• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Flisan41

Hej och välkommen! Kul med en till som är 43! Det är jag med. Min enda dotter är 10. Blev gravid på första försöket. Vi har försökt i 2 år och inget tycks vara fel på någon av oss ?men det blir inget ändå... Jag har äl varje månad och mina värden är bra, inte på väg in i klimakteriet. Vi har gjort hemmatest på mannens spermier ( ofta är problemet där) men det såg ut att vara ok ang rörlighet och antal. Har ätit många typer av tillskott i form av rosenrot, melatonin, dhea mm. Trodde åldern skulle göra det svårare men inte omöjligt. Hoppas ni lyckas bättre!

• Anonym (anonyma jag)
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 15:52:10 följande:

Hej!

Ny här. Är 43 år, har tre barn som nu börjar bli stora. Yngsta fyller 10 snart.

Nu har min man kommit på att han längtar efter fler barn. Jag har kunnat tänka mig många barn hela tiden så nu är bebisverkstaden så smått igång.

Blev gravid lätt med mina tre då men hade jobbiga graviditeter.

Funderar kring om det kommer att gå nu 10 år senare att bli gravid och om det kommer bli jobbigare graviditet om vi lyckas..

Återstår att se. Nu smyger vi igång sladdisverkstan..

Flisan41 skrev 2018-09-15 18:34:28 följande:

Hej och välkommen! Kul med en till som är 43! Det är jag med. Min enda dotter är 10. Blev gravid på första försöket. Vi har försökt i 2 år och inget tycks vara fel på någon av oss ?men det blir inget ändå... Jag har äl varje månad och mina värden är bra, inte på väg in i klimakteriet. Vi har gjort hemmatest på mannens spermier ( ofta är problemet där) men det såg ut att vara ok ang rörlighet och antal. Har ätit många typer av tillskott i form av rosenrot, melatonin, dhea mm. Trodde åldern skulle göra det svårare men inte omöjligt. Hoppas ni lyckas bättre!

Tyvärr är det rätt kört med egna ägg när man är 43år eller äldre. Många kvinnor tror man kan få barn tills man kommer i klimakteriet när man är 50år, men det stämmer inte.

Äggen blir för dåliga kromosommässigt med kvinnans stigande ålder, så endera blir man inte längre gravid eller så blir det missfall. Båda är ett tecken på att äggen är för gamla. Det hjälper inte hur mycket vitaminer man än äter. Tyvärr är detta inget som man får veta i skolan om man säger så.

Många kvinnor blir också lurade av att kändiskvinnor får barn i hög ålder utan att de berättar att de använt äggdonation eller embryodonation för att lyckas få barn i hög ålder.

Så om ni verkligen vill ha barn vid 43 eller äldre så gör äggdonation utomlands (i Sverige får man inte göra äggdonation om man fyllt 43år pgr av att man då är för gammal, men i vissa länder utomlands får man sätta in embryon tills man blir 50år).
  • Anonym (43+ önskar sladdis)

Att säga att det inte går utan äggdonation är fel.

Det är individuellt när det är för sent. Jag har en faster som fick barn när hon var 47. Äggdonation fanns inte på den tiden.

På 1920 talet innan preventivmedlen kom var snittåldern när kvinnorna födde sina sista barn 42 år...

Vi får se helt enkelt. Jag håller hoppet uppe.

• Anonym (anonyma jag)
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 20:36:28 följande:

Att säga att det inte går utan äggdonation är fel.

Det är individuellt när det är för sent. Jag har en faster som fick barn när hon var 47. Äggdonation fanns inte på den tiden.

På 1920 talet innan preventivmedlen kom var snittåldern när kvinnorna födde sina sista barn 42 år...

Vi får se helt enkelt. Jag håller hoppet uppe.

Det är extremt få undantag de kvinnor som kan få barn med egna vid 47års ålder. Man ska inte räkna med att det går vid 43år eller efter, oavsett vilket amh man har.

Många kvinnor i den åldern har orealistiska förväntningar på sina ägg helt enkelt. Med största sannolikhet slutar det med att de lägger ner massor med tid och pengar på vitaminer och annat på något som verkligen har mikroskopiska chanser och som troligen bara slutar i massor med minus eller missfall.

