Inlägg från: Anonym (Tveksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 13:43:49 följande:
    Ja eftersom fri abort innebär just att man inte behöver ange orsak.
    Fjäril kär skrev 2016-09-13 12:22:23 följande:
    Fri abort innebär just det, frihet att göra abort av precis vilket skäl som helst.
    Varför skulle man behöva ange orsak. för att det kostar lite mer än vad det gör i dag?

• Anonym (Tveksam)
    Scalaren skrev 2016-09-13 12:22:58 följande:
    Ja, det ska alltid vara gratis, oavsett orsak, för vi andra ska inte lägga oss i anledningen till aborten.
    Varför inte föreslå en svart huva på den som gör abort också.  Nej skämt åsido. Det finns fördelar med att lägga sej i också, för den som ska genomgå aborten.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 12:30:49 följande:
    Tror du det är billigare för staten att barnen föds?
    Är det en anledning - att det är billigare?
  • Anonym (Tveksam)
    Fru Ve skrev 2016-09-13 13:42:48 följande:
    Ja självklart ska det vara gratis oavsett anledning. Tror inte många gör abort i onödan så att säga. Om det föds massor av oönskade barn som inte blir bra omhändertagna är ju det mycket sämre och även dyrare för staten om man ska se det så.
    Jag tror inte heller att det är många som gör abort i onödan. Däremot tror jag det är många som chansar när dom har sex utan att tänka på vilka konsekvenser det kan få.  Som sagt, jag är för fri abort, så varför du tror att fler barn skulle födas oönskade får du gärna förklara.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 14:21:58 följande:
    Du sa att staten inte bör betala. Det kommer kosta staten även om aborterna inte genomförs. Men då antar jag att du tänker dig kostnaden som en straffavgift för den drabbade? Hur ska man då göra när man inte har råd?
    Nej, jag sa att jag funderade på om det var rätt att staten betalade hela kalaset. Inte att man skulle betala allt själv. Det är förstås orimligt då det säkerligen handlar om pengar som ingen kan betala.  En variant kan ju vara t ex att det kostar 1000 kr för alla som är över 18 och gratis för alla under eller något sånt.
  • Anonym (Tveksam)
    Fjäril kär skrev 2016-09-13 14:30:14 följande:
    Vilken skulle bli den faktiska kostnaden hade du tänkt dig? Och vilka skulle då ha råd med abortkostnaden?
    Jag tänkte mej åldern x antal aborter x antal minuter man tillbringar på sjukhuset plus några kronor till fika för personalen som aborterar. Det kan dom nog behöva.

Nej såklart att det inte ska handla om några orimliga kostnader. En förhöjd patientkostnad kanske. Vad vet jag.
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 14:33:33 följande:
    Det är väl bara att gå bakåt i tiden och se på de länder som inte har fri abort.

Ja, folk har alltid haft sex utan att tänka på konsekvenserna, inget nytt. Men förr var det mannen som ofta slapp konsekvenserna och kvinnan fick leva med dom.

Det är många mer konsekvenser av oskyddat sex än barn. Även om alla sedan tonåren blir upplysta om könssjukdomar så sprids dessa ändå rätt bra. Jag tror det är större risk att få en könssjukdom än bli gravid vid oskyddat sex, varav vissa kan ge men för livet (t.ex ofrivillig barnlöshet eller sterilitet för männen)
    Nu blandar du ihop här. Jag är FÖR fri abort, men funderar på om det är befogat med en höjd patientavgift. Inte att det ska vara begränsningar i aborträtten.
  • Anonym (Tveksam)
    sextiotalist skrev 2016-09-13 14:35:19 följande:
    Om det ska vara en relevant åldersgräns är nog 25 en bättre. Det är inte många 18-åringar som är mogna att vara förälder (men sex har de i vilket fall som helst, troligen ännu mer impulsstyrt)
    Nu är man ju myndig vid 18 så åldersgränsen bör vara rimlig. Fast jag tror att dom flesta landsting har gratis sjukvård upp till 20 år så den åldersgränsen bör väl i så fall gälla även på abortmottagningar.

Du blandar ihop 2 saker här. Om man är mogen at bli förälder eller inte, väljer att göra abort eller inte är en annan fråga än en förhöjd avgift för att genomföra en abort.
  • Anonym (Tveksam)
    Fjäril kär skrev 2016-09-13 14:46:06 följande:
    Men det blir det ju eftersom en avgift inte längre blir en fri abort.
    Fri abort betyder just det.
    En avgift blir en begränsning i aborträtten. Då kan det inte längre heta fri abort.
    I så fall kan det inte heta det i dag heller eftersom man ju betalar patientavgift.

Fri abort syftar på kvinnans rätt att själv välja om hon vill göra abort eller inte, inget annat.  
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?