Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

38+ och försöker bli gravid.

Rosenlarv: "Kul" med Pergo, eller jag menar det känns som man ger kroppen en extra hjälp på traven. Skönt att du får VUL bara du får tag i din läkare nu!

Milou3: Kör på ni varannan dag så finns det ju bra chanser och ni bör omöjligt missa ÄL. Jag har nog aldrig direkt känt av ÄL, men det där är väl olika. Brukar du känna så förstår jag att du undrar vad kroppen gör nu. Men cd 9 får man väl ge kroppen ett par dagar till. Fast jag har ju å andra sidan inte använt ÄL-test så jag vet förstås inte mycket om hur det stegras och så. Hoppas den kommer snart ändå!

Nykär15 skrev 2017-05-08 09:23:06 följande:

Ja jag ska diskutera det med BM när jag är på inskrivning, men är först v 12+2 då vi inte hittade nån tid som funkade innan dess. Drog hälsobiten lite fort på telefon eftersom det är tredje barnet känns det nästan lite fånigt, helst som jag var på en inskrivning förra året. Jag får UL efter inskrivningen med, som hjälp för att försöka slappna av...är ju på inskrivning samma dag som liten dog sist, så är psykiskt en jobbig dag att ta sig förbi...

Har dock hört att vissa blir ännu tröttare av Lergigan? Jag brukar må bättre framåt v 15-17..får se om jag fortsätter med dessa eller om hon tycker jag ska byta...

Det med cykellängder och vad som är bra har jag hört detta om: 

För kort cykel med för tidig ÄL, då är äggets alla skikt inte helt mogna ännu (tror de säger när ÄL sker före CD10)

För lång cykel med sen ÄL, då börjar slemhinnan bli mindre mottaglig och "gammal" förklarare en klinik för mig. Så då har ägget svårare att fästa in bra. Tror det var när man närmade sig ÄL vid CD19-20 som de sa, 

Så är väl alltid optimalt få ÄL nånstans i spannet däremellan då gissar jag Glad

Jag bör ha haft ÄL cd 21-22 nu när jag blev gravid, så det kan gå det också. För övrigt har jag nog alltid ungefär den cykellängden så länge jag håller PCO´n i schack med LCHF.

Usch, förstår din oro, jag förstår när jag läser att ni har varit med om mycket jobbigt. Måtte det gå bra denna gång! All Lycka Till er!

Too tiki: Hur har det gått för dig? Är det imorgon du har bim?

Mamma02: Grattis till graviditet!
  • Monchichi

Är det någon av er som har erfarenhet av spa under graviditet? Jag ska till Loka brunn nu till helgen och kom att fundera över om det är något jag bör undvika? Basta har jag redan gjort, och simmat i vanlig bassäng. Bubbelpol har jag läst kan vara mycket bakterier i så man bör undvika, stämmer det? Sen kanske jetstrålar mot rygg och mage ska undvikas men det känns mer självklart. Hittar egentligen inget konkret angående spa när man är gravid. Jag har inte bokat någon specifik behandling. Tänkte bara att det ska bli härligt att få lite avkoppling och god mat och bara njuta.

• Monchichi
    Milou3 skrev 2017-05-09 07:15:06 följande:
    Jag har ju kört med äl-test sedan vi började försöka i höstas och alltid fått positivt test runt dag 10-11, med rätt kraftiga äl-känningar i form av molvärk både i mage och rygg dag 11-12 och i dag är jag på CD 10! Känner fortfarande inget. Men med en cykel på 28 dagar så brukar väl äl ske runt CD 14 så förhoppningsvis är det RR som justerar detta nu. När jag nu fått upp lutealfasen till 14-15 dagar så är det ju heller inget problem om nu äl kommer först dag 14 :) om den nu kommer ...

Vad äter man för att hålla pco i schack?
    Lågkolhydratkost är positivt vid pco då det inte ger så stort insulinpåslag, boven i pco. Därför har jag ätit LCHF och fått en menscykel (om än på ca 35 dagar, men innan kostomläggning var den högst sporadisk).
    Rosenlarv skrev 2017-05-09 08:18:42 följande:
    Jag har varit en del på spa som gravid. Generellt sett brukar de vara väldigt restriktiva med vilka behandlingar man får ta. Innan 12 veckor typ inga och efter det ansiktsbehandlingar och särskilda gravidbehandlingar. Under min senaste (fullgångna) graviditet gick jag mycket på gravidanpassad thaimassage. Var jätteskönt!
    Tack! Om jag håller mig till vattensalongen, bastun, gym och simning så bör jag inte behöva oroa mig. Hittade inga specifika gravidbehandlingar just dit jag ska.

fiaida05: Välkommen!

