Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Tack för stöttning allihop det värmer ska ni vetaHjärta 

Den lilla ville tyvärr inte stanna kvar så nu får vi börja om och hoppas på att det inte ska ta allt för lång tid innan vi får ett pluss igen :( Nu har jag åkt till min väninna neråt landet för att koppla av och imorgon kommer min man hit och då tar vi in på hotell i Gbg så vi kan rå om varandra. Resan till min väninna var planerad sen långt tillbaks och hon är också den som hjälpte oss att få tag på Pergo...och inte minst, helt underbar på att stötta när jag varit som mest nere :)

Någon frågade vad för hjälpmedel, vitaminer mm vi använder och här är min "lista":

Multivitamin
    Denna månad har jag tagit 3 kapslar Q10 per dag
    B-vitaminer och folsyra i hög dos
    Magnesium
    Denna månaden började jag ta en msk kallpressad vetegroddsolja per dag (urk)
    1/3 albyl minor (har samma effekt som trombyl)
    Denna månad åt jag inositol fram till ÄL
    Bidrottningsgele fram till +
    Progesteronkräm har jag använt tidigare men denna månad använde jag progesteron vagitorier för min lutealfas är för kort.

Vetergoddsoljan ska vara bra för slemhinnan och det är väl för e-vitaminet så ev. börjar jag äta tabletter med e-vit istället för oljan smakar blääää. Bidrottningsgelen sägs vara bra för äggkvalitén. Har ingen aning om det stämmer men tänkte att det kan väl aldrig skada :)

Sen äter jag Levaxin då jag opererat bort min sköldkörtel. Kalcium äter jag också då mina bisköldkörtlar blev totalt förstörda vid op. Extra D-vitamin då mitt värde låg på 11 i höstas (rekommenderat värde på fertilitetsklinikerna är minst 100).

Jag har använt vanliga ÄL stickor fram till denna månad då jag investerade i en fertilitetsmonitor. Stickorna måste jag använda för att ha koll på när ÄL varit så jag inte stör ÄL när jag börjar ta progesteron. Sen tempar jag och med hjälp av tempen insåg jag att jag inte har ägglossning varje månad. Pga utebliven ÄL fick ju hjälp i Danmark med perogotime. Imorgon börjar jag dubbeldos av Letrozol och hoppas på att det har lika bra effekt.

En hel del jag stoppat i mig denna månad, men iom att jag lyckades bli gravid nu så vågar jag inte utesluta något av det :)

Nu ska jag försöka läsa igenom alla inlägg som skrivits här sen jag var inne här sist. Kramar till er alla och ge inte upp Hjärta

• Too tiki
    HoppasPåEnTill skrev 2017-02-16 16:50:41 följande:

Jag tar:

Q10

Multivitamin

D-vitamin

Magnesium

Omega-3

Inositol

Vitex

Apriforce

Den här cykeln har jag också tagit Pergotime cd 5-9.

Nu väntar jag på ÄL.

Funderade också på att ta Vitex men hörde att man inte bör ta det samtidigt som man tar pergo el. letrozol, har du hört något om det?
  • Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-16 17:02:41 följande:
    Och jag som inte känner någon smak alls av vetegroddsoljan :) annan sort eller fel på mina smaklökar.

Hört fler som blivit gravida efter ätit Bidrottningsgele men inget jag kan äta pga pollenallergi.

Den smakar väl inte så mkt men jag har väldigt svårt för att svälja oljan (får kväljningar). Ska kolla efter kapslar istället alt. ta e-vit och omega för det är tydligen det vetegroddsolja innehåller.

Inositol är ett b-vit (har för mig B 9) och ska vara bra för äggcellerna www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/inositol-500mg-50-kapslar

Synd att du inte kan ta bidrottingsgele pga din allergi :(

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-16 17:04:06 följande:
    Vad är och gör inositol?

Vitex? Är det munkpeppar?
    Glömde skriva att Vitex. är munkpeppar och det rekommenderas tydligen av fertilitetsklinker i Tyskland. Jag tänkte börjat med det denna månad men efter att jag läste att man inte ska ta det ihop med pergo el. lertozol avstod jag. Vet inte varför, men antar att de kan störa ut varandra då vitex också påverkar hormonerna.
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-02-16 08:59:41 följande:

Jag äter följande och alla i tablettform varje kväll:

Folsyra
    Multivitamin (behövs för att kunna ta upp allt annat, viktigt sa min läkare)
    E-vitamin (100 mg utkskrivet av läkaren)
    Zink
    Magnesium
    Mjölksyrabakterier (för jag får så mycket svampinfektioner av hormonstimuleringen och detta hjälper mot det inifrån)
    Trombyl (minska risken för missfall/proppar som kan uppstå vid infästningen av ägget och senare i moderkakan, blodförtunnande)
    Järn

Sen äter jag 50 mg Levaxin på morgonen med då det inte får tas ihop med järn eller tabletter innehållande laktos. (detta är för min nedsatta funktion på sköldkörteln)

Så ja, en dosett som är rätt full! Men alla gör mig gott och jag känner att jag helst är så förberedd som jag kan för att en graviditet ska gå bra. Har ju redan haft ett mf och ett MA och gör mer än gärna vad jag kan med tabletter om det kan hjälpa oss att behålla en liten när/om vi blir gravida igen...

