• Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 08:48:14 följande:

TS handlar inte om att inskränka rätten till abort. Det skall fortfarande vara lagligt.

Enligt ts ska kvinna behöva redovisa varför hon vill göra abort och sedan ska nån form av moralpolis avgöra om hon gör det av rätt skäl vilket sedan ska avgra taxan.

Det är enligt mig inte förenligt med fri abort pch det är definitivt inte förenligt med min människosyn och det samhälle jag vill leva i.
  • Rumpkulla
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 08:56:30 följande:

Fast i verkligeheten så har kostnaderna betydelse.

Om de inte har råd för tillfället kan de ju kanske får låna fördelaktigt som typ CSN lån.

Även de som inte är kreditvärdiga?

Hur mycket ska skattebetalarna skjuta till för att bekosta administrationen av alla obetalda fakturor? Statliga lån må vara fördelaktiga för låntagaren, men kostar det verkligen staten mindre än att låta någon genomgå en abort kostnadsfritt?
  • oOOo  oOOo
    MadHatter skrev 2016-09-16 09:02:13 följande:
    Enligt ts ska kvinna behöva redovisa varför hon vill göra abort och sedan ska nån form av moralpolis avgöra om hon gör det av rätt skäl vilket sedan ska avgra taxan.
    Det står väl inget om  vem/vad som skall avgöra. Sedan handlar det väl inte om moral utan som i exemplet med Kropp, hur riskbenägen vederbörande är. Det är väl inte en moralfråga om Kropps klättringsolyckor bör betalar av skattebetalarna.
  • Wikings
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 08:56:30 följande:

Fast i verkligeheten så har kostnaderna betydelse.

Om de inte har råd för tillfället kan de ju kanske får låna fördelaktigt som typ CSN lån.

För att ha barn eller att göra abort
  • oOOo  oOOo
    Rumpkulla skrev 2016-09-16 09:08:41 följande:
    Även de som inte är kreditvärdiga?
    Är studenter kreditvärdiga?
    Hur mycket ska skattebetalarna skjuta till för att bekosta administrationen av alla obetalda fakturor? 
    Inte vet jag. Vad kostar CNS administrationen? Mindre än vad det skulle kosta att betala studenternas levnadsomkostnader antar jag, annars är det såklart ingen vits.
    Statliga lån må vara fördelaktiga för låntagaren, men kostar det verkligen staten mindre än att låta någon genomgå en abort kostnadsfritt?
    Kostar det inte mindre är det såklart bättre att betala rakt av. Men det är en annan fråga än TS.
    Först kanske man bara skall fundera på om det är rimligt att statliga medel skall gå till sådant som Kropps klättringsolyckor och dylikt.

• oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 09:12:48 följande:
    För att ha barn eller att göra abort
    Barnbidrag finns redan.
  • Wikings
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 09:14:35 följande:

Barnbidrag finns redan.

Fast ett barnbidrag räcker inte till ett barn om.du är så fattig att du inte har råd att betala för abort
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 09:41:47 följande:
    Fast ett barnbidrag räcker inte till ett barn
    OT, hur vi tar hand om barn i vårt samhälle är en annan fråga.
    Wikings skrev 2016-09-16 09:41:47 följande:
    om.du är så fattig att du inte har råd att betala för abort

Läs tillbaka, man kanske kan lösa det med fördelaktiga lån.
  • Wikings
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 09:44:16 följande:

OT, hur vi tar hand om barn i vårt samhälle är en annan fråga.Läs tillbaka, man kanske kan lösa det med fördelaktiga lån.

Ja och då tycker jag det är bättre att få det gratis än att behöva ta lån. Det blir oavsett billigare för samhället om abort är gratis än att barn föds in i socialbidrag
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 09:46:57 följande:
    Det blir oavsett billigare för samhället om abort är gratis än att barn föds in i socialbidrag
    Hur vet du det? 
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?