Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Nykär15 skrev 2017-04-25 13:17:49 följande:

Det låter väl bra allting, så ni hinner landa lite och få lite paus. Jag tror ju på RR, har ju funkat alla tre gånger för mig Glad ska bara nå hela vägen nån gång....

Det är nästa torsdag jag ska på VUL, så det närmar sig iaf. Går in i v 7+0 i morgon. 

Ja vi ska ju nå hela vägen och än har jag inte gett upp :)

Oj, redan 7+, fattar inte vart tiden tagit vägen, känns som du fick plus igår ju!! Skönt att det närmar sig, eller kanske inte då jag samtidigt förstår att du är nervös inför besöket.... Jag håller både tummar och tår för er nästa vecka ska du veta och tror och allt är bra denna gång!!
  • Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 13:35:46 följande:
    Sluta testa nu, det är för tidigt! Tycker du ska låta bli att testa till ÄL+10 minst, gärna ÄL+11 eller ännu senare. Du blir ju bara ledsen, kanske helt i onödan. Hoppas att det blir ett plus nästa gång!
    Too tiki skrev 2017-04-25 12:58:15 följande:

Vi har förresten bestämt oss för att avvakta med IVF till hösten så vi slipper ha det hängande över oss mitt i flytt och nytt arbete. Tror det är bäst, för jag har en känsla av att min kropp behöver lite vila från hormoner ett tag. Fram tills dess blir det fortsatt RR och ger inte det resultat kommer jag testa munkpeppar för att se om det kan ha ngn effekt....

Det är säkert det bästa beslutet - och förhoppningsvis tar det sig långt innan dess. Då får du också chansen att göra det bästa för att optimera äggkvaliteten. Vi har ju pratat mycket här om hur man kan förstärka ägglossning, få en bättre slemhinna osv. men i slutändan tror jag att det för oss över 40 allra mest handlar om äggkvalitet. Ser man t.ex. på dem som gör äggdonation har de lika bra resultat som yngre kvinnor som gör IVF, så det borde vara just äggkvaliteten som gör skillnad.

Jag har precis läst boken It starts with the egg. Mycket intressant, kan verkligen rekommendera! Den är vetenskapligt underbyggd med mängder av referenser till forskning osv. Enligt boken finns det faktiskt mycket man kan göra för att förbättra äggkvaliteten om man tänker 3-4 månader framåt. Författaren framför rätt övertygande att ubiquinol och DHEA är det som ger allra bäst resultat på äggkvaliteten. Jag tar ubiquinol 300 mg om dagen numera. DHEA är ett hormon och jag känner mig mer tveksam till det. Dock kan det tydligen i vissa fall göra underverk. Om jag skulle göra IVF hade jag nog tagit det.

Är det någon här som tagit eller övervägt att ta DHEA?
    Tror också på att det är äggkvalitén som sätter käppar i hjulet för oss äldre. Jag har provat 25 mg DHEA i en månad men mådde skit så jag antar att jag kanske inte har så lågt av det för blir det för mkt kan det få den effekten. Ubiquinol har jag aldrig hört något om, vad får man tag på det och känner du någon skillnad, alltså någon negativ bieffekt?
  • Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 14:15:24 följande:
    Ja, jag har läst att det fanns risk för obehagliga biverkningar med DHEA. Helst ska man testa sina nivåer innan man börjar, kanske låg din nivå så pass högt att du inte behöver det.

Ubiquinol är den mer verksamma varianten av coenzym Q10, alltså ett vanligt kosttillskott som inte ska ge några biverkningar. Finns mycket att läsa online. Enligt boken och andra källor ska man ta 200-300 gram per dag ubuquinol eller runt 600 gram per dag av den vanliga varianten (som heter ubuiquinon).

