• pseudonym1

Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?

Jag och min sambo skrev för långt över ett år sen på ett köp-avtal på ett hus, 50% ägande/man. Vi la i samband med det in en handpenning på lika mkt.
    Nu ska vi eventuellt gå isär och är oense om hur vi ska göra med huset som gått upp REJÄLT i värde. 
    Jag anser att vi ska sälja huset alternativt att han löser ut mig med hälften av vad huset gått upp. 
    Han anser att han ska ta över hela huset/kontraktet, dvs jag ska lämna utan att ta del av den värdeökning som varit under tiden vi båda ägt huset på pappret.

Ett hus/bostad som man köpt ihop men som ingen ännu flyttat in i... Räknas det som samboegendom eller ska man mer grotta ner sig i lagen om samäganderätten?
  • Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?
  • Ego Lovers
    pseudonym1 skrev 2016-09-23 19:29:23 följande:

Nä, nu jävlar försvann mitt dåliga samvete (som jag egentligen inte ska ha).
    Kom hem o han började forcerat prata pengar o rabbla skit. ALLA han pratat med tycker jag gör fel o r man frågar närmare kan han inte riktigt specificera vilka "alla" är...

Han säger nu att planen är att när vi köpt det ska han se till att motsätta sig försäljning. Så när jag går till en bodelningsförättare ska han låta bli att svara och inte komma på bokade möten. Även delgivningsmännen ska han hålla sig ifrån när det blir aktuellt.

Han kommer kräva en hyresrätt av köparen vilket kommer försvåra försäljningen och se till att vårt hus kommer ut på marknaden flera ggr men sen ändra dig så att det blir "torsk" på marknaden. När nån sen kommer o ger ett skambud så har vi värdet på huset o då finns inget kvar att lösa ut mig med o han köper det själv.

En tvist om man håller sig undan o inte kommer på tingsrättsförhandlingar osv kan ta upp till 2 år säger han och sitter o räknar på advokatkostnader med kontentan att det är lika bra jag ger mig för det kommer inte bli ngt kvar sen ändå.

Ett hus har sålts, likadant som vårt... 2 mille över vad vi köpte för gick det för...
    Har som sagt bokat tid till jurist men kan han hålla på så här under en längre tid? Om en vill sälja/bli utlöst, kan man verkligen försena processen så?

Att han ska hålla på för att få köpa det själv gäller ju att du som köpare är villig att sälja det till honom annars går det till tvångsförsäljning och då bestämmer en förvaltare vem som får köpa huset och då kan ni båda gå i förlust och han förlorar huset också. Varför nöjer du dig inte med handpenningen du betalat, då har du iaf inte förlorat något på det hela. Att huset gått upp med två miljoner är fiktivt och är inte säkert att det går för det vid en försäljning. Här byggdes nya hus i 3,5 miljoner klassen och när folk inte flyttade in utan sålde dom innan så fick de bara 3 miljoner för dom eftersom inte alla husen var färdigbyggda ännu. Och köpare idag är inte desperata. Kan man få ett färdigt hus där man väljer allt själv för xx miljoner köper man inte grannhuset för två miljoner mer.
  • Noname00
    Valkyria75 skrev 2016-09-24 18:37:37 följande:
    Ja jag har aldrig förstått varför folk börjar bete sig illa bara för att ett förhållande tar slut... Tragiskt... Själv skulle jag aldrig sjunkantill den nivån...

Som sagt, din bästa chans är nog att hålla honom på så gott humör som möjligt, klappa medhårs, och sen se till att han tror att han gjort en bra deal. Och ändå hitta en nivå där du kan känna sig nöjd.

Men försök utgå från att allt utöver att få din handpenning tillbaka är en bonus...

Och kom ihåg, att hålla på att bråka och gå upp i rätten och sånt i flera år, det kan ta mycket energi och kosta mer än det smakar (och då menar jag inte kosta pengar, utan i oro/hälsa), så kämpa inte allt för hårt för pengar. Det är inte det som är viktigast här i livet... Att gå ur situationen välmående, med högt huvud och med gott samvete kan vara värt mycket!
    Att jobba ihop pengar tar också flera år vilket också kan leda till psykisk ohälsa, dessutom tar det mycket energi.
    Pengar är inte allt här i livet men det behövs tyvärr på bostadsmarknaden och man ska köpa något speciellt i storstäderna.

TS har skrivit papper på hälften och även delat alla risker, självklart ska hon strida för sin del om så krävs.
  • pseudonym1

Ego lovers:
    Det du beskriver kan absolut hända. Man kan aldrig veta exakt hur det blir med bostadsaffärer.
    Men... I det här fallet e det rätt så osannolikt att det händer och det baserar jag på läget/området huset är bytt i.
    Storstad (Sthlm) och med ett extremt bra och attraktivt läge.
    När prisuppgifterna släpptes låg de redan då lågt i jämförelse med andra i området och man blev förvånad över att de inte kostade mer.

Sker ett fullständigt bostadsras inom de närmsta ex två åren så ökar ju risken iof.
    Va på banken nyligen och såg till att jag har min lånebild klar och där sa man att det känns i princip riskfritt att låna ut till det här projektet då man räknar med att det området ej kommer att droppa så mkt även om det skulle bli en kraftig nedgång på markerade (som man inte räknar med, särskilt i en storstad).

