• Emma118

BF juni 2017

Elinmarie skrev 2017-01-11 15:46:10 följande:

Hej alla! Har varit på RUL för någon dag sen, fick se en sprallig liten pojke, så härligt att se :) Är i vecka 20 nu och började väl känna rörelserna i vecka 17 , har livmodern i framvägg fick jag veta via ultraljudet. BF 3 juni :) På lördag ska jag och sambon ut på långresa, flygtid 12 timmar , ni som varit gravida och rest, har ni några tips ? :)

Jag är på långresa för tillfället, är gravid i vecka 17 (Australien - 26tim flyg en väg) - stödstrumpor är fantastiska och drick mycket vatten! Jag hade även med mig snacks under resan för att stilla ev.hunger/illamående och valde att sitta i mittgången för att lättare kunna springa på toa.

Allt har gått smidigt, bara svullna ben från värmen. Dubbelkolla med din reseförsäkring att din graviditet täcks utomlands - med Folksam var det inga problem. Ha en fantastisk resa! :)
  • Emma118
    Strudel skrev 2017-01-13 19:34:00 följande:

Insåg att våran tid för RUL om 1,5 veckor är när jag är 18+6, alltså nästan vecka 20. Är det ngn annan som har det så sent? OM det nu är så att ngt är seriöst fel känns det ju inte alls bra att det redan är vecka 20 då...

Vårt RUL är bokat för 20+4 (vecka 21), men enligt BM så har man en vecka efter det på sig att bestämma re:möjlig abort, om det finns medicinska skäl.

Tyvärr fanns inga tidigare RUL tider, så jag hoppas vad BM sa stämmer!
  • Emma118
    Malliball skrev 2017-02-08 09:19:15 följande:

Hur har ni tänkt lägga upp det med ledighet och hur långt innan bf tänker ni gå hem? Vi är mitt uppe i semesterplaneringen på jobbet och jag funderar på att ta lite semester innan lillan beräknas komma men vet inte hur mycket bara :)

Första graviditeten för mig, men planen är semester från nån gång 20-30 maj fram till BF 15 juni, fast beror ju på hur man mår då, så svårt att planera tycker jag..
  • Emma118

Kul att höra hur alla har det!

Vecka 26 (25+3) här, mår bra - förutom klumpigt stor mage, andfåddhet och onda åderbråck så är det mesta toppen. :)

Har mycket funderingar på hur vi ska lägga upp föräldraledigheten samt hur förlossningen ska bli - men är ju inte lätt planera någon av dem , men så många faktorer som man inte kan påverka/vet något om än.

• Emma118
    Strudel skrev 2017-03-09 14:05:21 följande:
    Frågade min BM om det. Hon är jätte duktig o jag litar på henne. Hon sa att det generellt stämmer att det trycker på blodförsörjningen både till mammans nedre delen av kroppen och till barnet när man ligger på ryggen under andra halvan av graviditeten.

Men, det är mer av en gradfråga och inte farligt direkt från första sekunden liksom. Kroppen säger vanligtvis ifrån och man vaknar innan det skulle bli ett problem. Så när man vaknar på ryggen är det bara att vända sig på sidan o försöka somna om :) inget att oroa sig över.

Har dock också funderat lite över gravidkuddar, finns det nån som vet om det är värt pengarna?
    Jag har använt graviditetskudde sen vecka 16 och älskar den, blev tipsad av en kompis som fortfarande använder den (fastän hon inte är gravid längre).

Den ska också fungera bra som ammningskudde efteråt.

Märket jag använder är Dreamgenii och för mig har det varit värt varenda krona eftersom jag började sova väldigt dåligt (magen 'tryckte' så fort jag somnat på rygg) och nu sover jag toppen, på vänster sida. :)
  • Emma118

Hej - hur mår ni alla så här sent i graviditeten?

Jag är i v 32 och har börjat känna mig väldigt tung och less, svårt att gå pga foglossning vissa dagar och väldigt ont i höger sida andra dagar. Kräks på nätterna p.ga uppstötningar och börjat känna mig lite nedstämd helt plötsligt efter en lätt graviditet hittills.

8 veckor till känns som en evighet!

• Emma118
    Fru89 skrev 2017-04-17 22:59:48 följande:
    Är i vecka 32 o har precis gått på ledighet med graviditetspenning och förbereder mig nu mentalt på att bli mamma. Känns konstigt! Jag har ganska mycket sammandragningar, foglossning som spökat längre o såklart inte blir bättre ju längre i graviditeten vi kommer. Tror dessutom att bebisen har vänt sig med huvudet nedåt, för jag tycker det känns som en annan typ av tryck nedåt nu som jag inte känner igen sen tidigare. Ska till barnmorskan på torsdag, så ska bli spännande o se vad hon säger :)
    Skönt med ledighet - jag har tre veckor kvar att arbeta, känns länge just nu - kunde inte gå häromdagen så kollegorna mötte mig med skrivbordsstolen vid min bil och rullade in mig på kontoret haha. (har tur att ha stilla sittande jobb, så kan arbeta fastän foglossningsproblem)

Spännande med barnmorskan imorgon, de är oftast duktiga på att känns hur bebis ligger!

