Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 23:24:41 följande:
Började bebisverkstan för typ 2 dagar sedan så än tänker jag inte ge upp. Vi får se hur det känns om ett år om inget hänt. Har ju 3 fina barn sedan innan så jag överlever utan en fyra om det nu inte vill sig men kommer ångra om vi inte ens försöker.
Chansen finns. Förra året föddes nästan 6000 barn i Sverige av kvinnor över 40.
Visst ska man försöka själv ! Det behöver inte vara kört för man är 43, konstigare saker har ju hänt...man ångrar som du säger om man inte ens försökt.
Jag är också 43, träffades ett par månader innan min 40 års dag, och vi försökte i nästan 3.5 år hemma plus en ivf innan vi gick över till ÄD. ÄD är inget man gör i en handvändning, först ska man inse att det inte funkar hemma, sen testa ivf, och sen testa ÄD, om man vill. Dessutom kostar det mycket pengar, och som Nykär säger, alla har inte råd. Det var mycket svårt att ställa om huvet att det inte blir biologiska barn för oss, men det här barnet kommer vara minst lika välkommet förstås:)
Så att påstå som anonyma jag att man ska mer eller mindre överge sina ägg, det vore att tappa hoppet helt. Det är svårare visst, men det kan visst gå! Däremot har jag svårt att se att diverse preparat kan hjälpa, såvida man inte har pcos till exempel, eller brist / fel på något. Eller att mannens simmare inte funkar som de ska, eller är få.