Inlägg från: Anonym (Malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin)

Abort, ska det alltid vara gratis?

Tror du det är billigare för staten att barnen föds?

• Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:16:28 följande:

Är det en anledning - att det är billigare?

Du sa att staten inte bör betala. Det kommer kosta staten även om aborterna inte genomförs. Men då antar jag att du tänker dig kostnaden som en straffavgift för den drabbade? Hur ska man då göra när man inte har råd?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:21:58 följande:

Jag tror inte heller att det är många som gör abort i onödan. Däremot tror jag det är många som chansar när dom har sex utan att tänka på vilka konsekvenser det kan få.  Som sagt, jag är för fri abort, så varför du tror att fler barn skulle födas oönskade får du gärna förklara.

Och helt plötsligt skulle man få konsekvenstänkande när man är kåt om man måste betala en abort? är de inte avskräckande vad ett barn kan kosta om man behåller är de nog inte mer avskräckande med en avgift för abort.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:32:26 följande:

Nej, jag sa att jag funderade på om det var rätt att staten betalade hela kalaset. Inte att man skulle betala allt själv. Det är förstås orimligt då det säkerligen handlar om pengar som ingen kan betala.  En variant kan ju vara t ex att det kostar 1000 kr för alla som är över 18 och gratis för alla under eller något sånt.

Men om det i slutändan inte kommer minska statens kostnader vad känner du då är meningen med avgiften?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 14:47:25 följande:

Nu är man ju myndig vid 18 så åldersgränsen bör vara rimlig. Fast jag tror att dom flesta landsting har gratis sjukvård upp till 20 år så den åldersgränsen bör väl i så fall gälla även på abortmottagningar.

Du blandar ihop 2 saker här. Om man är mogen at bli förälder eller inte, väljer att göra abort eller inte är en annan fråga än en förhöjd avgift för att genomföra en abort.

Det ofödda barnets välmående och framtid ska alltså inte vägas in?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:03:44 följande:

Nu var den avgiften inget annat än ett exempel. Med tillägget att studenter skulle slippa betala. Inget annat.

Var tror du förresten 19-åriga får pengar till mobiler ifrån? Eller kläder av senaste snittet? 

Har du hört talas om abonomang? Du vet det är det vanligaste idag och för att klara dig i samhället behöver du en telefon (även fast telefon kostar).
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:34:01 följande:

Det finns inget som säger att det behöver bli orimligt dyrt. 

Kan man inte betala 600 eller 1000 kr för besöket är sannolikheten stor att man inte kan betala 300 kr heller, vilket är en vanlig  patientkostnad. Då står du där lik förbannat med Lisa som måste föda barnet.

Varför svarar du inte på vad du anser syftet med avgiften ska vara?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:40:03 följande:

Det kan jag väl svara på. Bidra till finansieringen av sjukvården.

Hur skulle det kunna göra det?

Hur tänker du männen ska involveras i avgifterna?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 15:49:02 följande:

Jag du låt säga att det kostar dej 600 kr i patientavgift i stället för 300 kr. Det blir ett överskott på 300 kr per patient som kan bidra till vården. Vanlig plus och minus.

Männen? Varför skulle jag tänka att  dom skulle involveras i en kvinnas val att göra abort?

Då aborten kostar mer än pengarna som patienten ska betala blir där inga plus.

Männen är delaktiga i att graviteten uppstår.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 16:06:29 följande:

Ja det är klart att det inte genererar några stora pengar som leder till något revolutionerande.

Är patientavgifterna högre så kanske paret som kör en chansning utan kondom tar sej till 7 eleven för att köpa skydd så att det inte ska ske en olycka högre. Är det också negativt?

Paret? Mannen kostar de ingenting för, varför skulle han tänka sig för mer än nu?
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?