Det jag menar är att om man verkligen vill vara säker på att få ett levande barn, så slösa inte bort tid och ork på egna ägg, chansen att verkligen få ett levande barn ökar enormt om man använder en 20-årings ägg istället.

Så man bör bestämma sig för om det är försökandet som är det viktiga, och det är oviktigt om det verkligen blir ett barn eller inte. Eller om man vill öka alla chanser att lyckas så snabbt som möjligt med hjälo av unga ägg.

Du får naturligtvis välja vilken väg du vill men man ska inte ha höga förhoppningar på att lyckas med 43åriga ägg.
  • Anonym (43+ önskar sladdis)

Började bebisverkstan för typ 2 dagar sedan så än tänker jag inte ge upp. Vi får se hur det känns om ett år om inget hänt. Har ju 3 fina barn sedan innan så jag överlever utan en fyra om det nu inte vill sig men kommer ångra om vi inte ens försöker.

Chansen finns. Förra året föddes nästan 6000 barn i Sverige av kvinnor över 40.

• Nykär15
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 23:24:41 följande:

Började bebisverkstan för typ 2 dagar sedan så än tänker jag inte ge upp. Vi får se hur det känns om ett år om inget hänt. Har ju 3 fina barn sedan innan så jag överlever utan en fyra om det nu inte vill sig men kommer ångra om vi inte ens försöker.

Ja ge inte upp!! Jag vill testa igen efter årsskiftet :) då är jag 42. Blev gravid på min 40-årsdag med minstingen.

Jag tror ingen i vår ålder tror det är varken lätt eller självklart..men medelåldern stiger och i takt med det ökar den fertila åldern sa min gyn. De tycker inte det är för sent försöka igen :)

Klart ÄD är bra, men alla har inte den ekonomiska möjligheten eller så vill man helst ha ett biologiskt. Vi är med nöjda med de vi har om det inte blir fler. Så känns rätt lugnt att våga testa igen iaf.
  • SweetCA

Rätt inställning! Hejar på er!
  • SweetCA
    Nykär15 skrev 2018-09-16 00:12:20 följande:

Ja ge inte upp!! Jag vill testa igen efter årsskiftet :) då är jag 42. Blev gravid på min 40-årsdag med minstingen.

Jag tror ingen i vår ålder tror det är varken lätt eller självklart..men medelåldern stiger och i takt med det ökar den fertila åldern sa min gyn. De tycker inte det är för sent försöka igen :)

Klart ÄD är bra, men alla har inte den ekonomiska möjligheten eller så vill man helst ha ett biologiskt. Vi är med nöjda med de vi har om det inte blir fler. Så känns rätt lugnt att våga testa igen iaf.

Kul med en solskens historia och tack för positivt tänk. Bådar gott för en annan!

Håller tummarna för er med!
  • Nykär15
    SweetCA skrev 2018-09-16 10:19:47 följande:

Kul med en solskens historia och tack för positivt tänk. Bådar gott för en annan!

Håller tummarna för er med!

Absolut!! Har hängt i denna tråd sen jag var 38 och vi började försöka få vår minsta, så vägen dit var rätt lång, men vägrade ge upp! Nu har jag inte samma stress över det som då...nu skulle det verkligen bli en bonus. Men msn ska följa sitt hjärta och man kan iaf försöka :)
  • smurfen 11

Visst ska man försöka själv ! Det behöver inte vara kört för man är 43, konstigare saker har ju hänt...man ångrar som du säger om man inte ens försökt.

Jag är också 43, träffades ett par månader innan min 40 års dag, och vi försökte i nästan 3.5 år hemma plus en ivf innan vi gick över till ÄD. ÄD är inget man gör i en handvändning, först ska man inse att det inte funkar hemma, sen testa ivf, och sen testa ÄD, om man vill. Dessutom kostar det mycket pengar, och som Nykär säger, alla har inte råd. Det var mycket svårt att ställa om huvet att det inte blir biologiska barn för oss, men det här barnet kommer vara minst lika välkommet förstås:)

Så att påstå som anonyma jag att man ska mer eller mindre överge sina ägg, det vore att tappa hoppet helt. Det är svårare visst, men det kan visst gå! Däremot har jag svårt att se att diverse preparat kan hjälpa, såvida man inte har pcos till exempel, eller brist / fel på något. Eller att mannens simmare inte funkar som de ska, eller är få.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.