bryr sig. Jag antar att du försökt prata med honom men att han inte tycker det finns nåt problem.
  • ostpaj
    Kim Possible skrev 2016-09-25 00:43:03 följande:
    Allvarligt, och förlåt Ts för OT, men hur kommer det sig att du skaffade två barn ned någon som inte ville ha barn?! Det där är ju så tragiskt så man blir grinfärdig.

Jag blev tårögd när jag skrev det där igår kväll. Han har alltid tyckt om barn. Han är jätterolig och bra med barn. Det är ansvar han inte kan ta. Han vill bara vara den roliga lekfarbrorn. Det har jag insett nu. Han vill komma och leka när han orkar, när det passar honom. Ofta med ngn liten present också. Ofta godis. Allt för att bli omtyckt för ett skitbeteende. Han vet hur man hjärntvättar.
  • Seven Costanza
    ostpaj skrev 2016-09-25 08:42:56 följande:

Jag blev tårögd när jag skrev det där igår kväll. Han har alltid tyckt om barn. Han är jätterolig och bra med barn. Det är ansvar han inte kan ta. Han vill bara vara den roliga lekfarbrorn. Det har jag insett nu. Han vill komma och leka när han orkar, när det passar honom. Ofta med ngn liten present också. Ofta godis. Allt för att bli omtyckt för ett skitbeteende. Han vet hur man hjärntvättar.

Var han väldigt ung när han blev pappa eller har han någon sorts diagnos? Märkligt beteende.
  • ostpaj
    Seven Costanza skrev 2016-09-25 08:49:48 följande:
    Var han väldigt ung när han blev pappa eller har han någon sorts diagnos? Märkligt beteende.

Tror han har ngn diagnos. Psykopat/bipolär. Något är det. Oerhört manipulativ. Först planerar vi barn tillsammans, PLANERAR, sen vill han göra dna test att han är pappa? Jag kunde vara hos kompisar och dricka kaffe mitt på dagen, med hennes barn hemma. Då säger han att jag är där och knullar med killar på hennes soffa. Handlar mat på affären och får frågan om det var skönt. "Om det var värt det". ??? Sjuk människa som kliver över lik. Det viktigaste i livet är han själv. Skitsamma. Det hörde inte hit :) sorry ts! :)
  • stor grön drake

Jag jobbade skifte när vi gick isär, så de veckor jag var barnfri tog jag extra pass, dvs dag+kväll för att byta bort om jag fick kvällar på barnveckan. Jobbade som en dåre. Det gick i ett, ena veckan barn, andra veckan galet mycket jobb. Iom att jag jobbar varannan vecka kväll skulle jag inte träffa mina barn mer än någon timme i veckan även om de var hemma

• Anonym (Också arg)

Det skulle kunna ha varit jag som skrev detta TS! Och är också arg, fruktansvärt arg, för att jag först gick med på att flytta dit han ville och kort därefter så vill han inte leva med mig längre.....fy fan.

• Anonym (Swbu)

Känner igen mig! min sambo kom hem från en resa i sommar och ville separera. vi Har precis börjat med varannan vecka livet, han är en fin pappa men mitt hjärta brister när min lilla säger ?jag saknar dig när jag är hos pappa? eller ? jag vill inte åka till pappa? 
    jag säger ju såklart till henne på ett glatt sätt att - det blir roligt att få vara med pappa nu, han saknar ju dig osv?.
    vet att det är viktigt att barnen får tid med båda föråldrarna men gör såå ont i mig att vara utan henne och jag gråter floder vid tanken att hon kanske är ledsen och gråter efter mig när hon är där 

Svar på tråden Varannan vecka - hur överlever man ens?