E-vitamin, går det bra att äta fram till + eller bara fram till ÄL?

Järn och zink äter jag ju också, kom på det nu när jag såg vad du skrivit :)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-02-16 18:20:22 följande:
    E-vitamin äter man hela tiden och även när man blivit gravid, vanligt vid ivf med.
    Då har jag beställt e-vitamin :) Intressant att det används vid IVF också, då borde det ju ha någon form av vetenskaplig effekt.
  • Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-16 20:53:52 följande:
    Jag sväljer 2 msk vetegroddsolja per dag, sväljer ner med ett glas citronvatten med D-votanindroppar och då går det kanonbra! Däremot folsyretabletten fastnar i halsen vareviga morgon :/

Ska köpa inositol då. Hade enligt läkaren halvdåligt med b12 vitamin också nu när han ringde.

Vill inte proppa i mig för mycket men det är ju förhoppningsvis bara under en period detta :)

Har munkpeppar hemma men väntar till nästa cykel om det inte tar sig denna. Rätt nöjd med cykel på 28 dagar och lutealfas på 13 dagar som det blev nu sist.

Men hur många cykler ska man ta progesteronkräm?

Gjort i 3 nu. Ska man testa en cykel utan? Läste nåt om att ta ett uppehåll efter just 3.

Jag vet inte om jag haft b-vitaminbrist men blev rekommenderad att testa tillskott då jag hade värk i musklerna och med tillskott försvann min värk. Köper Mega B-komplex från Holistic som innehåller alla b-vitaminer i ganska hög dos plus folsyra. Inositol innehåller den också men för lite då man rekommenderar 500 mg per dag.

Ska prova och ta vetegroddsoljan ihop med citronsaft, då kanske jag kan stå ut med den och samtidigt få i mig lite mer c-vitamin, det är ju också bra för fertiliteten :)

Har inte läst någonstans att man ska ha uppehåll med krämen, vet du varför?
    Nykär; Har din läkare sagt något om att du ska ha uppehåll med vaggisarna?

Vet inte om jag skulle våga prova utan då min lutealfas var så kort att ett ägg inte skulle hinna fästa ordentligt innan mensen är ett faktum. Min lutealfas ändrades efter jag opererade bort sköldkörtel och gick från i genomsnitt 14 dgr till 9-11 och så har den varit i 3 år även om jag varit välinställd på Levaxin. Vore iofs intressant att prova utan en månad för att se om den ev. har rättat till sig, men är osäker på om jag vågar prova och gå miste om en månad....Obestämd Hade du också kort lutealfas innan du började med krämen?

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-02-17 08:59:50 följande:
    Ja det hjälper till att bygga upp en bättre slemhinna Glad
    Too tiki skrev 2017-02-16 22:47:58 följande:

Jag vet inte om jag haft b-vitaminbrist men blev rekommenderad att testa tillskott då jag hade värk i musklerna och med tillskott försvann min värk. Köper Mega B-komplex från Holistic som innehåller alla b-vitaminer i ganska hög dos plus folsyra. Inositol innehåller den också men för lite då man rekommenderar 500 mg per dag.

Ska prova och ta vetegroddsoljan ihop med citronsaft, då kanske jag kan stå ut med den och samtidigt få i mig lite mer c-vitamin, det är ju också bra för fertiliteten :)

Har inte läst någonstans att man ska ha uppehåll med krämen, vet du varför?
    Nykär; Har din läkare sagt något om att du ska ha uppehåll med vaggisarna?

Vet inte om jag skulle våga prova utan då min lutealfas var så kort att ett ägg inte skulle hinna fästa ordentligt innan mensen är ett faktum. Min lutealfas ändrades efter jag opererade bort sköldkörtel och gick från i genomsnitt 14 dgr till 9-11 och så har den varit i 3 år även om jag varit välinställd på Levaxin. Vore iofs intressant att prova utan en månad för att se om den ev. har rättat till sig, men är osäker på om jag vågar prova och gå miste om en månad....Obestämd Hade du också kort lutealfas innan du började med krämen?

Nej jag ska absolut inte göra uppehåll med vaggisarna, de ska tas från en vecka efter ÄL till BIM, sen börjar jag om nästa cykel om det inte tagit sig, Vet det står i infobladet om krämen. Min lutealfas är oförändrad, är och har alltid varit 14 dagar. 

