Tack för din input!:)
Håller med om att allt inte är lika solklart som att vi del facto hade bott där redan.
Rent juridiskt kan jag driva det och där är jag inte orolig över att få fel.
Sen är det som du säger o te säkert att värt går för lika mkt. Däremot såldes det huset i förhand innan visning och bara på ritningarna. Mäklaren som sålde sa att ofta blir det mer när folk faktiskt får gå in och uppleva själva huset. Men vad det blir vet man ju inte förräns man säljer och vill han inte sälja så får man ju ta dit mäklare som får göra en uppskattning.
När man väl fått den ska ju saker räknas bort som vinstskatt, mäklararvode osv och där kommer man fram till en summa.
Vad man sen vill göra med den summan är ju upp till den som vill träda ur.
Han kan likaväl sälja så fort jag skrivit på avtalet till honom om jag skulle göra det. Eller tröttna efter två år och vilja sälja (där kan huset va värt ännu mer o samtidigt mindre).
Jag tycker inte det känns ok att han tar allt och har inledningsvis kommit med diverse olika förslag pga att jag vill att vi Böda ska va nöjda och att han ska kunna ta det om det nu är så viktigt för honom att bo just exakt på dom kvadratmeterna.
Och det är där det blir stopp.
Jag har t ex föreslagit att vi kan komma fram till någon summa med hjälp av en bodelningsförättare och sen skriva ett avtal som säger att han får några år på sig. Då får han tid och får även bo där... Han kontrar med att det går bra men då ska vi skriva ett avtal som säger att den delen ska betalas till mig NÄR han säljer, ingen tidsaspekt alls. Så rent teoretiskt kan han behålla huset i 40 år till o jag står utan. Sett huset kan man utan problem hyra ut för 25-30 tusen/mån och skulle han själv inte vilja bo där hyr han väl ut med en bra vinst/mån ist för att sälja o slipper på så sätt att läsa ut mig.
Jag har bönar o bett om att vi ska gå till en jurist tillsammans och be om hjälp o uträkningar och sen komma fram till en bra lösning för OSS. Han vägrar gå med till nån jurist och kommer bara med alla idéer om hur han ska hålla sig undan bodelningsförättaren, delgivningsmän osv o förhala allt.
Känns som att prata med en vägg o då ger han mig ingen annan väg än att ta den härda juridiska vägen.
Han har om han inte får bo just där pengar för att köpa sig ett annat objekt som få personer har möjlighet att ens köpa om man är två. Det är svårt att tycka synd för honom då i kombo med att han bara är dum och elak just nu.
Känner att jag måste ta reda på den juridiska biten, köra på och sen får jag se hur vi delar upp på det och villa alternativ som finns för att vi båda ska bli nöjda.
Jag hade i te räknat med dom pengarna nej men nu har det blivit som det blivit mellan oss och jag har faktiskt gjort en affär (även om den inte är fullgjord än) med både arbete, känslor och tid inverterat. Hade vi inte tecknat det huset hade jag kanske investerat i ngt annat som hade ev ökat i värde under de 1 1/2 året som jag ist stått o väntat på huset. Hade vi i te träffats hade kanske han träffat nån annan och köpt ngt helt annat med henne...
Finns alltid mkt "om" i såna här situationer och det är väl där juridiken kommer in om man inte är överens antar jag...