• Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • Anonym (Tveksam)
    Fru Ve skrev 2016-09-13 13:42:48 följande:
    Ja självklart ska det vara gratis oavsett anledning. Tror inte många gör abort i onödan så att säga. Om det föds massor av oönskade barn som inte blir bra omhändertagna är ju det mycket sämre och även dyrare för staten om man ska se det så.
    Jag tror inte heller att det är många som gör abort i onödan. Däremot tror jag det är många som chansar när dom har sex utan att tänka på vilka konsekvenser det kan få.  Som sagt, jag är för fri abort, så varför du tror att fler barn skulle födas oönskade får du gärna förklara.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:16:28 följande:

Är det en anledning - att det är billigare?

Du sa att staten inte bör betala. Det kommer kosta staten även om aborterna inte genomförs. Men då antar jag att du tänker dig kostnaden som en straffavgift för den drabbade? Hur ska man då göra när man inte har råd?
  • Fjäril kär
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:21:58 följande:

Jag tror inte heller att det är många som gör abort i onödan. Däremot tror jag det är många som chansar när dom har sex utan att tänka på vilka konsekvenser det kan få.  Som sagt, jag är för fri abort, så varför du tror att fler barn skulle födas oönskade får du gärna förklara.

Vilken skulle bli den faktiska kostnaden hade du tänkt dig? Och vilka skulle då ha råd med abortkostnaden?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 14:21:58 följande:
    Du sa att staten inte bör betala. Det kommer kosta staten även om aborterna inte genomförs. Men då antar jag att du tänker dig kostnaden som en straffavgift för den drabbade? Hur ska man då göra när man inte har råd?
    Nej, jag sa att jag funderade på om det var rätt att staten betalade hela kalaset. Inte att man skulle betala allt själv. Det är förstås orimligt då det säkerligen handlar om pengar som ingen kan betala.  En variant kan ju vara t ex att det kostar 1000 kr för alla som är över 18 och gratis för alla under eller något sånt.
  • sextiotalist
    Det är väl bara att gå bakåt i tiden och se på de länder som inte har fri abort.

Ja, folk har alltid haft sex utan att tänka på konsekvenserna, inget nytt. Men förr var det mannen som ofta slapp konsekvenserna och kvinnan fick leva med dom.

Det är många mer konsekvenser av oskyddat sex än barn. Även om alla sedan tonåren blir upplysta om könssjukdomar så sprids dessa ändå rätt bra. Jag tror det är större risk att få en könssjukdom än bli gravid vid oskyddat sex, varav vissa kan ge men för livet (t.ex ofrivillig barnlöshet eller sterilitet för männen)
  • Anonym (Malin)

Och helt plötsligt skulle man få konsekvenstänkande när man är kåt om man måste betala en abort? är de inte avskräckande vad ett barn kan kosta om man behåller är de nog inte mer avskräckande med en avgift för abort.
  • Fjäril kär

Det är naivt och tro att aborter skulle minska om det blev en avgift på ingreppet.

Många länder har redan en sådan typ av lag och det har resulterat i fler omhändertagande av barn och fler tonårsmammor.

• sextiotalist
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:32:26 följande:
    Nej, jag sa att jag funderade på om det var rätt att staten betalade hela kalaset. Inte att man skulle betala allt själv. Det är förstås orimligt då det säkerligen handlar om pengar som ingen kan betala.  En variant kan ju vara t ex att det kostar 1000 kr för alla som är över 18 och gratis för alla under eller något sånt.
    Om det ska vara en relevant åldersgräns är nog 25 en bättre. Det är inte många 18-åringar som är mogna att vara förälder (men sex har de i vilket fall som helst, troligen ännu mer impulsstyrt)
  • Anonym (Tveksam)
    Fjäril kär skrev 2016-09-13 14:30:14 följande:
    Vilken skulle bli den faktiska kostnaden hade du tänkt dig? Och vilka skulle då ha råd med abortkostnaden?
    Jag tänkte mej åldern x antal aborter x antal minuter man tillbringar på sjukhuset plus några kronor till fika för personalen som aborterar. Det kan dom nog behöva.

Nej såklart att det inte ska handla om några orimliga kostnader. En förhöjd patientkostnad kanske. Vad vet jag.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:32:26 följande:

Men om det i slutändan inte kommer minska statens kostnader vad känner du då är meningen med avgiften?
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?