Inlägg från: SweetCA |Visa alla inlägg
  • SweetCA

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 23:24:41 följande:

Började bebisverkstan för typ 2 dagar sedan så än tänker jag inte ge upp. Vi får se hur det känns om ett år om inget hänt. Har ju 3 fina barn sedan innan så jag överlever utan en fyra om det nu inte vill sig men kommer ångra om vi inte ens försöker.

Chansen finns. Förra året föddes nästan 6000 barn i Sverige av kvinnor över 40.

Rätt inställning! Hejar på er!
  • SweetCA
    Nykär15 skrev 2018-09-16 00:12:20 följande:

Ja ge inte upp!! Jag vill testa igen efter årsskiftet :) då är jag 42. Blev gravid på min 40-årsdag med minstingen.

Jag tror ingen i vår ålder tror det är varken lätt eller självklart..men medelåldern stiger och i takt med det ökar den fertila åldern sa min gyn. De tycker inte det är för sent försöka igen :)

Klart ÄD är bra, men alla har inte den ekonomiska möjligheten eller så vill man helst ha ett biologiskt. Vi är med nöjda med de vi har om det inte blir fler. Så känns rätt lugnt att våga testa igen iaf.

Kul med en solskens historia och tack för positivt tänk. Bådar gott för en annan!

Håller tummarna för er med!
  • SweetCA
    Nykär15 skrev 2018-09-16 13:20:04 följande:

Absolut!! Har hängt i denna tråd sen jag var 38 och vi började försöka få vår minsta, så vägen dit var rätt lång, men vägrade ge upp! Nu har jag inte samma stress över det som då...nu skulle det verkligen bli en bonus. Men msn ska följa sitt hjärta och man kan iaf försöka :)

ja absolut ska man göra det! ska göra samma! Skönt att kommit till den punkten kan jag tänka mig.
  • SweetCA
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-16 22:48:06 följande:

Hur länge har ni andra försökt?

Har ni barn sedan innan?

39... försökt ca ett halvår, träffades sent och jag hade ställt in mig på att det inte skulle bli chans på barn öht och det kändes helt ok. Så nu är det lite som det är, men hoppas att det går vägen ändå!
  • SweetCA
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-17 22:50:33 följande:

Spännande att få läsa allas historier. Regn och solsken. Som livet självt.

Hoppas på många pluss har inom kort :)

Idag lite molvärk så här börjar det om ett litet tag bli dags för äl.

Försök nummer ett närmar sig. Spännande.

Har appen NC inställt på planera barn läge. Någon mer som använder den eller annan app ?

Håller med om många plus snart!

Jag kör NC men eftersom jag kör letrozol o ovitrelle blir det lite konstigt (onödigt med kanske då jag gör vul och har koll på när det är äl) samt inte svarar på LH tester. Men bra att ha koll på historik, delar i cykler mm
  • SweetCA
    InaLo skrev 2018-09-18 20:10:09 följande:

Hej alla!

Häftigt att se att denna tråd fortfarande lever. Jag var väldigt aktiv i den när den startade men efter att månad efter månad alltid få tant röd så minskade jag Tiden på Familjeliv. Men plötsligt en dag så var plusset där. På 17:onde försöket. Trots jätte högt fsh och väldigt lågt amh. I dag är min underbara dotter 7veckor gammal Och jag 40år. Kämpa på ni. Hoppas ni snart får era efterlängtade pluss.

Grattis och tack för en solskenshistoria!
  • SweetCA
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-20 23:30:35 följande:

Äl i helgen enligt beräkningarna i appen (första hela perioden med NC).

Återstår att se om det blir så. Testar med äl stickor från imorgon tänkte jag.

Sjukt nyfiken hur/om det funkar med äl i min 43+ åriga kropp. Har haft preventivmedel i nio år nu utan uppehåll så jag var ju inte längre någon koll. Får bli mys ändå så har vi ju en chans ändå om det blir nåt av äl..