Min ligger med huvudet neråt och fötterna sparkandes mot magsäck och lever (aj aj).
  • Emma118

Hej - vad kul höra hur det går för er! Jag undrar om nån har erfarenhet av igångsättning? Ska bli igångsatt på måndag (om plats finns på förlossningen). Är jättenervös!

Var till barnmorskan idag, vecka 37+5, och blev skickad direkt till förlossningsläkare eftersom mitt SF mått ligger på 41cm (legat över tillväxtkurvan senaste tre besöken) samt jag har protein i urinen och lite högt blodtryck.

Förlossningsläkaren gjorde försök till hinnsvepning idag men sa att tappen är mjuk men sitter för 'långt bak'. Så nu blir det att jag ska kontakta förlossningen på måndag morgon och åka in för igångsättning med Cytotec (antar är Cytotec, hon sa läkemedel som man dricker i upp till 8 doser).

Någon som har erfarenhet av detta? Tips?

• Emma118
    Madde87 skrev 2017-05-31 21:47:30 följande:
    Jag blev igångsatt efter långvarig vattenavgång. Något särskilt du vill veta? Det brukar kunna bli en lång förlossning sägs det men min gick fort :)
    Skönt höra att gick relativt snabbt för dig :)

Vilken metod använde de för din igångsättning?

Just denna Cytotec (läkemedel man dricker varannan timme ungefär) som jag läst lite skräckhistorier om...
  • Emma118
    eifospersson skrev 2017-06-01 12:20:54 följande:

Jag blev igångsatt med mitt första barn på grund av havandeskapsförgiftning, då tog dom hål på hinnorna.

Jag har också tid för igångsättning på måndag då jag har BF, då ska dom också ta hål på hinnorna. Men tillvägagångssätten kanske beror på hur mogen tappen är? Min är mjuk, centrerad och öppen 3 cm. Fick min tredje hinnsvepning imorse så hoppas det kan får igång nåt till helgen : ) Har kraftig mensvärk och sammandragningar men det är räcker ju inte långt tyvärr!

Vad kul att du också har tid för igångsättning på måndag! Spännande!

Jag har också mensvärk och sammandragningar, tappen är visst mjuk men sitter för långt bak så läkaren kunde inte göra en riktig hinnsvepning.

Tänker be dem göra en ny koll när vi åker in på måndag och kan hoppas den mognat på sig så något annan metod kan användas än det där Cytotec. Om blir Cytotec tas det visst som en shot varannan timme tills allt kört igång, blir inlagd. Nervöst!
  • Emma118
    Madde87 skrev 2017-06-01 11:58:43 följande:
    Du kan ju alltid fråga om du inte kan få detta istället :)
    Tack för infon :)

Tror när tappen är mer 'redo' efter att mognats med hjälp av Cytotec, så kommer de troligen ge värkstimulerande, men ska fråga ordentligt på måndag.

Läkaren gav inte så mycket information igår...
  • Emma118
    Mammatilllovelia skrev 2017-06-01 15:52:01 följande:
    Spännande med igångsättning. Har de gjort mätningar på om bebisen är stor? Hoppas du slipper havandeskapsförgiftnibg!

Jag blev igångsatt med min första i vecka 39+4. De började dock med en ballong som gjorde att jag öppnade mig till 3-4 cm på några timmar. Sen fick jag Cytotec varannantimme, hann att få 2 st. Kände absolut ingenting. Den efter 5 timmar gick kroppen igång med värkar i full fart. Öppnade mig till 7 cm på 40 minuter. Bebis var ute efter 4 timmar från första värk men det tog 12 timmar från att jag fick ballongen tills att värkarna kom igång.

Mitt tips är att vila under tiden. Jag sprang i trappor och korridorer hela dagen för att jag var ivrig och adrenalinfylld. Sen vid 23 på kvällen gick jag och la mig och 20 minuter senare vaknade jag av värkarna. Sömn är minst lika effektivt som rörelse om man vill ha igång förlossning, om inte bättre. Dessutom är man utvilad när det väl kör igång. Lycka till!! ????
    Läkaren försökte göra ett tillväxt ultraljud, men sa att hon inte kunde få någon bra mätning så här sent gånget i graviditeten.

Hon sa att den samlade bedömningen är att det troligtvis är en modell större bebis och tillsammans med mitt protein i urinen/lite högre blodtryck är det bäst att börja igångsättningen till veckan (helst eftersom kanske inte fungerar vid första försöket alla gånger).

