• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • eifospersson

Jag har BF imorgon, ska va inne på förlossningen i Linköping kl 10. Har haft regelbundna värkar ända sen i fredags på dagarna men som har klingat av framåt kvällen, sjukt störande! Barnen sover hos mormor inatt redan så kroppen kanske kan finna ro att sätta igång det själv innan morgondagen : ) Jag känner ju att det är så nära men ändå vill inte dom riktiga värkarna komma igång ordentligt :/

• Madde87

Jag har förvärkar men det har jag haft ett par veckor. Det är så många känslor nu när det närmar sig är skitnervös ena stunden och grymt taggad andra stunden haha. Har också tänkt på ananas idag ;)

• Emma118
    SamsonS skrev 2017-06-02 16:41:40 följande:

Ni som diskuterar igångsättning, detta kanske kan göra er liiite klokare iaf:

Cytotec är en väldigt effektiv metod för igångsättning, men ja, det finns många skräckhistorier. Har dock inte varit med om att något har fått fel pga just cytotec.
    Cytotec används när tappen inte är tillräckligt mogen för något annat tillvägagångssätt, för att mjuka upp,flytta fram tappen och ge sammandragningar. En del går igång på enbart Cytotec medans andra behöver gå vidare med andra metoder.

Ballongkateter används för att man ska öppna sig så pass att man kan ta hål på hinnorna. Men ofta får man Cytotec ändå,efter att ballongen trillat ut för att det ska bli ännu mer gynnsamt att ta hål på hinnorna.

Ta hål på hinnorna gör man när man bedömer att det är en tillräckligt gynnsam status på tappen, och att barnet ligger tillräckligt långt ner för att kunna trycka på ordentligt så man öppnar sig.

Oxytocin är ett värkförstärkande dropp som man ger för att ge värkar. Oftast inte förrän man tagit hål på hinnorna, men i vissa fall innan. Men, är det inte tillräckligt gynnsam status på tappen är risken att man ger värkar som inte gör någon nytta.

Oftast kombinerar man de flesta eller alla tillvägagångssätt under en igångsättning, men det beror ju helt på hur mjuk tappen är och hur öppen man är.

Sen finns det givetvis skillnader beroende på vilket sjukhus man föder på, men såhär gör vi på den förlossningsavdelningen där jag jobbar ??

Tack för förklaringen - jättebra att läsa :)

Väntar med spänning på att se om vi får komma in till förlossningen kl 7 imorgon som inbokat!

Har haft många förvärkar och tryck neråt i helgen, så går med hoppet om att tappen kanske är mer mogen och har flyttat fram sig mer av sig själv nu.

Antar att de gör en koll till av tappen innan de kör igång igångsättningen när vi kommer dit. :)
  • Fru89

Jag har börjat förstå innebörden av ordspråket "ingenting är som väntans tider.." På ett helt annat sätt! Haha

Jag känner av molvärk/mensvärk som drar bakåt ryggen ibland och sammandragningarna har blivit kraftigare och med ett tydligare tryck nedåt än tidigare.

• Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-01 15:10:08 följande:

Var på spec mödra igår då jag hade väldigt regelbunda förvärkar i förrgår i ca 5 timmar, tog alvedon och ett bad och då blev det glesare men gjorde mycket ondare. Bt var lite högre och läckte protein. Mjuk tapp som är öppen 2 cm. Tid för igångsättningssamtal nästa torsdag, får se om hon kommer innan. Har fortfarande sjukt ont i rygg och ljumskar samt mensvärk överallt.

Gjorde du hinnsvepning på dig själv då? Ska jag testa tror jag
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-01 15:10:08 följande:

Var på spec mödra igår då jag hade väldigt regelbunda förvärkar i förrgår i ca 5 timmar, tog alvedon och ett bad och då blev det glesare men gjorde mycket ondare. Bt var lite högre och läckte protein. Mjuk tapp som är öppen 2 cm. Tid för igångsättningssamtal nästa torsdag, får se om hon kommer innan. Har fortfarande sjukt ont i rygg och ljumskar samt mensvärk överallt.

• Summerchild
    SamsonS skrev 2017-06-02 16:41:40 följande:

Ni som diskuterar igångsättning, detta kanske kan göra er liiite klokare iaf:

Cytotec är en väldigt effektiv metod för igångsättning, men ja, det finns många skräckhistorier. Har dock inte varit med om att något har fått fel pga just cytotec.

Cytotec används när tappen inte är tillräckligt mogen för något annat tillvägagångssätt, för att mjuka upp,flytta fram tappen och ge sammandragningar. En del går igång på enbart Cytotec medans andra behöver gå vidare med andra metoder.

Ballongkateter används för att man ska öppna sig så pass att man kan ta hål på hinnorna. Men ofta får man Cytotec ändå,efter att ballongen trillat ut för att det ska bli ännu mer gynnsamt att ta hål på hinnorna.

Ta hål på hinnorna gör man när man bedömer att det är en tillräckligt gynnsam status på tappen, och att barnet ligger tillräckligt långt ner för att kunna trycka på ordentligt så man öppnar sig.

Oxytocin är ett värkförstärkande dropp som man ger för att ge värkar. Oftast inte förrän man tagit hål på hinnorna, men i vissa fall innan. Men, är det inte tillräckligt gynnsam status på tappen är risken att man ger värkar som inte gör någon nytta.

Oftast kombinerar man de flesta eller alla tillvägagångssätt under en igångsättning, men det beror ju helt på hur mjuk tappen är och hur öppen man är.

Sen finns det givetvis skillnader beroende på vilket sjukhus man föder på, men såhär gör vi på den förlossningsavdelningen där jag jobbar ??

Intressant då jag fått igångsättning 3 ggr och trott att allt är så enkelt. Jag har bara låtit dom gjort det dukat å klart för mig. Go With The flow
  • Crazy catlady

Länge sedan man skrev något här inne !!

Juni är äntligen här .. månaden då vi alla förhoppningsvis får tillökning i familjen <3

Jag ska ha bebis den 26 juni och går imorgon in i vecka 38 ..

Idag ska jag till förlossningen för ett andra vändningsförsök.. gjorde ett i förra veckan som misslyckades.. lillan sitter bra som hon gör .. med huvudet upp .. Skulle inte detta försök heller funka så blir det ett planerat snitt för våran del så bebis kan komma tidigare.. jag längtar ihjäl mig!! Jag vill hålla i min lilla alldeles egna dotter...

• Nilla6
    Summerchild skrev 2017-06-05 11:01:25 följande:

Hej nej jag kommer in o känner tappen men inte tillräckligt för att komma in i den så att säga. Ska på samtal på torsdag o sen till bm på fredag och hon ska göra en hinnsvepning så hoppas det sätter igång i helgen;) ska sexa på idag så det hinner verka ordentligt och mjuka upp saker o ting ännu mer. Hehe
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-05 11:54:02 följande:

Hej nej jag kommer in o känner tappen men inte tillräckligt för att komma in i den så att säga. Ska på samtal på torsdag o sen till bm på fredag och hon ska göra en hinnsvepning så hoppas det sätter igång i helgen;) ska sexa på idag så det hinner verka ordentligt och mjuka upp saker o ting ännu mer. Hehe

Haha lämna inga spår åt barnmorskan ;) .....glöm inte att vila oxå mellan varven. Lol