Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

38+ och försöker bli gravid.

Too tiki skrev 2017-04-30 19:46:16 följande:

Har idag haft kraftig molande värk i tjejmagen. Beror troligtvis på att jag tagit mer kräm denna månad, precis lika illa som det blev första månaden med Pergo för min del. Jag tog lika mkt kräm förra månad fast inte direkt, så jag vet inte om det kanske hade varit bättre att öka mängden successivt, eller om jag helt enkelt har mer progesteron i kroppen av mig själv denna månad. Är bara på ÄL + 4 så något annat kan det knappast vara.

Vi startar flytten om 2 1/2 v om allt går som vi tänkt oss. Sen kommer vi försöka bli klara med allt måndag 15 maj för då börjar jag på min nya arbetsplats. Tror vi ligger bra till för så gott som allt är klart redan nu.

Hur går det för dig?

Det låter skönt för er med flytten att allt känns lugnt, och 2 veckor går fort, snart är ni på plats. Flytt är ju alltid ett projekt i sig så det blir väl bra att lägga bakom sig. Spännande med nytt jobb. Vad jobbar du med?

Tack, jag mår ganska bra nu. Känner inget av sticket som jag gjorde första dagen efter (som blåmärke kändes det utanpå), men tar det fortfarande lite lugnare, inga lyft av minstingen och har inte tränat något än heller. Idag ska jag dock ut och gå lite med tvillingarna i skogen, men det blir inte allt för ansträngande. Läkaren sa lyft inte tungt samma dag, men jag har tagit det säkra före det osäkra och utökat restriktionerna några dagar.
    Milou3 skrev 2017-05-01 08:30:59 följande:

Hörni, det här med zink ...

Min sambo tycker vitamintillskott och dylikt är "onödigt" men åt RR med mig för han också mådde bra av de.

Vi fick ju nyss reda på att hans syster (42 år) med man (50år) blivit gravida. Och drygt en månad innan de blev gravida var vi och hälsade på dem och de bjöd på väldigt mycket ostron. Vi åt inte så mycket men systerns man åt sjukt mycket. Och det är ju mycket zink i ostron!

Nämnde det för min sambo i går och strax efter tog han en zinktablett!! :) hurra hoppas han ger zink ett försök nu för jag tror faktiskt att han kanske har brist på det! Iom måttligt sexintresse. Han har även ganska mycket problem med magen och klagar en del på ledvärk.

Vad äter era män för att hjälpa fertiliteten på traven?

Äter själv en multivitamin, b-vitamin, d-vitamindroppar, 2msk vetegroddsolja per dag ( innehåller omega och e-vitamin samt RR. Bör jag ta en extra zink?

Ska även försöka sluta med kaffe helt. Såå svårt bara.

Kan inte mycket om det här med extra vitamintillskott, tyvärr, men det finns ju flera här som har stenkoll. Har inte tagit något, inte sambon heller. Nu äter jag dock järntabletter efter ordination från bm.

Angående moderkaksprov, NIPT, KUB: Jag tror mig ha läst att moderkaksprov har något högre risk än fvp, men man kanske får ut mer information? Vet du Betty20 varför det rekommenderades?
    Nykär15 skrev 2017-04-30 20:10:04 följande:
    Vi kommer göra NIPT (under förutsättning att det är ett foster). Vill inte göra något som innebär minsta lilla missfallsrisk. NIPT ska ge 99,9% säkerhet på de vanligaste trisomierna samt analys av könskromosomer som även det kan vissa på ett par ytterligare syndrom... dyrt men innebär inga risker.
    Det finns mycket bra analysmetoder med NIPT även för tvillingar, om du skulle bära på det. Men beroende på var proven skickas för analys får man tydligen mer eller mindre tillförlitlig information. Den mottagning jag funderade på i Sthlm skickade sina prover till London, vilka tydligen hade "mest" erfarenhet (enligt labchefen vi/min bm kontaktade under mitt besök), har jobbat längst med denna typ av analyser.
  • Monchichi
    Nykär15 skrev 2017-05-01 10:24:43 följande:
    Vad bra, ska tänka på det om det mot förmodan skulle vara två :)

Skulle bli så innerligt glad bara av att se ett litet hjärta slå...veta om dessa veckorna har varit värt må så dåligt...
    Ja men precis, som det verkar på ditt illamående så bara måste det ju finnas pickande hjärta där inne! All lycka till dig, är det onsdag som gäller?
  • Monchichi
    Betty20 skrev 2017-05-01 11:24:51 följande:
    Både gynekologen och min barnmorska rekommenderade mig moderkaksprov eftersom dels får man snabbare svar (jag var ju redan ganska långt gången och en sen abort pga väntetid till KUB och sedan på provresultatet var väl mindre kul) och dels så var testresultatet säkrare än KUB.

