Nyfikna72 skrev 2016-09-24 11:57:25 följande:
Rörigt värre det här, till att börja med äger ni inget hus förrän ni står på lagfarten, ett köpekontrakt på ett framtida bygge är inget bevis på att ni äger ett hus utan bara en garanti att ni kan och ämnar gå vidare med köpet. Det finns inget värde i ett sådant som ni kan dela på.
Jag vet att det är rörigt, svårt o förklara :)
Ingen av oss äger ngt hus än som du skriver då vi inte än betalat mer ön handpenningen för huset. Resten ska betalas vid tillträde.
Det vi "äger" är ett kontrakt på att huset är vårt den dagen vi tillträder.
I området har det sålts ett hus av dom som snart står klara. Där kommer de som tecknat huset att först ta över lagfart, ta lån osv och betala till byggentreprenören. Samma dag byter de lagfart till dom som köpt huset av dom och betalas således tillbaka lånen direkt till banken. I den affären (dvs ägt huset på riktigt i en dag) har de som va innehavare av köptesvtalet från början gjort en vinst på 2 mille (minus skatt osv).
Så jag o min sambo måste alltså ta över huset och åtminstone äga det på riktigt en dag, sen kan vi låta det gå vidare om vi säljer.
Då vi inte längre ska va tillsammans är det så jag vill göra/att han löser ut mig efter att vi äger huset på riktigt. Och det är där vi är oense.
Han vill ta över helt själv och bo kvar där (säger han) och tar då ett hus somr värderat ca 2 mille över vad vi tecknade det för.
Alternativt säljer han det efter att han tagit över det (om jag drar mig ur helt då) och tar hela den vi sten själv.
Kan inte förklara bättre...