• Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • sextiotalist
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:49:02 följande:
    Jag du låt säga att det kostar dej 600 kr i patientavgift i stället för 300 kr. Det blir ett överskott på 300 kr per patient som kan bidra till vården. Vanlig plus och minus.

Männen? Varför skulle jag tänka att  dom skulle involveras i en kvinnas val att göra abort?
    Nja, så fungerar det nog inte. Det man kan reglera med avgifter inom sjukvården är att folk tänker en gång extra innan de går dit, men det gäller de med svag ekonomi. Det är därför det är dyrare med att gå till akuten än att gå till VC t.ex. Något överskott blir det inte som går tillbaka till vården, det kan jag garantera. Patientavgifterna är små droppar i vårdbudgeten.
  • sextiotalist
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:53:47 följande:
    I såna fall har dom knappast råd att betala 300 kronor heller, för det är vad det brukar kosta. Är man dessutom inne i soc svängen så brukar man få hjälp den vägen när det gäller sjukvård.
    Du förstår inte budskapet, så jag ger upp
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 15:59:20 följande:
    Nja, så fungerar det nog inte. Det man kan reglera med avgifter inom sjukvården är att folk tänker en gång extra innan de går dit, men det gäller de med svag ekonomi. Det är därför det är dyrare med att gå till akuten än att gå till VC t.ex. Något överskott blir det inte som går tillbaka till vården, det kan jag garantera. Patientavgifterna är små droppar i vårdbudgeten.
    Ja det är klart att det inte genererar några stora pengar som leder till något revolutionerande.

Är patientavgifterna högre så kanske paret som kör en chansning utan kondom tar sej till 7 eleven för att köpa skydd så att det inte ska ske en olycka högre. Är det också negativt?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Kenneth) skrev 2016-09-13 15:58:58 följande:
    Det blir inte mindre minus. Det blir mer minus eftersom fler kommer föda sina barn.
    Och fler barn genererar mer skattepengar i slutändan. Eller tänker du att alla ska bli soc fall?
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 16:01:24 följande:
    Du förstår inte budskapet, så jag ger upp
    Jo,jag förstår vad du försöker säga, men tyvärr finns det ingen rimlighet att samhället ska anpassas efter dessa människor. Dessutom så får ingen i dag i Sverige nekas vård för att dom inte har råd, så dessa kvinnor kommer få sin abort oavsett 
  • EmelieSchiold

Om dessa anledningar stör dig så förbenat, tror du det skulle vara bättre att de får barn?

Hur många tror du skulle göra abort om deras förklaring gör att de kanske får bekosta hela kalaset?

Jag tycker absolut att en skall skydda sig om en inte vill ha barn, det funkar visserligen inte alltid; av olika anledningar. Men det är ändå bättre att barnen som föds är önskade.

• Anonym (Tveksam)
    EmelieSchiold skrev 2016-09-13 16:15:28 följande:
    Om dessa anledningar stör dig så förbenat, tror du det skulle vara bättre att de får barn?
    Hur många tror du skulle göra abort om deras förklaring gör att de kanske får bekosta hela kalaset?

Jag tycker absolut att en skall skydda sig om en inte vill ha barn, det funkar visserligen inte alltid; av olika anledningar. Men det är ändå bättre att barnen som föds är önskade.
    Var har jag sagt att jag stör mej så föbenat?
    Har aldrig nämnt att man ska bekosta hela kalaset själv?
    Har heller inte påstått att man ska föda oönskade barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:32:26 följande:
    Nej, jag sa att jag funderade på om det var rätt att staten betalade hela kalaset. Inte att man skulle betala allt själv. Det är förstås orimligt då det säkerligen handlar om pengar som ingen kan betala.  En variant kan ju vara t ex att det kostar 1000 kr för alla som är över 18 och gratis för alla under eller något sånt.
    Du tror att fattiga människor som kanske går på försörjningsstöd skulle ha råd att betala 1000 kr för att kunna genomföra aborten?
    Är det fler tillstånd du tycker att människor ska betala mer än patientavgift för?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 16:06:29 följande:
    Ja det är klart att det inte genererar några stora pengar som leder till något revolutionerande.

Är patientavgifterna högre så kanske paret som kör en chansning utan kondom tar sej till 7 eleven för att köpa skydd så att det inte ska ske en olycka högre. Är det också negativt?
    Innan fri abort fanns hade de välbeställda möjlighet att betala för att få abort utförd, de fattiga däremot tvingades att uppsöka kvacksalvare eller i de fall barnen föddes lämna dem på barnhem. Sverige var fullt av barnhem där de oönskade barnen växte upp under miserabla förhållanden somliga av de har senare i livet fått ett symboliskt skadestånd och en ursäkt.
    Stora institutioner är vad som skulle bli följden av att de som blir oönskat gravida inte kan bekosta en abort, kostnaden för institutionsvård i 18 år överstiger kostnaden för abort många gånger om.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 16:13:32 följande:
    Jo,jag förstår vad du försöker säga, men tyvärr finns det ingen rimlighet att samhället ska anpassas efter dessa människor. Dessutom så får ingen i dag i Sverige nekas vård för att dom inte har råd, så dessa kvinnor kommer få sin abort oavsett 
    Du tror att de människor som inte orkar ta sig iväg och köpa kondomer och chansar vid sex kommer att visa sig vara lämpliga att ta hand om och uppfostra barn?
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?