• Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • Jemp

Knappast varken billigare eller bättre att barnen föds oönskade.

• Carambolan

Det skulle ju också osökt leda in på frågan om hur mycket allmänt finansierad vård vi ska ge till hälsoproblem orsakade av rökning, dåliga kost- och motionsvanor och annat beteende som är "medvetet slarv". Hög risk för slippey slope tycker jag.

• Anonym (Ja)

Klart som f*n det ska bara gratis

• Fru Ve

Ja självklart ska det vara gratis oavsett anledning. Tror inte många gör abort i onödan så att säga. Om det föds massor av oönskade barn som inte blir bra omhändertagna är ju det mycket sämre och även dyrare för staten om man ska se det så.

• sextiotalist

Ja eftersom fri abort innebär just att man inte behöver ange orsak.

• Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 13:43:49 följande:
    Ja eftersom fri abort innebär just att man inte behöver ange orsak.
    Fjäril kär skrev 2016-09-13 12:22:23 följande:
    Fri abort innebär just det, frihet att göra abort av precis vilket skäl som helst.
    Varför skulle man behöva ange orsak. för att det kostar lite mer än vad det gör i dag?

• EnGladPingvin

Alla barn förtjänar att vara efterlängtade av sina föräldrar. Inga barn förtjänar att födas oönskade. Därför ska abort vara gratis. För barnets skull.

• Anonym (Tveksam)
    Scalaren skrev 2016-09-13 12:22:58 följande:
    Ja, det ska alltid vara gratis, oavsett orsak, för vi andra ska inte lägga oss i anledningen till aborten.
    Varför inte föreslå en svart huva på den som gör abort också.  Nej skämt åsido. Det finns fördelar med att lägga sej i också, för den som ska genomgå aborten.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 12:30:49 följande:
    Tror du det är billigare för staten att barnen föds?
    Är det en anledning - att det är billigare?
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?