Inlägg från: pseudonym1 |Visa alla inlägg
  • pseudonym1

Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?

Jag och min sambo skrev för långt över ett år sen på ett köp-avtal på ett hus, 50% ägande/man. Vi la i samband med det in en handpenning på lika mkt.
    Nu ska vi eventuellt gå isär och är oense om hur vi ska göra med huset som gått upp REJÄLT i värde. 
    Jag anser att vi ska sälja huset alternativt att han löser ut mig med hälften av vad huset gått upp. 
    Han anser att han ska ta över hela huset/kontraktet, dvs jag ska lämna utan att ta del av den värdeökning som varit under tiden vi båda ägt huset på pappret.

Ett hus/bostad som man köpt ihop men som ingen ännu flyttat in i... Räknas det som samboegendom eller ska man mer grotta ner sig i lagen om samäganderätten?
  • Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?
  • pseudonym1

Ok. Lite trög här.. E det alltså samma förfarande vid ett köpkontrakt där ingen flyttat in där en vill sälja/bli utlöst som att man hade bott där?
    Vi kan inte sälja kontraktet vidare utan beslutar vi oss för att sälja måste vi ta lagfarten, lån osv och sen ändra lagfarten till nya ägarna.

Han tycker på riktigt att jag ska gå därifrån utan att ta del av ngt av vad huset gått upp i värde under tiden det byggts och vi stått på avtalet med hänvisning till att han vill bo där (jag kommer inte att ha råd att ta hela själv).
    Finns ju inget som säger att han inte säljer några mån efter att han flyttat in om jag går med på att backa helt... O även om han inte skulle sälja direkt tycker jag inte det känns rätt. Vi gick in i en affär tillsammans som nu idag visade sig va bra liksom!

• pseudonym1

Har bokat tid hos jurist om 2 veckor men hon va osäker på om det räknades som samboegendom då vi inte än flyttat in eller om det va samägandettslagen som skulle tillämpas...

Oavsett om han bor kvar eller säljer direkt om jag backar så känner jag att vi gör ju en bodelning här, baserat på vad huset är värt just nu när vi går isär. Så skulle man ju gjort om vi bott i huset.
    Jag har oxå inverterat i arbete gällande tillval, tankar, möten osv och huset har gått upp så mkt. Förstår inte varför han anser att jag bara ska gå ur allt o han tar allt ????

• pseudonym1

Tack för era svar!
    Vi har båda velat bo där men eftersom hand den enda av oss som har ekonomisk möjlighet att ta det helt själv så vill jag ju såklart att han ska göra det. Men inte på bekostnad av att jag inte får ngt... Han har ingen känslomässig anknytning till huset än så så snäll känner jag inte att jag behöver va.

• pseudonym1

Måste fråga en grej till rent moraliskt...
    Han e på mig med att jag är en hemsk människa som "vill att han ska betala mig pengar" som han uttrycker det.

Jag vet själv vad jag tycker egentligen men vill ändå ha andras input (även om jag läser här vad ni skriver hur det funkar juridiskt).

Vi köpte huset gemensamt o tänkte/ville bo där tillsammans. Vi har Böda gjort inredningsvalen och ofta åkte förbi och följt bygget, planerat inredning och sparat en bra peng för att köpa möbler osv.
    Nu föll vi på mållinjen och det blir inget gemensamt liv där. Han tycker alltså att det mest moraliska är att jag går därifrån utan att få ngt med mig pga att han är den av oss två som ensam klarar av att köpa huset o han vill bo där...
    Så bara för att han har råd att ta det själv o inte jag samt hand önskan om att bo där så ska jag sluta med ingenting...
    Han målar verkligen upp mig som en hemsk golddigger o jag rycker han tänker fel men blir ändå påverkad av vad han säger :(

• pseudonym1

Tack..!
    Jag tycker ju själv så och tycker egentligen att det här är ett rätt enkelt case. Lös ut eller sälj liksom... Men man blir påverkad när nån man levt ihop med säger massa såna saker o tycker väldoft synd om sig själv

• pseudonym1

Nä, nu jävlar försvann mitt dåliga samvete (som jag egentligen inte ska ha).
    Kom hem o han började forcerat prata pengar o rabbla skit. ALLA han pratat med tycker jag gör fel o r man frågar närmare kan han inte riktigt specificera vilka "alla" är...

Han säger nu att planen är att när vi köpt det ska han se till att motsätta sig försäljning. Så när jag går till en bodelningsförättare ska han låta bli att svara och inte komma på bokade möten. Även delgivningsmännen ska han hålla sig ifrån när det blir aktuellt.

Han kommer kräva en hyresrätt av köparen vilket kommer försvåra försäljningen och se till att vårt hus kommer ut på marknaden flera ggr men sen ändra dig så att det blir "torsk" på marknaden. När nån sen kommer o ger ett skambud så har vi värdet på huset o då finns inget kvar att lösa ut mig med o han köper det själv.

En tvist om man håller sig undan o inte kommer på tingsrättsförhandlingar osv kan ta upp till 2 år säger han och sitter o räknar på advokatkostnader med kontentan att det är lika bra jag ger mig för det kommer inte bli ngt kvar sen ändå.

