• Anonym (Tveksam)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

• Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • Fjäril kär

Fri abort innebär just det, frihet att göra abort av precis vilket skäl som helst.

• Långbenopluto

Ja, det ska alltid vara gratis, oavsett orsak, för vi andra ska inte lägga oss i anledningen till aborten.

• Scoops
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 12:10:09 följande:

Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

-Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

Det största problemet är ju hur man skulle kontrollera detta. Man kan väl inte tvingas uppge orsaken till varför man gör en abort? Tycker det är en privatsak som ingen har med att göra utom man själv.. att sjukvården skulle fråga varför tycker jag är dålig stil, helt enkelt. 
  • Anonym (Jo)

Ja, eller så får karlsloken betala hälften av kostnaden :)

• Carambolan

Nå, helt gratis är det ju inte. Det kan säkert variera mellan olika landsting, men där jag bor tillämpas patientavgift på 350kr per besök. Till skillnad från mvc där man inte betalar patientavgift heller.

• Anonym (K)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 12:10:09 följande:

Vad tycker ni?

Hur ska det vara möjligt att kontrollera hade du tänkt?
  • Anonym (Malin)

Tror du det är billigare för staten att barnen föds?

• Anonym (H)

Hur ska kontroll vara möjlig och utformad?

Hur ska dom kunna kolla så inte alla bara ljuger istället och uppger "rätt" orsak?

Hur ska dom kunna bevisa att någon ljuger?

Vad ska vara "rätt" orsak som ger gratis?

Om de är våldtäkt, måste de blivit anmält? Gått till domstol? Fälld dom? Dna bevis att våldtäktsmannen är pappan?

Hur mycket kommer de kosta samhället och individen om dom inte har råd med abort och istället försöker göra abort själva? Om de dyker upp okunniga som genomför bakgats aborter billigare?

Tvingas behålla och inte har råd att försörja barnet? Inte vill ta hand om barnet? Tvingas hoppa av studier? Förlorar jobbet? Blir sjuk pga. Graviditet/förlossning?

Hur mycket ska varje person betala för en abort?

Hur blir de om personer tvingas ta lån för att ha råd?

Ska dom med pengar kunna göra abort av "fel" orsak medans dom utan pengar ska tvingas behålla om de är "fel" orsak?

• Anonym (Filla)
    Anonym (Malin) skrev 2016-09-13 12:30:49 följande:

Tror du det är billigare för staten att barnen föds?

Så tänker jag med. Desto mer ogenomtänkt och slarvigt, desto viktigare att aborten blir av.
  • Anonym (?)

Det är inte gratis. Om jag skulle vilja göra abort någon gång så har jag betalt för det med mina skattepengar redan.

Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?