Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Hemflyttad skrev 2017-02-17 10:52:32 följande:

Det var verkligen tråkigt att höra om ditt missfall, Too tiki. Förstår att du känner det som att tiden rusar iväg. Det var ju ändå ett jättebra tecken att det tog sig, och man har ju hört att det kan vara lättare att bli gravid efter ett missfall - bara att hoppas att det stämmer. Har du kollat upp IVF? Vet att vissa kliniker har en gräns på 42-43 men det är kanske flexibelt? Jag har ju varit i IVF-svängen och känner många som fått barn genom IVF, och det är även många i vår ålder som gör äggdonation. Det är ju förstås ett ännu större steg, även om chanserna då är väldigt bra.

Jag hoppas verkligen att ni lyckas igen snart helt själva och att den lilla vill stanna kvar! {#emotions_dlg.flower}Spara

Ja man kan ju alltid hoppas att det blir lättare nu så vi slipper månader av besvikelser igen för det har verkligen varit tufft...

Jo, vi har börjat kolla upp IVF och det ska tydligen finnas en klinik i Göteborg som har 44 år som åldersgräns. Just nu bor vi i Jämtland, men kommer flytta ner till Göteborg inom förhoppningsvis 2 mån och då kommer vi ta kontakt med den kliniken om inte förr. Annars har vi pratat om att vända oss till Danmark för där vet jag flera som gjort IVF som varit över 45.
    Sen har jag redan kontakt med en klinik i Danmark som hjälpte oss att få pergo utskrivet när vi inte hittade någon klinik i närheten som ville hjälpa oss. Nu hade de lång väntetid men det finns kanske fler klinker man kan vända sig till i Danmark, måste kolla upp det så vi har lite alternativ om det blir aktuellt. ÄD har vi pratat om men just nu känns det inte som ett alternativ men det kanske också kan ändra sig.
    Från början ville vi bara köra naturligt men de senaste två månaderna tog vi ju till pergo så man ändrar sig ju allt eftersom tiden går :) Nu har jag hittat en privat gyn som hjälper oss med Letrozol som jag hoppas fungerar lika bra som pergo. Skulle det inte fungera har jag pergo kvar som jag får testa igen och hoppas på det bästa.

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 11:54:26 följande:

OK, jag bor i Göteborg och har gjort IVF på en av klinikerna här. Hoppas ni kan få hjälp här, annars är det i alla fall inte så långt till Danmark. OM ni nu inte lyckas fixa det själva.

Visst har man en tendens att ändra sig, först ska man bara köra naturligt, sedan kör man lite extra tillskott, sedan mediciner och så fortsätter det tills man typ åker till Cypern och gör embryodonation! Det är nog bara bra att vara öppen för alla möjligheter och se vart den här resan tar vägen. Det är åtminstone spännande!

Själv har jag haft tankar på att prova något ägglossningsstimulerande så att jag kan släppa ett ägg på "rätt" sida varje månad, men som det ser ut nu så kör vi utan hjälp och en "blir det så blir det"-inställning. Jag har blivit gravid fyra gånger med en äggledare, och ingen gång naturligt när jag hade två och dessutom var yngre, så kroppen kanske kompenserar på något sätt.

Ja vem vet, vi kanske hamnar i Cypern om det inte tar sig den närmaste tiden :)

Hoppas det tar sig för er nu utan hjälpmedel! Hade kanske gjort det för oss men nu vågar jag prova utan då jag vet att jag inte haft ÄL varje månad men ändå fått mens. Insåg det inte förrän jag började tempa så jag är glad att jag började med det så jag fick lite mer koll, sen ska man ju ha lite, eller mkt tur också...Hoppas på flera guldägg denna månad! Alltså fördelat på oss alla här inne och inte bara till mig för jag nöjer mig med ett litet ägg :)
  • Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-02-17 12:12:16 följande:

Jag kör andra cykeln med rosenrot och känner idag på cd 9 ett diffust molande på vänster sida. Har för mig jag läst att man kan få mer molvärk med rosenrot. Det är dags börja sexa och hoppas på det bästa. Ska också börja smörja med progesteronkräm snart. Hoppas innerligt att det nu tar sig.

Spännande när man känner att något är på G :) Rosenrot sägs ju ger med ÄL känningar, har aldrig provat men brukar du inte känna så är det säkert den som gör sitt jobb :)

Bra med progesteron krämen, tänkt bara att inte börja för tidigt så du stör ÄL för det har jag lyckats göra en månad...

