• pseudonym1

Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?

Jag och min sambo skrev för långt över ett år sen på ett köp-avtal på ett hus, 50% ägande/man. Vi la i samband med det in en handpenning på lika mkt.
    Nu ska vi eventuellt gå isär och är oense om hur vi ska göra med huset som gått upp REJÄLT i värde. 
    Jag anser att vi ska sälja huset alternativt att han löser ut mig med hälften av vad huset gått upp. 
    Han anser att han ska ta över hela huset/kontraktet, dvs jag ska lämna utan att ta del av den värdeökning som varit under tiden vi båda ägt huset på pappret.

Ett hus/bostad som man köpt ihop men som ingen ännu flyttat in i... Räknas det som samboegendom eller ska man mer grotta ner sig i lagen om samäganderätten?
  • Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?
  • Kvinna30plus
    pseudonym1 skrev 2016-09-23 11:43:44 följande:
    Jag och min sambo skrev för långt över ett år sen på ett köp-avtal på ett hus, 50% ägande/man. Vi la i samband med det in en handpenning på lika mkt.
    Nu ska vi eventuellt gå isär och är oense om hur vi ska göra med huset som gått upp REJÄLT i värde. 
    Jag anser att vi ska sälja huset alternativt att han löser ut mig med hälften av vad huset gått upp. 
    Han anser att han ska ta över hela huset/kontraktet, dvs jag ska lämna utan att ta del av den värdeökning som varit under tiden vi båda ägt huset på pappret.

Ett hus/bostad som man köpt ihop men som ingen ännu flyttat in i... Räknas det som samboegendom eller ska man mer grotta ner sig i lagen om samäganderätten?
    Äger ni 50% vardera, så äger ni ju 50% vardera av fastighetens värde och är lagfarna ägare 50%. Det har inget med samboegendom att göra. Du har därmed rätt till 50% av fastighetens värde antingen att han köper ut dig eller att ni säljer. Ta minst två olika mäklare som gör var sin marknadsvärdering om ni väljer att inte sälja på öppna marknaden.  
  • Nyfikna72

Fast man får ju göra skillnad på lagfaren ägare och att dela på ett lån. Det har ju dock inget att göra med vad du har rätt till, det räcker ju att nu köpt det ihop för avsikt att bo där ihop. Sen att ni inte flyttat in gör ingen skillnad.

• pseudonym1

Ok. Lite trög här.. E det alltså samma förfarande vid ett köpkontrakt där ingen flyttat in där en vill sälja/bli utlöst som att man hade bott där?
    Vi kan inte sälja kontraktet vidare utan beslutar vi oss för att sälja måste vi ta lagfarten, lån osv och sen ändra lagfarten till nya ägarna.

Han tycker på riktigt att jag ska gå därifrån utan att ta del av ngt av vad huset gått upp i värde under tiden det byggts och vi stått på avtalet med hänvisning till att han vill bo där (jag kommer inte att ha råd att ta hela själv).
    Finns ju inget som säger att han inte säljer några mån efter att han flyttat in om jag går med på att backa helt... O även om han inte skulle sälja direkt tycker jag inte det känns rätt. Vi gick in i en affär tillsammans som nu idag visade sig va bra liksom!

• Nykär15

Ta in en jurist tycker jag, klart värt de pengarna och inte ska du släppa huset som ni både köpt, han kommer ju få den eventuella vinsten sen om han säljer så ge inte bort den. 

• MiniQ

Låter som att han försöker tjäna sig en hacka på din bekostnad..

Du har rätt till att bli utköpt till husets värde den dagen värdering görs. Att ni inte har flyttat in spelar ingen roll.

• pseudonym1

Har bokat tid hos jurist om 2 veckor men hon va osäker på om det räknades som samboegendom då vi inte än flyttat in eller om det va samägandettslagen som skulle tillämpas...

Oavsett om han bor kvar eller säljer direkt om jag backar så känner jag att vi gör ju en bodelning här, baserat på vad huset är värt just nu när vi går isär. Så skulle man ju gjort om vi bott i huset.
    Jag har oxå inverterat i arbete gällande tillval, tankar, möten osv och huset har gått upp så mkt. Förstår inte varför han anser att jag bara ska gå ur allt o han tar allt ????

• Kjell2
    pseudonym1 skrev 2016-09-23 13:12:58 följande:

Har bokat tid hos jurist om 2 veckor men hon va osäker på om det räknades som samboegendom då vi inte än flyttat in eller om det va samägandettslagen som skulle tillämpas...

Oavsett om han bor kvar eller säljer direkt om jag backar så känner jag att vi gör ju en bodelning här, baserat på vad huset är värt just nu när vi går isär. Så skulle man ju gjort om vi bott i huset.
    Jag har oxå inverterat i arbete gällande tillval, tankar, möten osv och huset har gått upp så mkt. Förstår inte varför han anser att jag bara ska gå ur allt o han tar allt ????

Båda lagarna gäller men då ni äger 50/50 så spelar inte sambolagen någon roll vad det gäller bodelningen av bostaden.

Han ska lösa ut dig till marknadsvärdet. Du kan alltid vägra annan lösning och istället sälja.

Klart han vill att du bara lämnar. Det är mycket fördelaktigt för honom och kanske ända möjligheten för honom att bo kvar..

• pseudonym1

Tack för era svar!
    Vi har båda velat bo där men eftersom hand den enda av oss som har ekonomisk möjlighet att ta det helt själv så vill jag ju såklart att han ska göra det. Men inte på bekostnad av att jag inte får ngt... Han har ingen känslomässig anknytning till huset än så så snäll känner jag inte att jag behöver va.

• pseudonym1

Måste fråga en grej till rent moraliskt...
    Han e på mig med att jag är en hemsk människa som "vill att han ska betala mig pengar" som han uttrycker det.

Jag vet själv vad jag tycker egentligen men vill ändå ha andras input (även om jag läser här vad ni skriver hur det funkar juridiskt).

Vi köpte huset gemensamt o tänkte/ville bo där tillsammans. Vi har Böda gjort inredningsvalen och ofta åkte förbi och följt bygget, planerat inredning och sparat en bra peng för att köpa möbler osv.
    Nu föll vi på mållinjen och det blir inget gemensamt liv där. Han tycker alltså att det mest moraliska är att jag går därifrån utan att få ngt med mig pga att han är den av oss två som ensam klarar av att köpa huset o han vill bo där...
    Så bara för att han har råd att ta det själv o inte jag samt hand önskan om att bo där så ska jag sluta med ingenting...
    Han målar verkligen upp mig som en hemsk golddigger o jag rycker han tänker fel men blir ändå påverkad av vad han säger :(

• Isola747

Låt honom inte manipulera dig! SJÄLVKLART ska du inte gå ifrån utan någonting!

Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?