NIPT låter ju absolut bäst, men att testerna skickas till London torde väl innebära rätt lång väntetid på svar, eller har det kanske inte alls någon betydelse? (Jag antar att proverna skickas med flyg och inte fraktas på någon långsam färja...).
    Var det väntetid på KUB men inte moderkaksprov? Jag tänker det är väl samma läkare som utför båda? Iaf på spec-mvc där jag går tog de blodprov på mig direkt (det kan ju vanliga bm göra annars och skicka) och så fick jag en tid för KUB mindre än en vecka senare, och det var ju även där jag sen gjorde fvp, fast senare nu då. Men det kanske kan vara olika.

Fick inte uppfattningen att det finns något lab i Sverige som gör NIPT-analyserna, utan det skickas utomlands, men jag kan ha fel. Men som Nykär säger så kan man ju göra provet tidigare än mkp och fvp. Väntetiden på svar är ju alltid lååång. Jag väntar ju nu på mitt fvp-resultat.
    Hemflyttad skrev 2017-05-01 08:53:45 följande:

God morgon!

Har inte varit inne de senaste dagarna, varit mycket med familjen. Hoppas allt är bra med er. Verkar inte ha blivit några graviditeter den här månaden, vad trist. Jag hade tänkt testa idag men skippade det. Får bli imorgon. Men mycket osannolikt att det skulle blivit något den här månaden.

Imorgon jobbar jag som vanligt och då ska jag läsa allt och skriva (föredrar att skriva på datorn, osmidigt på mobil/platta).

Ha en fin helgdag nu alla!

Kram

Wow, kan du läsa här på arbetstid Jag börjar också jobba imorgon igen efter två månaders föräldraledighet, men jag får läsa på kvällarna. Föredrar också datorn!
    .
  • Monchichi

Too tiki: Nej vad tråkigt med uvi och höga psa-värden. Hoppas det går ned med infektionen och att det inte påverkar era chanser. Men håller förstås tummar att ni redan gjort det. Skulle ju vänta längre än fredag om jag var du men du känner bäst själv. Jag har verkligen inte velat se minus så därför jag väntat dagar extra innan jag testat. Det kan ju bli onödig oro. Men vi här är ju förstås nyfikna hur det går för er.

Det låter som en bra lösning med flyttstäd. Ni verkar ju ha såpass långt att åka tillbaka så bättre lägga de pengarna som resan faktiskt också kostar, plus tiden på flyttstädhjälp och er egen installation på nya stället.

Nykär: Massor med Lycka Till imorgon!

wa76: Snart KUB, håller tummar! Förstår känslan efter flytten. Jag kände mig också ledsen när det begav sig för oss, men nu har vi bott här sedan 2009 och skulle aldrig ha alla våra barn om vi inte flyttat. Nu bör vi flytta igen, för vi kommer egentligen inte få plats på sikt, men det är inget jag ser fram emot.

Elise39: Nu är det nära! Svår sits med valet, och bara ni kan bestämma. Men man vet ju inte heller hur väl äggen klarar frysning och upptining, så jag hade nog använt färska försöket. Alla får ju inte sätta in två ägg, så det är väl en möjlighet också. Visst innebär en tvillinggraviditet större risker, men jag sitter ju här igen själv med två i magen. Det var inget val, men det blev så... Livet är fullt av överraskningar, och utmaningar, och chansningar, man får ta dem när det infaller, om de gör det. Men själva insättningen av två gör väl inte chansen mindre att åtminstone en ska klara sig?

• Monchichi

Hemflyttad: Tråkigt med minus, och att det kom på fel sida. Så synd att det ska vara emot er också. Skönt ändå att du får gå på VUL och se hur det går. Låter härligt med resa, hoppas den laddningen gör susen!

• Monchichi

Just det, idag kom brevet vi väntat på; normala kromosomvärden! Mannen vet nu könen, men vi har kommit överens om att han håller det för sig själv så inte andra frågar heller. Det skulle jag inte gilla om flera runt om mig visste och jag som inte vill veta, nej det får vara vår sak.

Nu ska vi hålla ut till RUL om två veckor och hoppas allt ser bra ut även där. Efter det går det att pusta ut lite mer, men fortfarande har vi förstås en lång resa med ovisshet, och extra sådan iom att det är två. Mest rädd för allt för tidig förlossning.

• Monchichi
    Nykär15 skrev 2017-05-03 21:59:18 följande:
    Underbara nyheter!! Vilken lättnad!
    Tack! Ja det känns verkligen bra. Nu har jag vågat berätta på jobbet också, även om jag helst väntat till efter RUL, men magen är rätt svår att dölja.

Grattis till lilla bönan med exakt förväntad storlek. Två veckor går fort. Det känns som det händer något när man har något läkarbesök eller liknande att se fram emot. Bara börja räkna ner till NIPT
    Zora skrev 2017-05-04 09:18:18 följande:
    Vad skönt att allt såg bra ut! :)
    Tack!
    Hemflyttad skrev 2017-05-03 22:04:29 följande:
    Åh vad skönt! RUL ska säkert också gå bra. Förstår att det finns en viss extra oro med tvillingar. Föddes ditt förra tvillingpar tidigt?
    Milou3 skrev 2017-05-03 19:25:45 följande:

Beställt hem en packe äl-test så börjar kolla först på lördag och CD 7. Blödde betydligt mer och mer klarrött blod denna mens, kanske berodde på RR.

