• Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • Anonym (Tveksam)
    Fjäril kär skrev 2016-09-13 14:56:24 följande:
    Patientavgift är inte bara för abort utan det betalar vi alla.

Du kan inte längre kalla det kvinnans rätt till abort om hon samtidigt måste välja att föda barnet för att hon inte har råd med avgifter. Det är inte fri abort. Har hon inte råd kan hon inte välja abort.
    I så fall har vi knappast fri abort i dag heller. Det finns dom som inte har råd att betala den eller de hundralappar som patientavgiften kostar i dag .
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:34:01 följande:

Det finns inget som säger att det behöver bli orimligt dyrt. 

Kan man inte betala 600 eller 1000 kr för besöket är sannolikheten stor att man inte kan betala 300 kr heller, vilket är en vanlig  patientkostnad. Då står du där lik förbannat med Lisa som måste föda barnet.

Varför svarar du inte på vad du anser syftet med avgiften ska vara?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 15:37:19 följande:
    Varför svarar du inte på vad du anser syftet med avgiften ska vara?
    Det kan jag väl svara på. Bidra till finansieringen av sjukvården.
  • sextiotalist
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:34:01 följande:
    Det finns inget som säger att det behöver bli orimligt dyrt. 
    Kan man inte betala 600 eller 1000 kr för besöket är sannolikheten stor att man inte kan betala 300 kr heller, vilket är en vanlig  patientkostnad. Då står du där lik förbannat med Lisa som måste föda barnet.
    Ja, jag envisas, för det är fel. Det är skillnad på 300, 600 och 1000 kronor. 1000 kronor kan vara en månads mat för en person, dra ner med 300 kronor kan man överleva, men 600 då har man passerat smärtgränsen
    Min svägerska arbetade under några år som socialsekretrare med just de där unga kvinnorna jag avsåg. Så hon har berättat ett och annat om en värld som jag inte ens visste existerade i vårt välbärgade land. Nej, dessa kvinnor och flickor hade knappt råd med en 100-lapp som ett besök på VC kostade. De hade inte råd med preventivmedel och nej, de avstod inte från sex heller för den delen.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:40:03 följande:

Det kan jag väl svara på. Bidra till finansieringen av sjukvården.

Hur skulle det kunna göra det?

Hur tänker du männen ska involveras i avgifterna?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 15:43:22 följande:
    Hur skulle det kunna göra det?

Hur tänker du männen ska involveras i avgifterna?
    Jag du låt säga att det kostar dej 600 kr i patientavgift i stället för 300 kr. Det blir ett överskott på 300 kr per patient som kan bidra till vården. Vanlig plus och minus.

Männen? Varför skulle jag tänka att  dom skulle involveras i en kvinnas val att göra abort?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:49:02 följande:

Jag du låt säga att det kostar dej 600 kr i patientavgift i stället för 300 kr. Det blir ett överskott på 300 kr per patient som kan bidra till vården. Vanlig plus och minus.

Männen? Varför skulle jag tänka att  dom skulle involveras i en kvinnas val att göra abort?

Då aborten kostar mer än pengarna som patienten ska betala blir där inga plus.

Männen är delaktiga i att graviteten uppstår.
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 15:42:04 följande:
    Ja, jag envisas, för det är fel. Det är skillnad på 300, 600 och 1000 kronor. 1000 kronor kan vara en månads mat för en person, dra ner med 300 kronor kan man överleva, men 600 då har man passerat smärtgränsen
    Min svägerska arbetade under några år som socialsekretrare med just de där unga kvinnorna jag avsåg. Så hon har berättat ett och annat om en värld som jag inte ens visste existerade i vårt välbärgade land. Nej, dessa kvinnor och flickor hade knappt råd med en 100-lapp som ett besök på VC kostade. De hade inte råd med preventivmedel och nej, de avstod inte från sex heller för den delen.

I såna fall har dom knappast råd att betala 300 kronor heller, för det är vad det brukar kosta. Är man dessutom inne i soc svängen så brukar man få hjälp den vägen när det gäller sjukvård.

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 15:51:52 följande:
    Då aborten kostar mer än pengarna som patienten ska betala blir där inga plus.

Männen är delaktiga i att graviteten uppstår.
    Det blir mindre minus. Förstår du nu?

Och vem ska utreda vem som gjort kvinna på smällen tänker du?
  • Anonym (Kenneth)

Det blir inte mindre minus. Det blir mer minus eftersom fler kommer föda sina barn.

Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:55:22 följande:

Det blir mindre minus. Förstår du nu?

Och vem ska utreda vem som gjort kvinna på smällen tänker du?

Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?