Too tiki: Tråksvar på gravtestet. Håller tummarna att det ändrats till bim-dagen! Heja!
    Rosenlarv skrev 2017-05-09 19:11:09 följande:
    Det stämmer alltså att risken för tvillingar är större med Pergotime:)
    Jag har ätit Pergokurer vid tre tillfällen, och ett av dem gav faktiskt dubbla blåsor. Det blev dock en enlingsgraviditet, medan mina tvillinggraviditeter ironiskt nog varit spontana.
  • Monchichi
    Milou3 skrev 2017-05-10 08:16:31 följande:

Hurra! Glad gubbe på morgonens äl-test!!

Nu kör vi :)

Önskar en härlig dag till alla

Ja men se där, vilken dag i cykeln blev det?

Önskar Lycka Till!

wa76: Hur har det gått för dig? Har du kunnat komma iväg för ett blodprov? Hoppas så att allt är bra för er ändå!
  • Monchichi

wa76: Jag förstår också din arbetssituation. Det blir nog bra med att ta testet på måndag, inte många dagar kvar till dess. Lycka Till!

Hemflyttad: Håller tummarna för dig också på måndag att ägg är på rätt sida!

Milou3: Vad härligt att ni fick till det! Vi körde också varannandagssex för att det skulle finnas simmare där, tror på det!

Zora: Jag anar också ett streck Spännande!

Usch, själv känner jag mig illa till mods. Jag känner inget ännu från magen och är idag på 17+5. Borde känna vid det här laget tycker jag. Känns som de små liven inte har klarat sig....

• Monchichi

Milou3 och Nykär: Tack för era snabba svar. Lite olika erfarenheter då. Jag tänker att det här är ju min 5:e graviditet och det är två stycken där inne. Jag vet ju (tror jag) hur det ska kännas. Sen tycker jag det mest känns plufsigt, istället för att det varit hårt emellanåt tidigare. Det är ju fredag imorgon och jag ska bort. BM brukar ju inte vilja lyssna förrän efter UL, och skulle inte hon höra något om jag var där skulle jag ju bli ännu mer orolig. Men jag har RUL på tisdag. Ser fram emot det med blandade känslor nu.

• Monchichi

Tack snälla ni för stöd och uppmuntran, det värmer verkligen!

Möjligen att det varit något fladder men svårt att säga, och det var ju säkert två veckor sedan, minst. Har man anat det vill man ju känna varje dag, men jag har googlat lite också nu och v. 18-22 någonting bör man kunna känna, men olika, och förstås om det inte är första barnet så något tidigare. Men först i v.26 ska man dra öronen åt sig på riktigt om man inte känner varje dag flera gånger. Har tyvärr ingen doppler. Men jag ska försöka vara lugn, det är ju trots allt bara fyra dagar till UL, även om tiden släpar när man väntar. Men det vet vi ju alla här inne, tyvärr.

Ha en bra fredag och helg tjejer!

• Monchichi

Zora: Svårt, men visst finns det där? Sen blir ju ofta bilderna lite sämre än verkligheten. Håller tummarna!

• Monchichi

Zora: Grattis, fantastiskt! Lycka Till nu!

Kawa77: Välkommen! Hoppas det tar sig med en gång, spännande!

MammaPippi: Vad skönt med bra provsvar. Hur kom det sig att ni gjorde både NIPT och KUB? Eller var det NIPT privat om KUB redan var bra?

Rosenlarv: Hoppas hoppas du får sen en fin äggblåsa på tisdag!

wa76: Håller tummar att du får ett fint resultat på morgondagens blodprov, även om det väl dröjer med svaret förstås.. Om det bara kunde gå på en gång.

Too tiki: Lycka till med flytten, hoppas allt är under kontroll och inte allt för arbetsamt. Hinner ni med något försök denna månad?

.
    Själv hade jag det underbart på spa i helgen. Och på kvällen efter en lugn dag tror jag nästan att jag kunde ana något fladder. Magen kändes också lite hård på sina håll, det borde vara bra tecken. Nu känner jag mig lite bättre till mods inför tisdagens RUL. Måtte det vara två sprattlande filurer där inne.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.