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 10:31:22 följande:

Angående tillskott så tar jag:
    Multivitamin för fertilitet
    Fiskolja
    D-vitamin (spray)
    Inositol
    Allt detta beställer jag från Zita West i England, kan rekommendera dem. Var även på konsultation hos dem för länge sedan när jag bodde där så jag vet att de är seriösa och bra.

Jag har en tendens att gå "all in" på saker och ting och när jag försökte bli med barn första gången för 10 år sedan lade jag all min energi på det i flera år (massa olika tillskott, akupunktur, hypnofertilitet utöver pergo, insemination, IVF). Det var inte bra för mig kan jag se nu i efterhand. Nu har jag två barn och försöker ta det lite coolt med våra försök att få en trea. Jag kör ägglossningstest och tar tillskotten ovan, det får räcka. Flört

Tack för tipset om Zita West, verkar vara billigare att köpa därifrån än vad jag har hittat här hemma :)
  • Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-02-19 08:07:42 följande:
    Hur tidigt är det tidigt!

Enligt uträkningar ska jag börja cd 13. Äl är antigen 13/14.
    Om du tempar, väntar tills ÄL satts ut, använder du bara ÄL stickor vänta tills det i varje fall har gått minst 5 dgr efter positivt ÄL test. Använder man bara stickor är det egentligen svårt att säga att ÄL har skett för ägglossningen kan stanna av och sen försöka igen, så tempning är säkrare.
  • Too tiki
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-02-19 09:24:18 följande:

Bim +2 och ett positivt gravtest!!! :)))

Fick med mig mannen att testa idag! Så nu är vi typ lyriska och hoppas att allt går vägen nu.

Tror jag köper ett digitalt imorgon bara för att få se det igen, då det samtidigt känns overkligt just nu! :)

Stort GRATTIS, så härligt att det verkar bli fler plus här i tråden
  • Too tiki
    Cougar79 skrev 2017-02-19 08:21:32 följande:

Hej Hej, jag vill gärna hoppa in här. Jag är 37 år, fyller 38 nu i mars. Har två flickor födda 07 och 12. Jag har ätit Cerazette sedan min dotter föddes och slutade nu i januari. Fick äl hyfsat snabbt och mens 25 dagar efter pillerstopp. Nu har jag precis haft äl igen och har bim 2/3. Det är första försöket eftersom vi inte hade ngn aning om äl efter pillerstopp plus ville jag gärna se en mens innan vi började. Ni andra i denna ålder hur känner ni? Jag både längtar sönder mig efter en bebis och är skiträdd för MF, graviditetsproblem osv. Är jättefubbel inför ett ev plus samtidigt som jag ser framemot sååååå att få se det en sista gång innan man är "för gammal". Jag har alltid haft lätt att bli gravid. 3 arborter i yngre ålder, 2 graviditeter och 2 tidiga MF innan yngsta dottern. Nu tänker en del av mig att jovisst kommer jag bli gravid enkelt nu. Men hur är det vid 38 eg, ngn som pratat med ngn kunnig? Jag vet att 25 åringar går barnlösa o 44 åringar blir gravida men hur ser mina chanser ut? Och är det så att eftersom min kropp varit gravid hela 7 gånger så har jag ngt högre chans vid 38 än ngn som försöker för första gången?? Blev många tankar, ngn som känner igen hur jag tänker? Bor i Gbg för övrigt.

Välkommen, kul med fler här i tråden :)

Som jag förstått det ska man inte ha större chanser att bli gravid om man har varit gravid tidigare mot om man inte har varit det. Skulle i varje fall tror att du har hyfsade chanser att bli gravid även om chansen minskar allt eftersom man blir äldre. Vi har ju försökt aktivt i 2 års tid och jag är 44 år och vi lyckades få + denna månad. Tyvärr ville den lilla inte stanna kvar men gravid blev jag i varje fall.

Jag antar att jag haft lite otur på vägen iom att jag opererade bort min sköldkörtel för 3 år sedan och efter det har det tagit sin lilla tid att bli rätt inställd på Levaxin och jag har också haft väldigt lågt D-vitamin värde under en längre period och riktigt illa hösten 2016. Nu när alla värden var bra lyckades jag bli gravid med hjälp av Pergotime. Om Pergotime var det som hjälpte oss är svårt att säga för jag kanske hade blivit gravid ändå nu när alla värden var bra.
    Denna blir min första månad med Letrozol och jag hoppas den fungerar lika bra som pergo verkar ha gjort för mig.

