Inlägg från: SweetCA |Visa alla inlägg
  • SweetCA

38+ och försöker bli gravid.

Svarade I fel tråd innan

Hej. Har läst hela tråden, typ, och tänkte ansluta mig. Många som haft det värre än jag (hittills i alla fall, man blir lite nojig)

Vår / min historia

39 år, inga barn, träffade min sambo sent och haft pcos konstaterat sen 2010

Påbörjade fertilitets utredning i början av året eftersom jag inte har mens.

Inget fel på sambon. Jag fick primolut +letrozol. Extrema biverkningar och kände verkligen av ägglossningen. Funkade och blev gravid innan midsommar men fick kemisk graviditet var inne och kollade och allt såg bra ut, cd4 började med letrozol på eget bevåg.

Men något kändes fel, var på slutsamtal 3 juli och såg då en äggblåsa på 14mm, då borde jag precis haft Äl.

Äl stickor funkar inte på mig, varken Cb el annat vilket gör allt lite extra frustrerande.

Så vi körde vul 3 dagar efter och den hade växt, gyn beräknade äl 11 juli, tog progesteron prov en vecka efter och hade haft äl.

Blev gravid men något kändes fortfarande fel. Svagt plus som inte blev starkare men massor med symptom. Åkte in till gyn och tog blodprov mm. Lågt progesteron, lågt hgc och fick missfall dagen efter.

Dessutom Nej på IVF pga vi försökt för kort tid. (fyller 40 precis när vi försökt ett år) misstänker att det är pga min gyn inte tog med pcos diagnosen då hon inte ser detta på blodproven. Men det finns dokumenterat hos min andra gyn. Ska överklaga...

Denna gång tog vi en månad paus (även om det kändes jobbigt pga min ålder) och har varit hos gyn 2 gg och kollat om det är rent + om äl kommit igång själv vilket det inte gjort. Så nu är det primolut, som jag avskyr (humör o finnar o svullen) sen letrozol och ovitrelle.

Beräknad äl runt 18-23 Sep. 3dje gången gillt...

Det positiva är att man kan bli gravid i alla fall...

Helt galet vad man proppar i sig piller nu för att maxa chansen. Bidrottning, Q10, folsyra, omega3, binjureextrakt (om det är så att man är lite stressad med högt kortisol)

Slutat med alkohol, koffein och dragit ner på sötningsmedel. Ska även testa med progesterall efter äl och funderar på barn albyl men det verkar inte vara så bra...

Man blir knäpp på det här och då har jag ändå ingen hysteri över att jag måste bli mamma även om jag vill. Eftersom jag haft pcos så länge och inte träffat rätt partner har jag förlika mig med att det inte skulle bli något.

Så man brottas med sig själv när det är jobbigt, lättare att återgå till normalen och skita i allt när det blir jobbigt, och sen börjar man om i tankarna. Sambon är med men har inte heller jätte barn längtan. Men han funkar ju optimalt och behöver inte ändra något.

Hm detta blev ett långt inlägg och jag behövde nog skriva av mig.

• SweetCA
    Anonym (Sanna) skrev 2018-09-03 21:27:40 följande:

Välkommen!

Tycker du borde få hjälp. Bra att du ska överklaga. När man är äldre ska man få hjälp efter ett halvårs försök.

Håller tummarna för nästa äl.

Stort tack. Man tycka det men när jag ringde in till KS så sa de att man måste försökt ett år. Suck.
  • SweetCA
    Trullis82 skrev 2018-09-05 05:14:38 följande:

dag är det dag 14 sen Ovitrelle sprutan

Tog ett CB med veckoindikator för att säkertställa mitt tidigare test o här kommer resultatet

Stort Grattis! Fick du några biverkningar av otrivelle?
  • SweetCA
    Nykär15 skrev 2018-09-05 06:38:56 följande:

Välkommen!

Här i Västra Götaland ska man få hjälp efter 6 månader men man måste ha påbörjat utredning innan man fyllt 39 för att få IVF. Det hann inte vi så vi tog hjälp privat med stimuleringar, sen ytterligare en klinik för ivf. Men blev gravid under sista äl och plussade 4 dagar innan jag skulle påbörja ny stimulering...

Tycker dock inte du ska laborera för mycket med egna mediciner...progesteron är aldrig fel, det går inte överdosera så det hade jag tagit iaf eftersom du hade lågt värde vid sista graviditeten.

Stort lycka till framöver!

Grattis! Det ger hopp!

Stockholm är inte samma tydligen, nyss fyllt 39 när jag påbörjade utredningen.

Bra tankar, uppskattat. Jag ska prata med gynnar jag är där för Vul o ovitrelle receptet, om progesterall krämen, albylebän (som jag inte kommer våga testa, än i alla fall) samt kosttillskotten.
  • SweetCA
    Trullis82 skrev 2018-09-05 16:47:14 följande:

Ingenting faktiskt. Det var andra gången jag provade sprutan och jag har inte känns av något alls. Best ever

Grymt! Tack, ska testa om några veckor och vi planerar en weekend borta då för att kunna mysa lite extra :D
  • SweetCA
    Trullis82 skrev 2018-09-05 20:16:07 följande:

Vi lyckades på vår första Ovitrelle oxå men blev tyvärr tidigt MF så nu hoppas vi att det går som det ska. Men fortfarande så tidigt o nervöst

Förstår det så väl... Håller tummarna

Positivt att ni blev gravida ändå även om det inte gick hela vägen.
  • SweetCA
    UndrandeSökare skrev 2018-09-06 10:17:16 följande:

Hut länge har ni försökt nu med syskonförsök?

Det du kan göra är att boka in en äggledarspolning hos en privat gyn för att kolla så att det är fri passage. Om du inte redan har gjort det.

Min läkare rekommenderar att alla som försöker bli gravida tar folsyra, d-vitamin och Omega 3. Så det kan du ju också börja äta.

Skriver under på kosttillskotten, kör ju en del till som bla Q10 och melatonin samt bidrottninggele för att förbättra äggkvaliten, men vet inte om det funkar, har ju inte fått gå hela vägen.
  • SweetCA
    Mawie skrev 2018-09-09 05:47:21 följande:

Det gick inte vägen den här gången heller, 5 dagar innan bf,( v 39, mitt hjärta går så ont, vet inte vart jag ska ta vägen.

Kände min dotter i onsdags kväll på torsdags morgonen slog inte hennes hjärta längre.

Känns som våran tid och min kropps möjligheter tagit slut.

År av försök, flera missfall, skada på livmodern som behöver opereras och nu det här.

Blir 40 snart, ville så gärna stt min sambo skulle bli pappa, han är helt fantastisk och det gör ont att se honom så här förstörd.

Fy vad jobbigt, galet!
  • SweetCA
    mammsen79 skrev 2018-09-08 19:30:22 följande:

Vi ska tillbaka på Måndag för återförening, är så glad att de inte ringt idag för de skulle göra det om inte äggen befruktas.

Hur gick det?
  • SweetCA
    mammsen79 skrev 2018-09-10 18:04:51 följande:

Det har gått bra så blir att göra gravtest i slutet av månaden.

Härligt att höra. Håller tummarna!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.