Spänningen stiger..

Håller tummarna!

Körde med ovitrelle i fredags så Äl i natt.

Vi har gjort det vi kunde och nu är det bara att vänta! Men man nojjar ju, äggblåsan var bara 17 mm I fredags och pga att vi var bortresta kunde jag inte ta med sprutan och nu får jag för mig att den inte hann mogna.

Intressant hur man oroar sig och börjar analysera minsta lilla värk ;)
  • SweetCA
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-09-23 21:43:45 följande:

Jag har den glada nyheten att jag idag, två månader efter mitt missfall, plussade igen :)

Nu hoppas vi att den lill* får stanna den här gången <3

Heja!
  • SweetCA
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-23 22:04:20 följande:

Inget positivt på älstickorna ännu men börjar få lite spänningar i brösten. Det tecknet känner jag igen. Förhoppningsvis blir det äl i början på veckan :)

Håller alla tummar!
  • SweetCA
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-25 09:35:05 följande:

Hej!

Jag är ny här, har läst inläggen länge men aldrig vågat skriva... Jag är 39 år, högutbildad och försöker göra rätt för mig och alla i min omgivning, därmed inte sagt att det bli rätt alltid ändå. Livet har varit turbulent på jobbet men hemma är det underbart. Vi har försökt få barn i 2 år och misslyckats. Det är precis så det känns! Att jag har misslyckats! Vi har provat med IVF 3 gånger, bara 1 återföring kunde ske då äggen inte mognade fram. Har endometrios. Och det misslyckades... Fick Ovitrelle spruta sista gången då förutsättningarna för äggplock var dåliga men det fanns åtminstone 1 ägg, det räcker ju!

Vi hade massa sex och det blev sen positivt på gravtestet 7 dagar efter. Ringde till IVF kliniken igår och meddelade pos gravtest. Jag och min man är så oerhört glada samtidigt som vi inte vågar ta ut för mycket glädje. Fick då reda på att själva sprutan kan ge positivt resultat... det var höjden av antiklimax och igår kväll började jag blöda. Jag är så oerhört ledsen, besviken och trött på att hela tiden misslyckas. Det är super att vi har fri abort i Sverige men det känns så oerhört orättvist att vissa gör det när vi har det så svårt. Missförstå mig inte nu, det är självklart att kvinnan ska få göra abort om det är hennes önskan men det är bara så att jag önskar att vi hade kunnat bli gravida! Jag vet att tanken inte alls är rationell men det är precis så det känns även om det inte är verklighetsförankrat. Snart fyller jag 40 och då stängs möjligheterna för oss att få hjälp från landstinget. Jag har läst, lyssnat och sett på dokumentärer om fertilitetskliniker utomlands men jag vill inte exploatera en annan kvinna från tex öst genom att hon säljer sina ägg till oss. Det bär emot mina principer att aldrig utnyttja en annan människa. Det är klart att dem drivs av det ekonomiska incitamentet och jag blir som sagt snart för gammal för altruistisk äggdonation i Sverige. Dessutom inte säkert att det tar... Jag är så oerhört ledsen så det finns inte någon gräns på det. Inte så lätt att fokusera på jobbet heller i nuläger. Som sagt jag känner mig så oerhört misslyckad! Vet att det inte är rätt att tänka så, vilket också gör att jag känner mig misslyckad. Typ, kan du inte ens tänka rätt! Det är skit! Är det någon av er som gått igenom samma känslor?

Ha en bra dag!

Absolut! Du är inte ensam och det är inget konstigt.

Jag är också den som inte fungerar och är i samma sits. 39 högutbildad

Vi har dock blivit nekade IVF eftersom vi försökt för kort tid. Träffades sent. Jag har inte haft mens sen 2010. Har haft 2 missfall och det som far runt i min skalle med är att min sambo kanske tycker att det är viktigare sen än nu och lämnar mig pga att jag misslyckades innan det var försent. Jobbet har blivit sekundärt och är i samma sits får dessutom dåligt samvete för det.

