Inlägg från: Nyfikna72 |Visa alla inlägg
  • Nyfikna72

Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?

Fast man får ju göra skillnad på lagfaren ägare och att dela på ett lån. Det har ju dock inget att göra med vad du har rätt till, det räcker ju att nu köpt det ihop för avsikt att bo där ihop. Sen att ni inte flyttat in gör ingen skillnad.

• Nyfikna72

Rörigt värre det här, till att börja med äger ni inget hus förrän ni står på lagfarten, ett köpekontrakt på ett framtida bygge är inget bevis på att ni äger ett hus utan bara en garanti att ni kan och ämnar gå vidare med köpet. Det finns inget värde i ett sådant som ni kan dela på.

• Nyfikna72

Ni måste ingenting men beroende på hur köpeavtalet är utformat så kan ni förlora handpenningen om ni bryter det. Att gå vidare med köpet låter ju helt befängt om ni nu ska separera för det är ju som gjort för många år av tjafs om allt. Hur surt det än låter så skulle jag se till att få tillbaks din del av handpenningen av han om han nu vill gå vidare med köpet själv.

• Nyfikna72

Jag förstår ju precis hur du tänker.......det är ju en besvärlig situation. Personligen skulle jag be att få tillbaks handpenningen av din sambo, det är ju det minsta han kan ställa upp på iallafall och sen kan du väl bygga nåt eget då och tjäna pengar på? För det låter ju ändå inte som att ekonomin är det största hindret? För det låter ju inte riktigt som varken du eller han har nå problem att driva detta bygget vidare enskilt? Eller har du kalkylerat med risken att han vill jäklas åt andra hållet och drar sig ur helt och lämnar bygget till dig som du måste fullfölja och sälja själv? Att ni båda står på kontraktet inneär ju inte 50% ansvar utan drar sig ena parten ur så blir det 100% ansvar för den andre precis som ett banklån.

Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?