Låter bra att blöda mer och rödare. Jag kanske borde skippa sprutorna och satsa på mirakelmedlet rosenrot i stället! Skrattande

Tack alla fina för pepp! Hjärta Känner mig rätt deppig idag men det går väl över om några dagar. Så börjar det om ...
    Tack! Jo, det vore skönt med RUL nu, helst igår. Har svårt att riktigt våga tro innan jag fått ett bra utlåtande därifrån också. Sen vet man ju inte vad som händer ändå därefter, men det känns ju alltid lugnare när man vet att barnen/et man väntar tycks vara friskt.

Mina tvillingar föddes knappt 6 veckor tidigt, men vägde ändå 2,3 resp. 2,5 kg så det var ju bra. De fick dock sondmatas första tiden, men det är inte så farligt i jämförelse med vad vi fick se andra utstå på neonatal.

Åh, vad sorgligt för dig, så synd att det där med fel sida ska vara emot er. Styrkekram!

Milou3: Tack! Men nej, beklagar mormors bortgång! Tråkigt. Förstår dina tankegångar och hoppas på er tur nu!

Too tiki: Tack! Håller tummarna för dig imorgon!

Sanna: Nej fy så tråkigt med mens! Om jag kunde skulle jag hosta lite gravbaciller. Håller tummar för att nästa cykel är er!
  • Monchichi
    Nykär15 skrev 2017-05-04 18:30:58 följande:
    Ja vi gör privat och kommer betala 6900 kr, då är det den utökade varianten, finns en billigare för enbart de tre trisomierna och könskromosomer, men vi kände vi vill ha allt när vi ändå gör det.
    Vad får ni veta mer i den utökade analysen?
  • Monchichi

Nykär: Tack för länken!

Too tiki: Trist att se minus, men jag tycker du gör rätt i att vänta några dagar och testa då. ÄL +9 låter tidigt.

Elise39: Nej vad synd att två ägg inte klarat sig, hoppas på det sista nu! Men det finns ändå ett hopp om de vill försöka med 5-dagarsodling.

Hemflyttad: Tråkigt med mens, men bra inställning tjejen! Mot nya chanser och mål! Heja!

Beedoll: Tråkigt om simmarna tagit skada av värmen, men hur kan ni veta att det är det som påverkat? Hoppas på bättre lycka nu när ni eliminerat ett hinder.

.
    Här händer inte så mycket nu. Jag väntar och väntar på första rörelserna. Vissa oroliga tankar finns att det hänt något illa och därför känner jag inget. 17 veckor imorgon.

• Monchichi
    wa76 skrev 2017-05-05 19:13:21 följande:

Var på KUB idag och fick 1:158 för Downs syndrom. beta hCG drog ner resultatet mest, låg på 44,7 :( Nackspalten var bra - 1,32 och PAPP-A var 0,361.). Usch vad orolig jag blev. Nu fick jag höra att jag kan lämna blodprov för NIPT, MEN man kan bara göra det på mån-ons och bara mellan kl 8-11. Hur sjutton ska jag ta mig ledig från jobbet igen? Det går bara inte. Veckan som kommer får jag absolut inte vara borta en endast förmiddag och tidigaste skulle ju vara måndag den 15 maj. Sedan vänta på svar i typ 10 dagar till. Jag blir galen.Har så mycket på jobbet, kom hem nyss  därifrån (kl 7 på kvällen), helt slut och ledsen.

Nej men oj oj! Om det är någon tröst så går ju NIPT att göra hela graviditeten, men jag förstår att det skulle vara jobbigt att gå med den oron och funderingarna så länge. Jag kan bara förstå DS-sannolikheten. Övriga värden är jag inte påläst på. Alltså det är 157 chanser att liten är frisk, det är ändå många, men jag förstår absolut oron. När vi diskuterade sa läkaren att över 1:200 klassades som bra. Nu valde ju vi fvp just för att få ja eller nej, och slippa ta ställning till statistik, så jag förstår hur du känner. Om du inte kan ta ledigt kommande vecka, så ta det veckan efter, och kom ihåg att de allra flesta barn föds friska. Eller överväg fvp. Jag har gjort det i två graviditeter, och jag har upplevt det som ett relativt lätt ingrepp. De gör allt för att det ska gå bra. Min bm som snart är pensionär (= lång erfarenhet) har varit med om ett missfall bland sina patienter, och en som fick en infektion och som efter antibiotika fick ett friskt barn. Missfallsrisken är trots allt väldigt låg. Önskar dig all Lycka vad du än väljer att gå vidare med. Styrkekram!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.