Man får shoppa runt lite för det blir rätt dyrt, men tror jag ska köpa från iherb på nätet nästa gång. Jag har läst lite överallt att ska man ta något tillskott för äggkvaliteten, så ska man ta Q10. Jag har gjort en hel del efterforskningar och har inte stött på något annat som sägs ge lika bra effekt, förutom DHEA då.
    Aha, så det är Q10, det har jag ätit förra och förrförra månaden men glömt av det denna månad....Inositol har jag läst också ska förbättra äggkvalitén och det har jag också ätit men glömt av denna månad, fattar inte vad mitt minne har tagit vägen Förvånad
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-04-25 14:11:19 följande:
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 13:37:02 följande:
    Åh, det är ju snart ju! Tiden går snabbt, fast för dig går den säkert i snigelfart ...! Flört

Ja tiden går SJUKT långsamt kan jag lova er...nästan långsammare än den gör inför BIM. Och ju närmare jag kommer, desto räddare blir jag ju....så jävla rädd hamna nere i det svarta helveteshålet igen. Gråter

Så i stället försöker jag att inte tänka längre fram än en dag i taget. När jag vaknar tittar jag på appen som visar dagens siffor, tänker att här och nu idag är jag gravid och försöker njuta av den tanken Hjärta i morgon eller nästa vecka har jag ju ingen aning om. Det är mitt sätt att sakta försöka ta mig framåt. Inte helt lätt och ibland får jag ju katastroftankar ändå förstås...man är ju inte mer än människa....

Usch, förstår att tiden går i snigelfart men tror som sagt det går bra denna gång när dina sköldkörtelvärden är bra. Du är stark som klarat av att börja om med tanke på vad du varit med om. Vet inte hur jag hade klarat det, men längtan är ju så stor så jag misstänker att man klarat det också men rädslan går ju aldrig bort förrän man gått hela vägen. Kramar till dig Hjärta
  • Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 14:15:24 följande:
    Ja, jag har läst att det fanns risk för obehagliga biverkningar med DHEA. Helst ska man testa sina nivåer innan man börjar, kanske låg din nivå så pass högt att du inte behöver det.

Ubiquinol är den mer verksamma varianten av coenzym Q10, alltså ett vanligt kosttillskott som inte ska ge några biverkningar. Finns mycket att läsa online. Enligt boken och andra källor ska man ta 200-300 gram per dag ubuquinol eller runt 600 gram per dag av den vanliga varianten (som heter ubuiquinon).

Man får shoppa runt lite för det blir rätt dyrt, men tror jag ska köpa från iherb på nätet nästa gång. Jag har läst lite överallt att ska man ta något tillskott för äggkvaliteten, så ska man ta Q10. Jag har gjort en hel del efterforskningar och har inte stött på något annat som sägs ge lika bra effekt, förutom DHEA då.
    Tror mitt minne lagt av helt och hållet för jag minns inte om an kunde äta Q10 fram till BIM, eller ska mans luta med det också vid ÄL? Har några kvar här hemma som jag tänkte ta om det är så att man kan ta det fram till BIM.
    Inositol har jag för mig man bara ska ta fram till ÄL men är osäker på om det stämmer och hinner inte kolla runt nu hur det ligger till, behöver packa och rensa en massa skräp så vi kan flytta någon gång :)
  • Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 15:28:45 följande:
    Ja, läkaren skrev ut E-vitamin till mig. Finns även i min multivitamin. D-vitaminbrist blir alltmer uppmärksammat på många områden, inklusive fertilitet.

D-vitamin ska ligga runt 100 har jag läst för bra fertilitet. Jag har haft brist så jag äter tillskott och nu senaste provet låg det på 96 så det ska vara bra.

Då ska jag börja knapra Q10 och Inositol tills jag blir gravid :)

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-04-25 15:13:54 följande:

Tack snälla fina ni som peppar mig och kämpar på själva med oro och grubblerier!! Ni är guld värda ska ni veta.

Nu känner jag mig helt plötsligt gravid här. Blev precis uppringd och fick ett nytt jobb så nu borde jag egentligen inte bli gravid haha. Iaf vänta ett par månader.