Hoppas ni har turen att snabbt få ett + och som sagt, jättekul med fler här i tråden som kan hjälpas åt att peppa varandra :)

• Too tiki
    Cougar79 skrev 2017-02-19 11:09:40 följande:

Monchichi- just så. Hur skulle de kunna påverka? Kan köpa det här med att kroppen "kommer ihåg" och därmed har lättare att bli gravid men det måste vara väldigt marginellt särskilt med stigande ålder. Anyways ska bli väldigt kul att följas åt jag hoppas verkligen att det blir en bebis under 2017. Jag har alltid velat ha många barn men olika orsaker har gjort att det inte blivit mer än två hittills vilket jag är otroligt tacksam för de är det bästa som hänt mig någonsin och kanske just därför vill jag hs fler. Vad är era bästa tips i den här åldern för att öka chanserna till ett plus? Hur ofta har ni sex?

Glömde svara på dina frågor såg jag nu :)

Vi har sex varannan dag förutom dagarna runt ÄL då försöker vi få till det varje dag :) Annars använder jag mig av ÄL stickor, nu den sista månad fertilitetsmonitor och så kollar jag tempen så jag vet att ÄL varit så jag kan börja med progesteron då min lutealfas är för kort.
    Skulle det ta tid för er att bli gravida då skulle jag rekommendera er att kolla TSH för ett högt TSH gör det svårare att bli gravid men ökar också risken för missfall. För övrigt är det bra att förbereda kroppen för en graviditet genom att äta bra kost, dra ner på kaffe & alkohol och sluta röka om du gör det.

• Too tiki
    Monchichi skrev 2017-02-18 12:53:24 följande:

wa76: Tack för att du frågar, det värmer! Som flera sagt tidigare, det är så härligt med ventilationen och stödet här i tråden, och känns bra att kämpa tillsammans när man inte pratar med andra i sin närhet om önska-barn-projektet. Jag vågar inte säga annat än att jag mår bra. Klaga på illamående kan jag inte med när jag vet att alla här inne skulle byta med mig om det gick, så istället önskar jag så innerligt mycket Lycka till er här så att vi kan fortsätta följas åt. Har svårt och vill inte lämna tråden, den har givit mig så mycket stöd.

Har inte bokat tid till bm ännu. Lite säger mig att jag inte vågar än, och resten säger att jag ändå gjort det 4 gånger tidigare så jag vet att det första besöket är bara lite samtal som jag vet det mesta om redan. Funderar dock på om jag måste vara inskriven före fostervattensprov för läste något om att man skulle ha en remiss för det, från just barnmorskan. Sen blir ju besöken roligare när man får lyssna på hjärtljud men det är ju först efter RUL. Jag gissar att jag gått 6 veckor nu så det känns avlägset, även om jag vet att tiden går fort.

Alla tummar till er kämpar här inne!

Härligt att allt går bra för dig och jag hoppas du stannar kvar i tråden :)
  • Too tiki
    Cougar79 skrev 2017-02-19 16:21:19 följande:
    TSH har jag kollat nyligen faktiskt så det bör vara ok. Det jag har emot mig är ca 15 kg övervikt det har jag börjat kämpa med nu. Jag försöker promenera mycket och äta annorlunda kost, hur äter ni andra har ni några bra tips på bra "bli gravid" kost. RÖker gör jag inte och dricker väldigt lite alkohol. I övrigt frisk. Jag tänkte att jag skulle testa äl stickor nästa månad. Jag är hyfsad säker på när jag har haft den har fasligt ont i magen 1-2 dagar och jätteömma bröst. Bröstvårtorna gör faktiskt fortfarande ont trots att jag tror jag hade äl i onsdags. Nu är det bara att vänta på bim men vi hade sex dagen för äl och dagarna innan men inget efter fick ingen chans till det. Så har inte kört fullt ut och förväntar mig att se mens. Vi får se.....

Tror allsidig kost är det som fungerar bäst för de som inte har problem av något slag. Har man problem med PCOS som monchichi har, då vet jag flera som blivit gravida av LCHF och för en del fungerar det ju bra att gå ner i vikt med LCHF. Jag har provat, men blev bara jättetrött, så istället började jag fokusera på att äta mer frukt, grönt, protein och mindre av bröd, pasta och potatis för att gå ner i vikt. Sen började jag promenera ca: 45 min varje dag också och efter 7 mån hade jag gått ner 7 kg. Sen jag börjar med pergotime har jag dock lyckats gå upp en del i vikt så jag får väl ta itu med det innan jag är tillbaks där jag började igen.....

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.