Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?

pseudonym1 skrev 2016-09-23 11:43:44 följande:
    Jag och min sambo skrev för långt över ett år sen på ett köp-avtal på ett hus, 50% ägande/man. Vi la i samband med det in en handpenning på lika mkt.
    Nu ska vi eventuellt gå isär och är oense om hur vi ska göra med huset som gått upp REJÄLT i värde. 
    Jag anser att vi ska sälja huset alternativt att han löser ut mig med hälften av vad huset gått upp. 
    Han anser att han ska ta över hela huset/kontraktet, dvs jag ska lämna utan att ta del av den värdeökning som varit under tiden vi båda ägt huset på pappret.

Ett hus/bostad som man köpt ihop men som ingen ännu flyttat in i... Räknas det som samboegendom eller ska man mer grotta ner sig i lagen om samäganderätten?
    Äger ni 50% vardera, så äger ni ju 50% vardera av fastighetens värde och är lagfarna ägare 50%. Det har inget med samboegendom att göra. Du har därmed rätt till 50% av fastighetens värde antingen att han köper ut dig eller att ni säljer. Ta minst två olika mäklare som gör var sin marknadsvärdering om ni väljer att inte sälja på öppna marknaden.  
  • Kvinna30plus
    pseudonym1 skrev 2016-09-23 19:29:23 följande:

Nä, nu jävlar försvann mitt dåliga samvete (som jag egentligen inte ska ha).

Kom hem o han började forcerat prata pengar o rabbla skit. ALLA han pratat med tycker jag gör fel o r man frågar närmare kan han inte riktigt specificera vilka "alla" är...

Han säger nu att planen är att när vi köpt det ska han se till att motsätta sig försäljning. Så när jag går till en bodelningsförättare ska han låta bli att svara och inte komma på bokade möten. Även delgivningsmännen ska han hålla sig ifrån när det blir aktuellt.

Han kommer kräva en hyresrätt av köparen vilket kommer försvåra försäljningen och se till att vårt hus kommer ut på marknaden flera ggr men sen ändra dig så att det blir "torsk" på marknaden. När nån sen kommer o ger ett skambud så har vi värdet på huset o då finns inget kvar att lösa ut mig med o han köper det själv.

En tvist om man håller sig undan o inte kommer på tingsrättsförhandlingar osv kan ta upp till 2 år säger han och sitter o räknar på advokatkostnader med kontentan att det är lika bra jag ger mig för det kommer inte bli ngt kvar sen ändå.

Ett hus har sålts, likadant som vårt... 2 mille över vad vi köpte för gick det för...

Har som sagt bokat tid till jurist men kan han hålla på så här under en längre tid? Om en vill sälja/bli utlöst, kan man verkligen försena processen så?

Ja det kan ta lång tid att tvinga fram en försäljning. Du ansöker om en tvångsförsäljning hos tingsrätten. Ena stunden säger du att ni köpt huset andra 'när vi köpt huset'?
Svar på tråden Köpavtal på fastighet ingen flyttat in i. Räknas det som samboegendom?