De som väljer att göra ägg donation är väl inte tvingade?
  • SweetCA

Happ, trots ovitrelle och äggblåsa på 17 mm så verkar det inte ha blivit ägglossning. Jag blir så frustrerad och trött.

Planerat in en helg, gjorde verkligen allt vi kunde men så

Ingen temp höjning alls eller höjning av vilopuls som det brukar bli efter Äl.

Ska göra blodprov på fredag för att kolla hur det ser ut och hur vi ska gå vidare.

Bara bläää idag och lust att slänga allt åt faderns just nu...

• SweetCA
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-26 08:18:35 följande:

Tack till alla er för era fina och stöttande svar! Dessvärre finns det alltid ett ekonomiskt incitament. Skrapar man på ytan så framkommer det oavsett om kvinnan bor i Öst eller USA. Det är inte kvinnor med hög socioekonomiskt status som "donerar" /säljer sina ägg. Jag fördömer inte, jag förstår dem men jag känner att jag inte vill vara en del av det. Jag fördömer inte prostituerade heller, dem försöker överleva med det dem kan i sin oftast hemska situation men jag hjälper dem därmed inte med det bara för att dem får betalt.

Vår barnlängtan är stark men inte till vilket pris som helst som innebär utnyttjande av en behövande kvinna. Finns många fattiga även i USA exempelvis. Dessutom skulle jag aldrig sätta mig på ett långdistansflyg efter IVF. Alla som vill ha barn har ju förståss sina egna förklaringsmodeller för att stå ut med sin situation och sina handlingar men vi känner att det måste strikt bygga på altruistiska grunder. Blandas pengar in i någon form försvinner altruismen...

Dessvärre har vår IVF klinik sagt att det stängs vid 40 ????.

Till SweetCA:

Har du pratat något med din sambo om din rädsla? Det är jätte viktigt att du inte går runt och bär på stress om det också mitt uppe i allt detta svåra. Om ni träffats "sent" i livet torde han veta vad han vill få ut av ett förhållande och det är DIG ????! Om ni håller på med sprutor så är ni ju på gång ändå även om det inte är IVF. Förstår om det är tungt, vi är ju mitt uppe i precis samma fas som er. Håller tummarna så får vi följas åt och se hur det går för oss alla! Har just beställt en hel drös nya ägglossningsstickor, dem måste tro att jag är helt knäpp på postorderbolaget...

Ha en fin dag! Här öser det regn dock och det känns lika dystert i själen just nu...

Då förstår ja hur du tänker med ägg donation. Var inte insatt eftersom vi inte vill gå den vägen. Och tack Lakritsbiten med för mer information.

Jo visst har vi pratat och barn är inte det han vill ha ut av det hela utan oss. Men man funderar ju och alla kan ändra sig. Speciellt när det känns tungt. Han stöttar på alla sätt även om jag väljer att inte vilja fortsätta med hormonerna.

Håller verkligen tummarna för oss! Och att det löser sig på bästa sätt!
  • SweetCA
    Anonym (Wifie) skrev 2018-10-03 17:14:49 följande:

Jag är 37 och har inga barn vet inte om jag vill ha men måste ju bestämma mig snart. Ångest delux man blir ju inte yngre liksom

Var I samma sits och är nu 39 och försöker, aldrig något sug och inget förhållande med någon jag skulle kunna tänka mig. Nöjd med livet, tränar en hel del och tjänar bra. Funderade om det var värt det, kändes mest jobbigt. Plus PCOS och ingen mens så visste att det ändå skulle bli svårt.

Träffade sambon sent. Vi är inte desperata efter barn men jag vill nog mer nu än min sambo. Kan vara för att det är kört på riktigt för mig om det inte händer nu.