Känns lite 'elakt' att tvinga ut bebbe redan i 38+3, men hoppningsvis vill han komma :)

Tack för tipset om att vila! Jag hade tänkt ut och gå runt mycket (så mycket foglossningen tillåter), men kanske begränsar det lite då, med gott samvete hehe.
  • Emma118
    SamsonS skrev 2017-06-02 16:41:40 följande:

Ni som diskuterar igångsättning, detta kanske kan göra er liiite klokare iaf:

Cytotec är en väldigt effektiv metod för igångsättning, men ja, det finns många skräckhistorier. Har dock inte varit med om att något har fått fel pga just cytotec.
    Cytotec används när tappen inte är tillräckligt mogen för något annat tillvägagångssätt, för att mjuka upp,flytta fram tappen och ge sammandragningar. En del går igång på enbart Cytotec medans andra behöver gå vidare med andra metoder.

Ballongkateter används för att man ska öppna sig så pass att man kan ta hål på hinnorna. Men ofta får man Cytotec ändå,efter att ballongen trillat ut för att det ska bli ännu mer gynnsamt att ta hål på hinnorna.

Ta hål på hinnorna gör man när man bedömer att det är en tillräckligt gynnsam status på tappen, och att barnet ligger tillräckligt långt ner för att kunna trycka på ordentligt så man öppnar sig.

Oxytocin är ett värkförstärkande dropp som man ger för att ge värkar. Oftast inte förrän man tagit hål på hinnorna, men i vissa fall innan. Men, är det inte tillräckligt gynnsam status på tappen är risken att man ger värkar som inte gör någon nytta.

Oftast kombinerar man de flesta eller alla tillvägagångssätt under en igångsättning, men det beror ju helt på hur mjuk tappen är och hur öppen man är.

Sen finns det givetvis skillnader beroende på vilket sjukhus man föder på, men såhär gör vi på den förlossningsavdelningen där jag jobbar ??

Tack för förklaringen - jättebra att läsa :)

Väntar med spänning på att se om vi får komma in till förlossningen kl 7 imorgon som inbokat!

Har haft många förvärkar och tryck neråt i helgen, så går med hoppet om att tappen kanske är mer mogen och har flyttat fram sig mer av sig själv nu.

Antar att de gör en koll till av tappen innan de kör igång igångsättningen när vi kommer dit. :)
  • Emma118
    Summers skrev 2017-06-10 00:24:14 följande:

Hej på er, nu var det längesedan jag skrev.

Tänkte ge mig på en uppdatering ifall det finns någon i samma situation..eller kanske varit någon gång.

Torsdagkväll, natten till fredagen så gick plötsligt vattnet när vi skulle gå och lägga oss. (V.38+1)

Bäbis huvud är fortfarande rörligt, så vi ringde in till förlossningen som sa att vi skulle komma in direkt. Man vill inte ha mig gåendes mer än nödvändigt då det finns risk för navelsträngframfall när huvudet inte är fixerat vid vattenavgång. Hon sa även att vi troligen blir inlagd..så ta med den packade väskan.(Som vi inte hade packat;D)

Så..nu ligger jag inlagd och får inte kliva upp för annat än toabesök osv..och då ska jag larma direkt efter så de kan kolla hjärtljudet.

Vi bara väntar o väntar på att värkarna ska dra igång men inget händer..

Det är nu 24h vi legat på rummet..de sista dom sa var att om inget händer så kommer dom sätta igång mig imorgon lördag, då det gått 2dygn.

Jag hoppas sååå att det kommer igång av sig själv, har aldrig varit med om igångsättning men heller inte hört så mycket positivt om det:/

Kan tillägga att jag är omföderska, tredje barnet.

Då är de ju också vanligt att barnet är rörlig in i det sista.

Är åtminstone evigt tacksam över att ha världens finaste sambo vid min sida..han försöker verkligen stötta o peppa mig. Nu ska jag försöka sova/vila lite, och hoppas på att värkarna drar igång.

Sorry för novellen hurrni, ville nog skriva av mig lite också:)

Jag var också nervös för igångsättning men hade en jättebra upplevelse med igångsättning i måndags, då mitt första barn föddes :)

Började kl 9, första värkar kl 14 (väldigt milda), började bli jobbiga värkar först kl 20.30, började krysta kl 22, bebis född kl 23.

Använde ingen smärtlindring ens, allt gick så väldigt smidigt och bebis vägde 4910 kilo!

Jag fick först Cytotec 'shots' att dricka varannan timme för att få livmodertappen att mogna, efter två shots gick mitt vatten och värkar började. Fick sedan värkförstärkande dropp (oxytocin) som barnmorskorna reglerade så att jag hade 4 värkar per 10 min.

De ökade dosen närmare kryststadiet, vilket kändes skönt för fick komma till "den roliga biten" snabbare.

Genom att du är omföderska och vattnet redan gått så går hoppningsvis igångsättning ännu snabbare o smidigare för dig :)

Lycka till!
  • Emma118
    Summers skrev 2017-06-10 16:08:12 följande:

Tack för svaren snälla ni, känns mycket bättre istället för att läsa om olyckliga historier på olika sidor. Men ja vet ju också att folk oftast startar trådar när det är åt det negativa hållet.

Jag är nu inne på min 3e omgång cytotec-shot. Börjar känna av värkarna..

Vad spännande!

Hoppas du får gosa med din bebis snart! :)
Svar på tråden BF juni 2017