Tar dagen som den kommer nu. Ska inte testa mer nu förrän efter helgen faktiskt! Blir så ledsen vid varje blankt test så ser hellre blod i trosan så kan jag kicka i gång med min nya bästis Rosenrot ist.

Kram

Har du fått gravsymptom, berätta? Tror nog du är gravid nu när du lyckats få ett nytt jobb, ska bli spännande att se om det är så :)
    Jag ska ju också byta jobb snart och är det det som krävs för att jag ska bli gravid och allt går hela vägen så välkomnar jag det så får vi ta det som det kommer

Här molar det på så jag är ganska säker på att jag har ÄL nu. Trodde först den var över för när jag kollade sekret tidigare var det krämigt men nu är det äggvitesekret, precis som igår, så jag går på känslan att ÄL är idag, punkt!! :)

• Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-04-25 17:13:48 följande:

Tootiki: jag äter två rosenrot per dag, samma sort som du (köpte från Aootea). Dem första omgången åt jag den som Nykär ätit (köpte från graviditetskollen). Men ska det verkligen spela någon roll vilken sort?

Har ingen aning om det spelar någon roll vilket sort man tar men tänkte att det inte kan skada om nu flera blir gravida med den jag inte har
  • Too tiki
    Milou3 skrev 2017-04-25 17:45:40 följande:
    Jag vet att varje graviditet inte är den andra lik men jag har alltid fått större och ömma bröst vid varje graviditet. Är ju uppe i 8 graviditeter. Så just därför tror jag verkligen inte jag är gravid. Men det som ändå får mig att tveka är att jag känner mig svullen och öm runt livmodern. Jeansen liksom tar emot. Sen den där känslan jag tjötat om ... nja inte riktigt fått den denna gång. Den susade förbi dagen efter äl och strax efter mitt "stick", men läste tidigare noteringar jag skrivit och har tydligen känt sticket även den månad jag fick mens också.

Jag börjar redan nya jobbet om två veckor ( är ju frilans så det funkade fint) och OM jag skulle vara gravid så lär jag må som sämst då. Den flummiga och spiritualistiska delen av mig tror att jag kanske plussar nästa månad ist.

Då har jag hunnit skriva på ett långtidskontrakt ( om jag nu gör bra ifrån mig) och min kropp får annat att foka på samt hinner äta mer RR och en till månad med progesteronkräm. Det skumma i allt är att just nu känns det helt okej. Skulle jag bli gravid i juli är det också okej. Det är känslan av stressen med åldern och att varje månad så blir äggen sämre och sämre och jag rynkigare och rynkigare haha. Typ så. Ovissheten är inte min vän alltså.

Visst är det ändå härligt med äl Too tiki! Kör så det ryker i kväll också. Tänk om ALLA här nu plussar? Det vore väl helt jäkla underbart!!

Förstår och minns känslan du beskriver svullen och öm runt livmodern, tycker det låter lovande :)

Verkar som gubben är med på noterna idag också, skönt, så slipper jag fundera på det :) Rent statistiskt är det lättare att blir gravid på våren läste jag idag så med lite tur blir vi fler här i tråden som lyckas nu. Ska ha med melatoninet att göra. Har läst det förut någonstans men minns inte var nu men idag såg jag mer faktagranskad artikel som egentligen handlade om IVF och att chanserna ökar för dem runt våren. Får hoppas att årstiden kan hjälpa till på traven förutom då RR som jag tror mer och mer på ju mer jag läser om den :)

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 16:38:36 följande:
    Låter bra! Glad Om det blir svårt att få till det med mannan ikväll funkar det säkert bra imorgon också. Då täcker du även upp ifall ÄL blir något senare än du tror. Har mannen bra spermier räcker väl varannan dag utmärkt.
    Gubben är med på noterna idag också så det är bara till att köra på
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.