Ett hus har sålts, likadant som vårt... 2 mille över vad vi köpte för gick det för...
    Har som sagt bokat tid till jurist men kan han hålla på så här under en längre tid? Om en vill sälja/bli utlöst, kan man verkligen försena processen så?

• pseudonym1

Kvinna30plus:
    Huset är ju bara "köpt" på pappret i form av ett köp-avtal där vi skrivit på gällande ett ägande på 50-50 den dagen vi tillträde.
    I samband med det la vi oxå en handpenning dom vi delade på.

Så huset är ju "köpt" i form av ett avtal med entreprenören som bygger huset men vi köper ju det "på riktigt" samma dag som vi tillträder.
    Dom som sålde det andra huset har sålt till ett par nya ägare men måste samma dag det är tillträde betala entreprenören köpesumman samt ta lagfarten. Typ samma dag för de över lagfarten till de som de sålt till samt löser tillbaka lån osv iom att de får betalt av de som köpt av dem. Man kan (i det här projektet iaf) inte sälja vidare själva kontraktet utan måste ta objektet först om så bara för en dag. Så vi har ju köpt huset men samtidigt blir det ju köpt på riktigt den dagen vi tillträder

Med andra led kan han bråka o strula om det här vid en tvångsförvaltning alltså...
    Har man inte rätt att själv köpa vid tvångsförvaltning om det går ut på auktion?
    Isf kan det ju ha gått ner i värde (en auktion ger väl inte lika mkt som en vanlig försäljning med mäklare/hemnet o budgivnlng) o då går han in o lägger ett bud på sitt egna bud typ. O så har han vunnit. Ok, ingen vinst eftersom han kanske då köpte det för vad vi köpte men han får det i sin besittning och sen kan han bo där eller sälja på vanligt vis ????

Känns som att man kan strida o sen sluta med noll trots att man vet att huset e värt runt 2 miljoner mer just nu än när vi köpte.

• pseudonym1
    Nyfikna72 skrev 2016-09-24 11:57:25 följande:

Rörigt värre det här, till att börja med äger ni inget hus förrän ni står på lagfarten, ett köpekontrakt på ett framtida bygge är inget bevis på att ni äger ett hus utan bara en garanti att ni kan och ämnar gå vidare med köpet. Det finns inget värde i ett sådant som ni kan dela på.

Jag vet att det är rörigt, svårt o förklara :)
    Ingen av oss äger ngt hus än som du skriver då vi inte än betalat mer ön handpenningen för huset. Resten ska betalas vid tillträde.

Det vi "äger" är ett kontrakt på att huset är vårt den dagen vi tillträder.
    I området har det sålts ett hus av dom som snart står klara. Där kommer de som tecknat huset att först ta över lagfart, ta lån osv och betala till byggentreprenören. Samma dag byter de lagfart till dom som köpt huset av dom och betalas således tillbaka lånen direkt till banken. I den affären (dvs ägt huset på riktigt i en dag) har de som va innehavare av köptesvtalet från början gjort en vinst på 2 mille (minus skatt osv).

Så jag o min sambo måste alltså ta över huset och åtminstone äga det på riktigt en dag, sen kan vi låta det gå vidare om vi säljer.
    Då vi inte längre ska va tillsammans är det så jag vill göra/att han löser ut mig efter att vi äger huset på riktigt. Och det är där vi är oense.

Han vill ta över helt själv och bo kvar där (säger han) och tar då ett hus somr värderat ca 2 mille över vad vi tecknade det för.
    Alternativt säljer han det efter att han tagit över det (om jag drar mig ur helt då) och tar hela den vi sten själv.
    Kan inte förklara bättre...
  • pseudonym1

Huset är helt nytt, nyproduktion.

Avtalet är skrivet så att vi förlorar handpenningen samt kan bli stämda för avtalsbrott om vi inte tillträder. Entreprenören kan då sälja huset vidare och om det då uppstår en förlust blir vi skyldiga att betala mellanskillnaden. Vi har pratat med entreprenören om att dra oss ur och de har rekommenderat oss att köpa det och sen sälja på vanligt vis så attvi i te förlorar handpenning osv. Så att inte köpa det är egentligen inget alternativ.

Alternativet är då att jag drar mig ur o låter honom få det (med vetskap om att han kan gå o sälja det samma dag han tar det för 2 mille mer ön när vi gav oss i i affären).
    Det här är ngt jag sett fram emot o längtar efter i 1 1/2 år samt lagt ner tid och arbete på.
    Vi gjorde en gemensam affär o bara för att vi nu inte ska leva ihop så ser jag ingen anledning till att bara dra mig ur när Jagger vad huset är värt. Så mitt förslag är att vi tar det (som vi måste göra) och sen gemensamt säljer det o delar vinsten 50/50.
    O om det är livsviktigt för honom att bo där så får han lösa ut mig och bo kvar (han sitter då som ägare till ett hus med hälften av vår gemensamma vinst i huset).
    Enkel lösning om jag får säga mitt men nu blir det ju komplicerat eftersom han vägrar båda delarna.

Anta att jag bara drar mig ur... Han tar över hela och en mån senare ser jag huset gå för runt 2 mille över vad vi la... Han skrattar hela vägen till banken o jag sitter där med lång näsa. Det känns inte bra!

Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?