Har även varit i kontakt med mäklare som säger att de skulle uppskattningsvis göra en värdering på det som grannhuset gick för.
    Alla husen i området såldes/bokades inom en h och det famns flera tusen intressenter kvar på listan.
    Jag känner mig inte orolig över att huset inte säljs eller att det inte går upp.
    Visst behöver det inte gå upp två mille men det kommer att bli en vinst (måste till en total samhällskrash om det skulle gå ner).
    Hade det här legat i en mindre ort hade jag varit extremt mkt mer osäker men det här läget är ett relativt säkert köp.

Vid en tvångsförsäljning kan det bli ett dåligt pris ja vilket leder till att ingen vinst görs men återigen e det inte så sannolikt då området o huset är väldoft attraktivt.

Visst, jag kan nöja mig med att säkra hem min handpenning. Men nu har jag stått i det här projektet i 1 1/2 år och ej investerat i ngt annat (allt annat i stan har oxå gått upp)
    och jag behöver alla kronor jag kan få för att köpa ngt annat till mig o barnen.
    Känns väldigt "kvinnligt" att ge sig i sånt här (jag har flera kompisar som gett sig i bodelningar) och jag ser ingen anledning när jag är så säker på att det ej bli nån förlust.

Anta att jag drar mig ut o får tillbaka min handpenning. Mitt X går o säljer strax efter det och får då oxå tillbaka den samt en eller två (eller mer) miljoner i vinst. Då har jag legat ute med en summa i 1 1/2 år som blev plus-minus-noll och så ser man hur det hade kunnat bli. Det är inte ok enligt mig. Har man gett sig in i ngt gemensamt (även om det ön inte är fullföljt) så ska man oxå dela rättvist.
    Det gäller oxå nedgång.

• pseudonym1

Noname0:
    Lite så resonerar jag oxå. Skulle ta många, många år att spara ihop till det.
    Jag måste bo i närheten pga barnen och pengar behövs då.

Går man in i ngt så tar man hälften av risken eller hälften av möjligheterna var.
    Hade huset totalkrashat och gått ner hade jag varit ansvarig för hälften av värdeminskningen. Det vet man när man skriver på/köper ngt tillsammans med någon.

• a no nym
    pseudonym1 skrev 2016-09-25 07:41:50 följande:

Noname0:

Lite så resonerar jag oxå. Skulle ta många, många år att spara ihop till det.

Jag måste bo i närheten pga barnen och pengar behövs då.

Går man in i ngt så tar man hälften av risken eller hälften av möjligheterna var.

Hade huset totalkrashat och gått ner hade jag varit ansvarig för hälften av värdeminskningen. Det vet man när man skriver på/köper ngt tillsammans med någon.

Det där sista var ju klokt. För inte hade han velat lösa ut dig för handpenningen om husen rasat i värde med 2 milj. Han har ingen rätt på sin sida.
  • Tonårsmamman1
    pseudonym1 skrev 2016-09-24 18:25:47 följande:

Tack för råden!

Ja, det är drygt..:(
    Jag tycker och hade en förhoppning av att vi skulle kunna lösa detta som två vuxna människor och med lite hjälp från nån juridisk kunnig men det är verkligen bom stopp.

Han överöser mig med räknesätt där alla är uträknade till hand fördel och med skrämselsiffror över vad advokater osv kommer kosta oss under de åren han tänkt strida för det här.
    Men mkt är skitsnack och enbart syfte till att trötta ut och skrämma mig till att ge mig o det är jag lite för stark för att köpa och svälja.

Jag får ta hjälp av en jurist inledningsvis o se vad som gäller och agera därefter. Sen får jag agera utefter hur han beter sig och agerar.
    Men bli helt överkörd i det här, det tänker jag inte bli ????

Jag tycker inte att du ska ge dig. Kontakta en jurist, så du har på fötterna. Jag har en känsla av att han medvetet försöker skrämma dig, för att du ska nöja dig med en lägre summa. 

Detta handlar om att det ska bli rättvist i slutändan, inte att han ska känna sig nöjd för att du avstår pengar som rätteligen är dina. Därför ska du kontakta en jurist. 
  • pseudonym1

A no nym:
    Han säger att han aldrig hade krävt mig på halva förlusten om huset rasat... Låter fint men det är lätt att va generös när det inte är i närheten av att va aktuellt.

• pseudonym1

Tonårsmamman1
    Är helt övertygad om att han försöker stämma bort mig med skit-uträkningar.
    Har bokat tid till en jurist nu som får hjälps mig att reda ur begreppen och vad som gäller. Sen kan man lättare argumentera och ta ställning till hur man ska göra.
    Jag hade ju helst sett att vi hade gått dit tillsammans och bett om hjälp vad som blir bäst för OSS men det verkar inte va aktuellt just nu tyvärr :(

• Noname00
    pseudonym1 skrev 2016-09-25 18:33:14 följande:
    A no nym: Han säger att han aldrig hade krävt mig på halva förlusten om huset rasat... Låter fint men det är lätt att va generös när det inte är i närheten av att va aktuellt.
    Varför skulle han ta hela förlsuten själv, om du gått in med hälften, låter som rent skitsnack.
Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?