Då förstår jag att de rekommenderar e-vitamin vid IVF, kanon att den går att påverka med en vitamin :)

Tack, då var det som jag tänkte att jag inte ska göra uppehåll :) Kollade infobladet som jag fick med när jag köpte progesterall och det enda som står ngt om uppehåll är om man har PCOS och då står det följande:

Jag har inte PCOS men vill bli gravid. Hur använder jag krämen?

Man kan ha reg mens och utslag på ÄL-test utan faktisk ÄL. Progesteron i låg dos kan stimulera östrogenet så att det blir ägglossning. Prova med 10mg kräm dagarna 7-14 och höj till 20mg dagarna 15-28. Uppehåll efter dag 28. ÄL kan inträffa när som helst under den här perioden och tom något efter dag 28. Vänta på mens eller gravtest innan du börjar om med krämen. Tålamod!

Detta står det för de som är gravida och vill förhindra missfall.

Jag är gravid och vill förhindra missfall, hur använder jag krämen bäst?

Börja med minst 60mg/dag så fort du vet att du är gravid. Gör inget uppehåll. Du kan öka den dagliga dosen med 10mg/vecka tills du är uppe i 80-100mg. Det går bra att sluta efter v12 då moderkakan börjar producera progesteron. Du kan även fortsätta fram till någon vecka före beräknat förlossningsdatum.

Milou; Jag skulle inte sluta med krämen om du har kort lutealfas utan krämen. Har du normal längd då kanske du inte behöver krämen alls. Eller i varje fall vänta med den tills du får ett + för det är väldigt vanligt att man tillför progesteron för oss äldre under graviditet för progesteronhalten sjunker med åldern och blir det för lågt kan det orsaka missfall.

• Too tiki
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-02-17 09:46:12 följande:

Idag är det fredag :))

Vill önska alla en härlig helg!

Själv hoppas jag på att tant röd håller sig borta bim imorgon. Nervöst! Har ännu ej tagit nåt test, gör nog det på söndag om mensen inte kommit än då.

Nån mer med bim nu i dagarna?

Håller tummarna för att tant röd håller sig borta och att du får ett + på stickan på söndag!

Jag börjar med dubbeldos Lertozol idag och hoppas på att det fungerar lika bra som pergo verkar ha gjort. Känns skönt att börja om från början men samtidigt väldigt nervöst...Ska försöka njuta av helgen i varje fall för min man kommer ner till min väninna och då åker vi till Gbg och tar in på hotell och äter ute mm. Ska bli så skönt och så får vi tid att prata med varandra för det har vi knappt hunnit med den sista tiden iom den kommande flytten.

Vill önska dig och alla andra här inne en trevlig helg också :) Är det fler som närmar sig BIM håller jag såklart tummarna för er också, nu vill vi se fler + här i tråden :)

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 10:23:48 följande:

Hej! Jag vill gärna vara med i tråden. Glad Jag fyller 41 i år och hoppas på en liten trea. Har två små barn sedan tidigare som är 3 och 5. Jag har haft fertilitetsproblem tidigare och gjort flera IVF, men mina barn blev till spontant till slut. Blev gravid nu i februari men fick missfall efter en vecka. Nu är blödningen snart slut så det är väl bara att försöka igen ... Försöker se det positivt, alltså att jag fortfarande kan bli gravid. Bara att hoppas på guldägget.

Hade även ett missfall mellan barnen, så detta är mitt andra. Före barnen hade jag även ett utomkvedshavandeskap (efter IVF) och har bara en äggledare.

Om det är något jag har lärt mig under den här resan så är det att strunta i statistiken. Ingenting har gått som jag trodde, på gott och ont.

Jag beklagar missfallen här i tråden, vet att det är tufft, särskilt om man försökt länge och trodde att man äntligen fått chansen. Men jag håller alla tummar för att det ska bli många plus framöver och att de små liven håller sig kvar!

Välkommen, kul med fler här i tråden men beklagar ditt missfall :(

Jag är ju lite äldre än du med mina 44 år, men lyckades efter nästan 2 års försök bli gravid denna månad men tyvärr ville den lilla inte stanna kvar :(

Tror heller inte att man ska titta så mkt på statistik för man blir bara nojjig av allt man läser, för inget man läser om att bli gravid/vara gravid när man är äldre är ju positivt. Istället försöker jag söka efter positiva berättelser och tips som gör att man ev. kan öka chanserna, mer än så kan man ju ändå inte göra.
    Vi kommer gå över till IVF om det inte tar sig snart för tiden rusar iväg och ingen av oss blir ju yngre. Har satt en gräns på att om jag inte hunnit bli gravid innan jag blir 45 år slutar vi försöka. Nu kanske gränsen flyttats fram men just nu känns det inte så...Hoppas på att vi snart får ett litet guldägg som vill stanna kvar så vi slipper IVF, men kommer den dagen får vi ta det då :)

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.