Det som gjort att jag ändå vill är att vi gjorde infertilitets utredning och jag blev mer insatt och fick igång hormonerna och vi kom närmare som par. Nu är jag beredd att göra det för att jag känner att det är vi som gör det inte jag. Funderingarna kvarstår men de skäl man har för att inte vilja göra det finns kvar men är inte lika viktiga.

Vi har beslutat att inte köra på. Med IVF utan att det räcker med letrozol o ovitrelle. Och fungerar det så fungerar det.

Ger det 100% nu för att ge det en ärlig chans (utan ingrepp) och att känna att vi gjort det som går. Då blir det inte lika jobbigt om man ångrar sig sen.

Mitt råd är att ni gör en fertilitets undersökning, istället för att vänta. Så vet ni om det funkar eller ej.

Du är ändå 37 och det tar ett tag att lyckas och man ändrar sig mer och mer när man håller på
  • SweetCA

Liten update.

Ovitrelle gav ägglossning, vi kollade med blodprov i måndags. Trodde inte det då jag inte fick en temp höjning förrän 3 dagar efter ägglossning. Och inte så stor heller.

Fick dock mens idag... Suck... 3 dagar tidigt men tydligen kan det bli så med ovitrelle. Blåsan var 17 mm så spånar lite på att den kanske inte var helt mogen när jag tog ovitrelle. Hade dock inget val eftersom vi åkte utomlands samma dag.

Så försök 3 gick inte.

Fortsätter med letrozol +ovitrelle, hoppas försök 4 funkar bättre!

• SweetCA
    Anonym (Längtande) skrev 2019-10-18 01:10:46 följande:

Hur har det gått för er alla? Någon över 39/40 som är lyckligt väntande? 

Hej. Jag fyller 41 I februari och har gjort Kub idag, 12+6 och fick 1:2000 vilket var kanon för åldern. Första barnet, haft en rad missfall och MA i bagaget. Vi skulle testa ivf men blev gravida och det var guldägget.

Har haft pcos och använt letrozol samt de senaste gångerna tar jag nu trombyl.

Så hoppas det Inger lite hppp!
  • SweetCA
    GlitterLina skrev 2019-10-24 23:15:34 följande:

Va härligt :) grattis

:) ja! Fantastiskt!
  • SweetCA
    bonzo skrev 2019-10-25 14:36:32 följande:

Grattis! :)

Hur många försök med Letrozol krävdes det för dig? Själv har jag provat två kurer och fick en kemisk graviditet på senaste dubbelkuren.

Är också 41 år och hoppas på en liten till...

1 och 1/2 år. Också dubbelkur. Testa barnalbyl /4 blev oftare gravid när jag började med dem. Sen fick jag trombyl utskriven.(sa helt enkelt att nu gör jag så här och det är lite bökigt så det vore bra med trombyl på recept istället)

Jag väntade inte heller på en mens emellan när jag fått tidigt missfall (v5) utan körde på ed letrozol ändå. Har ju inte all tid i värden så att säga...

Bra att du blir gravid ändå (inte kul att höra när man är i det men det är bra!)
  • SweetCA
    bonzo skrev 2019-10-25 14:36:32 följande:

Grattis! :)

Hur många försök med Letrozol krävdes det för dig? Själv har jag provat två kurer och fick en kemisk graviditet på senaste dubbelkuren.

Är också 41 år och hoppas på en liten till...

Och tack :)
  • SweetCA
    bonzo skrev 2019-10-25 18:07:26 följande:

Ja jag använder också liknande trombyl, fast det heter annat. Köper från apotek utomlands. :) Smörjer även med progesteron kräm efter ägglossning.

Vi har också försökt i 1 och 1/2 år. Tänker att det var bra att det i alla fall fungerade med letrozolen. Så det finns hopp, trots åldern :) Har hoppat över letrozol denna månad men ska prova igen i november :)

Ah men dåså. Jag använde också progesteron kräm!

Har även ätit coQ10 för att förbättra ägg kvalité, ingen aning om det hjälpt.

Kämpa på! Klart det finns hopp.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.